פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
משתתפי תחרות מדענים צעירים 2019 | צילום: יובל כהן אהרונוב   6 תלמידי תיכון מנתניה ישתתפו בתחרות מדענים ארצית משתתפי תחרות מדענים צעירים 2019 | צילום: יובל כהן אהרונוב  

שישה תלמידים מתיכון תמר אריאל (שפירא) ישתתפו בתחרות "מדענים ומפתחים צעירים בישראל 2021" 

משתתפי תחרות מדענים צעירים 2019 | צילום: יובל כהן אהרונוב  

תחרות המדענים הצעירים מתקיימת זו השנה ה-24, כחלק מאירועי השבוע הלאומי למדע,בניהול מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים,
לזוכים בתחרות יוענקו מלגות לימודים והם ייצגו את ישראל בתחרות רג'נרון אייסף בארה"ב, בתחרות מדענים ומפתחים צעירים של האיחוד האירופי וישתתפו במחנה מדעי באירוח ממשלת גרמניה.

המשתתפים מנתניה, תלמידי בית ספר תמר אריאל (שפירא), עשו עבודות גמר ברמה של 5 יח"ל ויציגו פרויקטים מצטיינים פרי עבודה ומחקר של חודשים רבים, בתחומי הטכנולוגיה, מדעי המחשב, פיזיקה, כימיה, מדעי הסביבה, מדעי החברה, מדעי החיים, ספרות והיסטוריה.

העבודות שיציגו המדענים והמדעניות

אריאל גת  תציג את עבודתה, "סוללות מוצקות - סוללות דור העתיד", פרויקט שעוסק בפיתוח סוללות בטוחות ועמידות, עם צפיפויות אנרגיה גבוהות שהינו צעד חשוב בדרך לקפיצת המדרגה המיוחלת בעולם למערכות יעילות בצבירת אנרגיה.
מעיין שלום, נוי שריקי וקוארל אהובים יציגו את עבודתן " סוללה חדשנית לאגירת אנרגיה בהיקפים גדולים". צריכת החשמל גדלה באופן מתמיד בעשורים האחרונים, עם זאת המשאבים המשמשים לייצורו מזהמים ומתכלים. במחקר זה פותחה סוללה חדשנית בטכניקה ייחודית המציגה קיבולים גבוהים, יציבות אלקטרוכימית מרשימה, ויכולת פריקה וטעינה בקצבים מהירים. סוללה זו מאפשרת ניצול אפקטיבי של אנרגיות ירוקות לטובת אספקת אנרגיה רציפה למערכות ניידות ונייחות המנותקות מרשת החשמל.
רחל טקלה ושיראל דבסטני יציגו את עבודתן פיתוח שכבת הגנה מאלומינה לסוללות בקוצבי לב. קוצבי הלב, הוכיחו את עצמם ביובל האחרון כבטוחים ומצילי חיים אך אורך חיי סוללות אלה הינו 5-7 שנים בממוצע. במקרים רבים נדרשים ניתוחים חוזרים להחלפת הסוללה המסכנים את המושתלים טרם המועד הצפוי. הפיתוח של שיטה זו תאפשר להאריך את משך חיי סוללות קוצבי הלב ותשפר משמעותית את חיי המושתלים.

התחרות תתקיים ב- 14-16 במרץ, במתכונת מקוונת, בחדרי זום (zoom), 30 שופטים ממיטב החוקרים ממוסדות אקדמיים בארץ, מהנדסים ואנשי תעשייה מתקדמת, יבחנו ויעריכו את הפרויקטים. השופטים ישמעו ביום הראשון עבודות מתחום הדעת שלהם וביום השני עבודות מתחומים אחרים ובסופו יקיימו דיון מסכן ויבחרו את הזוכים. כל העבודות יוצגו גם לקהל הרחב באתר התחרות.
טקס ההכרזה על הזוכים יתקיים ב- 16 במרץ בשעה 18:00 וישודר בשידור חי בעמוד הפייסבוק של מוזיאון המדע.

מידע על התחרות

בתחרות השנה יקחו חלק 63 מדענים ומדעניות, בגילאי 17-21 מכל רחבי המדינה, אשר יציגו 55 פרויקטים. התחרות הינה חלק מתוכניות המחקר והפיתוח של האיחוד האירופי לעידוד ושיתוף פעולה בין מדענים צעירים באירופה וישראל, ושל התחרות העולמית היוקרתית ריג'נרון אייסף Regeneron-ISEF בארה"ב. התחרות נתמכת על ידי משרד החינוך – מינהל מדע וטכנולוגיה וקרן גורן-מונטי-פרארי באמצעות הקרן לירושלים והיא מתקיימת בשיתוף עם האקדמיה הלאומית למדעים והאיחוד האירופי.

לזוכים בתחרות יוענקו מלגות לימודים והם ייצגו את ישראל בתחרות רג'נרון אייסף בארה"ב, בתחרות מדענים ומפתחים צעירים של האיחוד האירופי וישתתפו במחנה מדעי באירוח ממשלת גרמניה (במידה והמצב יאפשר).