פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
רחוב ד"ר חיים בן עמר | צילום: נורית אלדר סיפורם של רחובות בנתניה - רחוב ד"ר חיים בן עמר רחוב ד"ר חיים בן עמר | צילום: נורית אלדר

הגעתי לרחוב אחרי ביקור בתערוכת ציורים של בן עמר, המתקיימת בצוק. התרשמתי מהתמונות ומהסיפור על עשייתו של האיש שקשר את חייו בעיר נתניה עד מותו. על תרומתו המרובה לעיר קיבל את אות יקיר העיר בין השנים 1980-1982. כדאי לבקר בתערוכה.

רחוב ד"ר חיים בן עמר | צילום: נורית אלדר

הרחוב על שם בן עמר נמצא בצפון העיר. זהו רחוב קטן שעומד בסתירה לאיש הגדול שעליו הוא נקרא. הרחוב חד סיטרי, בצדו האחד בתים דו משפחתיים ובאחר מגרש חנייה רחב. המדרכה זקוקה לשיפוץ ולפי התמונה קיימת גם נזילה של מים מאיזה שהוא מקום שדרושה תיקון. 


חיים בן עמר 1908-1992

בן עמר נולד ברומניה בשם חיים בלומנפלד. ברומניה שררה אנטישמיות חזקה, היהודים לא הורשו ללמוד באקדמיה ורבים נסעו למדינות אחרות שבהן לא היו מגבלות אלה. השלטון הפאשיסטי היה נדיב ליהודים, סטודנטים זרים קיבלו תמיכה ומלגות וכך גם בן עמר. הוא למד לדוקטורט בבית הספר הגבוה לאדריכלות ברומא והשתלם בציור וברישום. את פרננדה רעייתו הכיר ברומא ועלה יחד עמה לארץ באנייה פולוניה, שעגנה בחופי הארץ בפברואר 1935. אחרי שנה בתל אביב עבר לגור בנתניה וחי בה עד יום מותו. שתי בנותיו גרות בעיר. 
בנתניה עסק בן עמר בתכנון ובבנייה של בתים ושל מבני ציבור רבים. הוא הוציא לאור ספר על תולדות העיר בשם "נתניה עירי", תכנן את בית המכון לאמנות בעיר, מכון שאותו ניהל במשך שנים רבות ושימש בה כיו"ר משנת 1987 ועד שנותיו האחרונות. 

מבלומנפלד לבן עמר

את שם המשפחה בלומנפלד שינה לבן עמר בעקבות היכרותו עם איתמר בן אב"י, בנו של מחדש השפה העברית. פירוש השם בלומנפלד הוא שדה פרחים! האם זוהי נבואה ורמז לציוריו שעסקו בנופים?  הוא רצה לשנות את שם משפחתו וקיבל השראה משמו של איתמר בן אב"י והחליט לקרוא לעצמו "בן אמר". את האות אלף הוא לקח משמו הראשון של אביו אברהם ואת האותיות מם וריש מהשם השני של אביו מרקו. משהו בשם לא נראה לו ואחרי בדיקה עם חברו איתמר בן אב"י המיר את האלף בעין. מכאן השתנה שם משפחתו מבלומנפלד לבן עמר. בספרו "נתניה עירי" הוא כותב, שלמרות חילופי האותיות, זיכרו של אביו שמור בלבו ובלב משפחתו.  
התנדבות
בן עמר הרבה להתנדב ולתרום לחברה בנתניה. בין מגוון התנדבויותיו, הוא סייע בנושא הספורט ובמיוחד הספורט הימי. הוא תכנן את מבנה מועדון "זבולון" על חוף הים ועזר בהקמתו. לאחר מותו נערך שיוט מפרשיות לזיכרו.
בעקבות אהבת השפה האיטלקית ותרבותה הקים בן עמר סניף של אגודת "דנטה אליגיארי" להפצת השפה והתרבות האיטלקית. במסגרת זו נערכו שיעורים באיטלקית למתחילים ולמתקדמים, הרצאות באומנות, הקרנת סרטים על איטליה ונופיה.
מספרת נכדתו  רנמר דניאלה [במסגרת התכנית הקשר הבין דורי]  "מלבד הציור, אחד מתחביביו היה צילום. צילום סרטים ותמונות. הוא צילם את המשפחה, אך בעיקר תצלום דוקומנטרי, שתיעד את המאורעות ההיסטוריים שליוו את התפתחות המושבה לעיר: השלטון הבריטי וחייליו, העוצר בנתניה, ביקור בן גוריון ומנהיגים אחרים, נחיתות מעפילים בחופי נתניה, לוויות של נפגעי פעולות טרור ואף לווייתו של איתמר בן אב"י בנו של אליעזר בן יהודה מחיה השפה העברית".
 את ספרו "נתניה עירי" כתב בן עמר בעשור האחרון של חייו. הוא נפטר לפני שהושלמה הדפסת הספר ולא זכה לראות אותו יוצא לאור.

