פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
מתכוננים לשיעור | צילום: חגי נתיב. תחנת מחקר ימי אונ' חיפה  הצלחה ל"כיתה המשייטת" הראשונה בישראל מתכוננים לשיעור | צילום: חגי נתיב. תחנת מחקר ימי אונ' חיפה 

במסגרת תכנית לימודים בביה"ס חיים גורי בנתניה, שמופעלת על ידי ארגון אקואושן ועיקרה למידה על הסביבה הימית - נערך לראשונה בישראל שיעור מדעים על ספינת מחקר, בהתאם לתכנית הלמידה מרחוק שמפעיל הארגון

מתכוננים לשיעור | צילום: חגי נתיב. תחנת מחקר ימי אונ' חיפה 

התכנית, שפעלה בבית הספר במהלך שנת הלימודים היוצאת ונפסקה בשל מגיפת הקורונה, כללה מפגשים עם התלמידים בחוף לעידוד אקטיביזם וביצוע פעילות ימית, תוך הכשרת צוות ההוראה, כאשר לראשונה כאמור התקיימה פעילות של למידה מרחוק.

הפעילות עם תלמידי ביס חיים גורי מתקיימת במסגרת קול קורא של המשרד להגנת הסביבה בשיתוף עיריית נתניה, אגף איכות הסביבה ואגף חינוך על יסודי.

יצויין כי הארגון הסביבתי ימי אקואושן הוקם על ידי מדענים ואנשי סביבה, במטרה לקדם את המחקר הימי, לשמר את הסביבה הימית ולהעלות את המודעות למתרחש בה. לנוכח מגיפת הקורונה, פעילות החינוך של הארגון מתבצעת גם בימים אלה בהפעלת ספינת המחקר "Mediterranean Explorer" מהמתקדמות בחופי ים התיכון.
במסגרת זו נחשפו התלמידים לעבודה עם אמצעי המחקר שעל הספינה: רובוט ימי, רוזטה, גרירת רשת פלנקטון ואפילו לעבודת צוללנים.

כמו כן למדו כיצד עורכים ומבצעים מחקר ימי, כאשר אנשי הצוות מאוניברסיטת חיפה בראשותה של החוקרת ענת צמל מהמעבדה לכימיה ימית מתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה, הדגימו לתלמידים כיצד פועל מחקר בשטח.

חינוך ומצויינות - הצלחה ל"כיתה המשייטת" הראשונה בישראל

בשיעור עם מצלמות בכל הספינה | צילום: חגי נתיב. תחנת מחקר ימי אונ' חיפה 

רועי קוסובר הסקיפר של הספינה, נתן סקירה של ספינת המדקס. חגי נתיב מנהל מדיה בתחנת מוריס קאהן, צלם תת ימי, צוללן וסוקר בצוות הניטור, העביר צילומים וסקירה על מה שהולך מתחת למים.

תמר טננבאום, מנהלת מחלקת חינוך ארגון אקואושן: "תכנית השידורים היחודית מהספינה שלנו מצטרפת לשלל תכניות החינוך לבתי הספר שאנו מפעילים ומחברת בין עולם המחקר הימי לקהל הרחב. התכנית רלוונטית מתמיד בייחוד בתקופה בה חלק נכבד מהלימודים בבית הספר הם למידה מרחוק.

איתי כצמן, מנהל מחלקה ימית בארגון אקואושן, הסביר את המורכבות של העברת שיעור מהספינה "רישתנו את הספינה במצלמות ובמהלך השידור ניתבנו את השידור בין המצלמות בהתאם לפעילות בספינה. עיקר האתגר היה בשידור תמונה באיכות גבוהה, מהספינה לחוף. הסתמכנו על רשתות הסלולאר המסחריות אשר מכסות באופן חלקי את איזור המחקר/הפלגה בים."