הפרעות קשב וריכוז מגוון התרופות לבעיות קשב, ריכוז ופעילות יתר (ADHD) הפרעות קשב וריכוז | צילום: fotolia

הילד צריך לקחת ריטלין ואינכם יודעים איזה סוג לתת לו? הילד סובל מתופעות לוואי ואתם מעוניינים לשנות סוג ריטלין? ואולי תרופות שאינן ריטלין? ד"ר יהודה סנצקי, בדק עבורכם מהם סוגי התרופות לקשב וריכוז הקיימים בשוק, על יתרונותיהם וחסרונותיהם

ד"ר יהודה סנצקי מנתניה, רופא בכיר במכון לנוירולוגיה ולהתפתחות הילד במרכז שניידר, סקר עבורכם את מגוון התרופות הקיימות בארץ לטיפול בקשב וריכוז.

מתן טיפול תרופתי הינו חלק מהמעטפת הטיפולית הכוללנית והשלמה לטיפול בבעיות קשב, ריכוז ופעילות יתר (ADHD). ההסתפקות ברישום תרופה ללא התייחסות לשאר הצרכים של הילד ומשפחתו נדונה לעיתים קרובות לכישלון. בתום המסע הארוך והמפרך, לעיתים המתיש, בשנות הגן ובית הספר אותו עוברים הילד ומשפחתו, ישנו אור בקצה המנהרה בתנאי שנשמור על יציבותו הנפשית, יכולתו החברתית והמארג המשפחתי.

תהליך בחירת התרופה אינו פשוט ומהיר ודורש דו-שיח ומשא ומתן מתמשך וצמוד בין הילד ומשפחתו לרופא. יש צורך להתאים את סוג התרופה לצרכי הילד ולהתחשב בגיל הילד, בעיותיו השונות, מידת שיתוף הפעולה של המשפחה ומערכת החינוך, האיתנות הכלכלית של המשפחה, תופעות הלוואי ועוד. משפחה שאינה שלמה עם הצורך במתן התרופה וחלוקה בדעתה, הסיכוי להצלחת התהליך אינו גבוה.

ריטלין

בישראל מוכרת התרופה הוותיקה מקבוצת המתילפנידאט והיא הריטלין, על סוגיה השונים. מקבוצה זו ישנן אלה הרשומות בישראל אך לא כולן נמצאות בסל הבריאות ומחירן בהתאם. ישנן שיטות שונות של תחילת מתן התרופה. אחת הגישות מציעה לתת מנה מינימלית יעילה של ריטלין רגיל לטווח קצר (4 שעות) ולבדוק את יעילות התרופה בהתאם לדיווח צוות הגן, המורים בבית הספר וההורים. לעיתים נוכל להסתמך גם על חוות דעתו של הילד עצמו.

RITALIN SR

במידה וצרכיו של הילד דורשים מתן של ריטלין ל-8 שעות נוכל להציע תרופה ותיקה אך מיושנת שלא ניתן לתמרן איתה באופן יעיל אך הנמצאת בסל הבריאות היא RITALIN SR.

RITALIN LA

תרופה יעילה יותר שקיימת במספר מינונים אך אינה נמצאת בסל הבריאות היא RITALIN LA שהשפעתה גם היא ל-8 שעות.

CONCERTA 

אם נרצה תרופה שמשפיעה 12 שעות נשתמש ב-CONCERTA על מינוניה השונים שאחת ממגבלותיה שאסור לרסקה ויש לבלעה בשלמות.

תרופות נוספות הדורשות אישור

ישנן תרופות שאינן רשומות במדינת ישראל ועל מנת להשתמש בהן על הרופא למלא טופס 29ג ולקבל אישור ממשרד הבריאות. תרופות נוספות כאלה מקבוצת המתילפנידאט הן הפוקלין (FOCALIN) שהשפעתה למשך 4 שעות או 12 שעות עם תופעות לוואי כנראה פחותות משום שניתנת מחצית מכמות החומר הפעיל. קיימת גם מדבקה לעור DAYTRANA המשחררת באיטיות תרופה ע"י ספיגתה דרך העור ובאופן כזה ניתן למנוע חלק מתופעות הלוואי הקשורות למערכת העיכול אך התרופה יקרה מאד.

אמפיטמינים

קבוצה אחרת של תרופות לטיפול ב-ADHD הם האמפיטמינים.
התרופות נבדלות בינהן בשינויים במבנה הכימי והתרופה הנפוצה ביותר בשימוש בארה"ב הינה האדרל (ADDERALL) שמשך פעילותה בין 6 שעות ל-12 שעות. תרופה אחרת שיתרונה בכך שניתן להפכה לסירופ אך מחירה יקר ומשך הפעולה 12 שעות היא ה-VYVANSE .
ישנן תרופות מקבוצות אחרות ששימושן אינו נפוץ ומשמשות לצרכים ספציפיים ועל כך לא נדון כאן. 

 

בריאות - מגוון התרופות לבעיות קשב, ריכוז ופעילות יתר (ADHD)

הכותב: ד"ר יהודה סנצקי - מומחה לרפואת ילדים, לנוירולוגית-ילדים ולהתפתחות הילד.

רופא בכיר במכון לנוירולוגיה ולהתפתחות הילד במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל. תושב רמת פולג.

 

בלוגים נוספים שכתב ד"ר סנצקי:

על שינה, למידה ושעת אפס

תפקיד הרופא בתהליך אבחון של ילד עם לקות קשב, ו-ADHD

שתיית אלכוהול במהלך ההריון: נשים, הזהרנה!

מה צופן העתיד לילדים הסובלים מ-ADHD

ד"ר סנצקי כותב על הפרעות קשב, ריכוז ו ADHD