פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
שער הנצחון לטוס לחו"ל עם כל החברים שער הנצחון

כיצד הופכת קבוצת פייסבוק שכונתית וקטנה למיזם ארצי וחברתי בתוך פחות מחודשיים? 

את התשובה לשאלה נותנת גל דוברת (בת 33), מקריית שרון, חובבת טיולים וצילום, שהחליטה להפוך קבוצה מקומית של חובבי טיולים למיזם ארצי, המספק מידע חיוני ועדכני למטיילים ישראלים בחו"ל.

"'חו"ל זה כאן' הוא מיזם ארצי, שנולד מתוך הצורך של מטיילים לחלוק את חוויותיהם ולקבל מידע בלתי אמצעי ממקור ראשון", מסבירה דוברת, שעומדת מאחורי המיזם ומשמשת גם אחת ממנהלות הקבוצה. כחובבת צילום הנוסעת כמה פעמים בשנה לחו"ל, היא מסבירה כי המידע שמספקים סוכני נסיעות או מדריכי טיולים אינו בהכרח עונה על הצרכים של כלל המטיילים. "מטיילים רבים לא נעזרים בשירותים של סוכני נסיעות, והם מחפשים המלצות של מטיילים מנוסים ושל אנשים המכירים היטב את היעד. בדרך כלל המלצות האלה יכולות להוביל לאתרים מוכרים פחות ולספק חוויות מרתקות", היא מוסיפה. וכך החל המיזם.

יעדים קסומים וטיסות מוזלות

שמה של הקבוצה השכונתית שונה, ושעריה נפתחו לקהל חובבי הטיולים. כיום חברים בקבוצה מטיילים מושבעים, תושבים חוזרים, אנשים המתגוררים בחו"ל ובלוגרים מנוסים, החולקים את ידיעותיהם ואת ניסיונם האישי. בצד פוסטים מפורטים, המרכזים מידע חשוב ומועיל, כגון כיצד להזמין בתי מלון או לתכנן שיט תענוגות, מעלים החברים המלצות על יעדים קסומים, מעדכנים על טיסות מוזלות ומסייעים בתכנון מסלולים, לרבות אמצעי התחבורה הנדרשים, סידורי הלינה, מסעדות ועוד.

אחד הדברים שמייחדים את הקבוצה, ואף מקנה לה גוון חברתי, הוא האפשרות להיעזר בחברי הקבוצה בזמן אמת. העובדה שרבים מהחברים בקבוצה הם תושבים חוזרים או כאלו שמתגוררים בערים שונות בעולם, מאפשרת לספק מענה מדויק ומידי לשאלות המתעוררת בזמן השהות בחו"ל. מנעד השאלות והבקשות רחב, ונע מבקשה להמלצה על מסעדה כשרה או על מרכז קניות זול ועד שאלות ספציפיות יותר, כגון אחת שהעלה לא מזמן מטייל שביקר בברלין וחיפש חנות שמוכרת אוזניות. כך או כך, ההיענות של חברי הקבוצה גבוהה מאוד, וניכר כי המיזם הצליח לבסס את רעיון השיתופיות וההדדיות העומד ביסודו.

בוררים את המצטרפים החדשים

כדי לשמור על הצביון החברתי של המיזם ועל רמת השיתוף הגבוהה בו, מנהלי הקבוצה מקפידים לברור את המצטרפים החדשים. לדברי דוברת, לא מעט סוכני נסיעות וגורמים נוספים בעלי אינטרסים ניסו להצטרף לקבוצה ונחסמו. דבר זה נכון גם בנוגע לפרסומות. חל איסור להעלות פרסומות בקבוצה, והמדיניות בעניין זה ברורה. הקו המנחה את דוברת הוא הרצון לשמור על היסודות שעליהם הוקמה הקבוצה - האהבה לטיולים והרצון ליצור תשתית שמאפשרת לשתף מידע על בסיס ההדדיות.

מ-200 חברים ליותר מ-11 אלף

עד כה נראה כי המיזם הוא הצלחה גדולה. רבים מן המצטרפים החדשים מגיעים בשיטת חבר מביא חבר, וככל הנראה השיטה עובדת. "יש אלינו הרבה מאוד פניות. בחודש וחצי שחלפו מאז תחילת המיזם הצטרפו הרבה מאוד חברים. בקבוצה של השכונה שממנה הכול התחיל היו 200 חברים, ואילו היום יש בקבוצה יותר מ־11 אלף חברים", היא מסכמת.