פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
ציון מקנזי האמן שהשתקם ועיצב את הגביעים לתחרות הבינלאומית בנתניה ד"ר עופר זקס

לציון מקנזי יש סיפור חיים לא פשוט, אבל אחרי עשרות שנים של התמכרויות הוא חזר לעצמו ומצא את השלווה באמנות קונספט המשלבת עץ ואפוקסי – החומרים מהם יצר ארבעה גביעים מיוחדים לתחרות הגלישה. בראיון חשוף הוא מספר על החזרה לעולמות הים והגלישה והמחשבה הפרו-ישראלית מאחורי היצירה הנוכחית: "העולם עוד לא ראה גביעים כאלה"

ציון מקנזי 

בתחרות הגלישה סיאט פרו נתניה WSLQS 3000, הנערכת בחסות ISA, ארגון גולשי הגלים בישראל, אף פעם לא הסתפקו בגביעים סטנדרטיים למנצחים. אלא שהפעם מדובר באירוע מיוחד אף יותר, עם חזרתו של הסבב לחוף קונטיקי בפעם החמישית בהשתתפות 150 גולשים מרחבי תבל ולאחר הפסקה בת שנתיים בשל מגפת הקורונה. אם לא די בכך, לא פחות מארבע תחרויות קודמות בוטלו באירופה בגלל הקורונה, וזו בנתניה נותרה היחידה המשמעותית לצבירת ניקוד לעלייה לסבב הפרו.

זו הסיבה שהחליטו באיגוד ללכת על קונספט ייחודי ופנו לאמן והגולש ציון מקנזי על מנת שיעצב את הגביעים עבור הזוכים. מקנזי, אמן קונספט ייחודי היוצר בשילוב עץ ואפוקסי, נרתם למשימה ובעבודה אינטנסיבית בת עשרה ימים יצר ארבעה גביעים ייחודיים עבור המקומות הראשון והשני לגברים ולנשים. התוצאה כוללת מגן דוד שיצוק כולו עלי זית ישראלים ואפוקסי מיוחד המכיל לא פחות מתריסר פיגמנטים המסמלים את שבטי ישראל.

אנשים בנתניה - האמן שהשתקם ועיצב את הגביעים לתחרות הבינלאומית בנתניה

צילום: מלכה ניחום, דדי ברק, עידו איזק 

"אני גולש גלים בעצמי ויוצר בשנה האחרונה המון דברים מתחומי הים והגלישה", אומר מקנזי בראיון לאתר 'נתניה נט'. "איגוד ה-ISA פנה אלי, הם מכירים את העבודות שלי ונתנו לי יד חופשית, אבל המטרה הייתה להביא משהו פחות אובייס, לא גלשן משהו שקשור לים אלא גביע פרו ישראלי-ציוני. המחשבה הייתה שיש גם המון משתתפים נוצרים ומוסלמים והרצון הוא להעביר מסר של שלום לעולם ולהראות שגם בישראל, עם כל הביקורת העולמית, יש אלמנטים של איחוד, שוויון ואהבת הכלל".

על גמילה וגלריה

ציון מקנזי (46) מתגורר באזור השרון ואב לשליו בן ה-21, דניאל בן ה-14 ועלמה בת ה-12. נולד בבת ים ומגיל 10 נחשף לים בעקבות אביו, הוקסם ממנו והחל לגלוש להנאתו. אלא שבהמשך, חייו הבוגרים פחות האירו לו פנים וכללו כמעט שלושה עשורים שעיקרם התמכרויות להימורים, סמים ואלכוהול. מקנזי עבר תהליך טיפול ושיקום ארוך ובעוד חודש יציין בגאווה ארבע שנים להיותו נקי. ב-20 באפריל 2018 יצא לדרך חדשה, חזר לעצמו והתעורר מחדש לאהבת הים, אליה חיבר גם את ילדיו.
המהפך שעבר כלל גם את המעבר לעיסוק באמנות ופתיחת ZIZI GALLERY הממוקמת באזור התעשייה קניאל בכפר סבא הירוקה. "התחלתי ליצור מתוך חיפוש אחר שלווה", הוא משחזר את אבני הדרך הראשונות. בהמשך יגלה שהגלריה שלו הפכה למעצמה אמנותית בתחום. כיום מעביר מקנזי סדנאות לאמנות בעץ ואפוקסי, כאשר מספר עבודות שלו זכו להכרה בינלאומית בתחרויות ברחבי תבל.

אנשים בנתניה - האמן שהשתקם ועיצב את הגביעים לתחרות הבינלאומית בנתניה

צילום: מלכה ניחום, דדי ברק, עידו איזק 

הוא עובד צמוד עם אדריכלים ומעצבים שונים, ויוצר אמנות שימושית, משולחנות ורהיטים שונים ועד פלטות למטבחים. במקביל, נכנס לתחום הימי החביב עליו גם בהיבט האמנותי, ועבודותיו כוללות ציורים על גלשנים, גלשני ראווה ועבודות ים מעוצבות. שותפיו לדרך הם הרעיונאי והביצועיסט תום הראל, והמגישה הוותיקה של ערוץ הספורט, שרון פרי. בזמנו הפנוי מסייע מקנזי למכורים לחזור אל דרך הישר ותורם לנוער בסיכון.

איך לדעתך יגיבו הזוכים לגביעים שעיצבת?
"אין לי ספק שהם יתרגשו. עשינו עבודת מחקר קטנה על איך נראים גביעים בתחרויות עולמיות, ואני לא חושב שעד היום היה קונספט שמשלב כל כך הרבה אלמנטים, והכל בעבודת יד. העולם עוד לא ראה גביעים כאלה".
מה השאיפות בהמשך הדרך?
"אני מקווה להמשיך להביא לעולם את האמנות שלי ולשתף אנשים ביצירה שלי. זה הכיף הכי גדול".