פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית

"ותיקים למען ותיקים" בנתניה: איך מלמדים את האזרחים הוותיקים להשתמש בטלפון החכם?

פעילות קהילתית - נתניה: פרויקט וותיקים למען וותיקים בנתניה
ט

פרויקט וותיקים למען וותיקים בנתניה 

אחד הדברים המורכבים ביותר עבור בני הגיל השלישי הוא השימוש בכלים טכנולוגיים באופן כללי ובשימוש בטלפון החכם בפרט. במטרה לצמצם את הפער הדיגיטלי.
בקהילה התומכת המופעלת על ידי נטלי שירותי רפואה בשיתוף עם המחלקה לטיפול באזרחים ותיקים - מנהל הרווחה והשירותים החברתיים של עיריית נתניה החליטו שדווקא אחרי שנת הקורונה שלא מעט מהתקשורת הייתה באמצעות הטלפון החכם, יש להנגיש את הטלפון החכם לאזרחים הוותיקים ולצמצם את הפער הדיגיטלי שלהם. בשיתוף עם מיזם "ותיקים למען ותיקים" – החלה לפעול בקהילה התומכת סדנה לשיפור היכולות הדיגיטליות של הקשישים שחברים בקהילה.

מי שמעביר את השיעורים אלו קשישים בעלי אוריינטציה דיגיטלית שעוברים הסבה מקצועית ומלמדים את אלו שמתקשים. שירי מור אייזן, מייסדת המערך לאוריינות דיגיטלית במסגרת המיזם ותיקים למען ותיקים הסבירה: "במסגרת הפרויקט אנחנו נותנים מענה לשני אתגרים – קריירה לבני הגיל השלישי – וצמצום פער דיגיטלי למי שמתקשה". לדבריה "כשאדם מבוגר לומד מבן גילו זה משמעותי ואפקטיבי יותר", המשיכה מור אייזן. "מעבר לזה בגלל גילם נוצר גם פן חברתי שמסייע רבות לבדידות שמאפיינת את הגיל השלישי וזה דבר משמעותי ביותר עבורם. זה ניצחון עבור כל הצדדים כי המדריך עושה משהו שקשור בשליחות חברתית וגם מתפרנס".

"הסדנא הדיגיטאלית מורכבת משלושה מפגשים של המיזם 'ותיקים למען ותיקים'- מיזם שמטרתו להנגיש לחברי הקהילה הוותיקים ידע בעולם המדיה ושימוש בטלפון החכם שלהם בפרט." מספרת אורה רוזן המפעילה החברתית של הקהילה התומכת ומוסיפה "המיזם, הוא מיזם מדהים, אני חושבת שזו יוזמה מבורכת ועצם זה שהיא מועברת על ידי אזרחים וותיקים בעצמם הופך אותה למיוחדת יותר ומחברת ביניהם כך שכולם יוצאים מרווחים מהמפגשים. הסדנאות האלו מאפשרות לחברי הקהילה ליצור קשר עם בני משפחתם ולשתף אותם בתמונות ורגעים."
פרח אינן בת 86 חברה בקהילה שלוקחת חלק בסדנא יצאה נרגשת ומספרת "הצוות שהגיע ללמד הגיע היה מאוד סבלני והסביר בצורה טובה. אני הגעתי עם ידע אבל למדתי דברים חדשים ואני שמחה שהייתה לי האפשרות. העובדה שצוות ההדרכה היה בגילי גרם לי להרגיש בנוח לשאול את כל השאלות שהייתי רוצה לדעת את התשובה עליהן".

שמוליק דביר בן ה-65 עבד 46 שנה בהייטק ולפני שנה יצא לגמלאות. בעקבות סיום עבודתו בתחום ההייטק הוא עבר הסבה והחל לעסוק בנושא של הדרכת מבוגרים בדיגיטל. לדבריו מה שמיוחד בפרויקט הזה זו העובדה שאזרחים ותיקים מלמדים ותיקים: "לנו יש הרבה יותר סבלנות, אנחנו מדברים בגובה העיניים. אותו ותיק שעובר הדרכה לא מתבייש להגיד שהוא אינו מבין. אנחנו מלמדים אותם להיות עצמאיים ופחות תלויים בילדים ובנכדים. אחרי כל הדרכה כזו אנחנו מקבלים פידבקים חיוביים ואני רואה את החבר'ה יוצאים מהשיעור עם אור בעיניים".

תוכניות "קהילות תומכות לאזרחים ותיקים" נתניה פועלת בשיתוף המחלקה לאזרחים ותיקים באגף הרווחה והשירותים החברתיים בעיריית נתניה לבדוק ומופעלת על-ידי נטלי שירותי רפואה. במסגרת השירותים, מסופק סל שירותים מגוון שנועד לתת מענה לצרכים שונים של מבוגרים אשר מעדיפים להמשיך לגור בביתם בביטחון תוך שמירה על עצמאותם, פרטיותם ואיכות חייהם, בתוך כך חיבור ללחצן מצוקה ושירותים רפואיים 24 שעות ביממה, פעילויות חברתיות שבועיות, פעילויות העשרה, סיוע בתחזוקת הבית ועוד.