התערוכה בגלריה על הצוק

בימים אלה מוצגת תערוכת ציורים של בן עמר, "שמורת טבע", המציגה ציורים רבים של נופים שצויירו בעקבות מסעות שעשה בן עמר בארץ ובעולם. ניתן לחוש את אהבתו של בן עמר למקומות בהם ביקר כירושלים, צפת, קיבוצים ומושבים בארץ ומקומות בחו"ל כאיטליה, רומניה מולדתו ושווייץ. 
אוצרת התערוכה, חנה קופלר כותבת על ציוריו: "הסביבות שבהן שהה סיפקו לו שטף בלתי פוסק של דימויים לציור והשראה. אהבתו לנופי הארץ באה לידי ביטוי בכל ציור נוף שיצר בעת שיצא אל הטבע הישראלי. המראות שראו עיניו הפכו תחת ידיו פרטיטורה [תַּכְלִיל, חיבור] של קו, כתם וצבע. על כל אלה שורה תחושת פשטות טמירה של התמזגות עם הטבע במון היומיומי, ללא פאתוס הירואי כלשהו.... בן עמר צייר את נופי הארץ מתוך אהבת האדמה, הצמחייה, העצים, רחובות הערים, המבנים העתיקים. הוא עסק בנוף מקומי כפשוטו". 

פעילות קהילתית - סיפורם של רחובות בנתניה - רחוב ד"ר חיים בן עמר

מתוך התערוכה | צילום: נורית אלדר


חתימתו של בן עמר על ציוריו מעניינת. בתוך שמו חיים, הוא צייר פרח מעל הי'. מתאים מאד לשמו הקודם בלומנפלד ולציוריו. חלק מציוריו הוא צייר בצבעי פסטל וחלקם בצבעי מים. אחד הציורים המעניינים לטעמי, דווקא זה שלא היה בו נוף, היה פסלו של משה רבנו, אותו צִיֵּר בהשראת הפסל והצייר מיכאל אנג'לו.  
בתערוכה הוצג סרטון בו מרואיינת רעייתו פרננדה ז"ל, בהיותה בגיל 102 לערך. אני ממליצה לראות את החיוניות של האשה המבוגרת ושנינותה.  
פרטים על התערוכה:
פתיחה: שישי 26.6 | נעילה: שבת 25.7
ימי פעילות: ב’, ד’, ה’ בין השעות 17:00-10:00
ג’ בין השעות 19:00-17:00 | ו’, שבת בין השעות 14:00-10:00
הכניסה חופשית!

 

רחובות נוספים בנתניה

רחוב נפתלי הרץ אימבר

רחוב פריג'ה זוארץ

רחוב אליהו התשבי

רחוב נעמן בלקינד

רחוב דון יצחק אברבאנל

רחוב יונה בוגלה

רחוב לאה גולדברג

רחוב הלבנון

רחוב הקליר

רחוב מעפילי אגוז

רחוב משה לב עמי

רחוב יוסף שר טוב

רחוב הרטום

רחוב אהרון אהרונסון

רחוב דונה גרציה

רחוב נתן קומוי