פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
נעה אורן  סיפור ההצלחה של נעה אורן נעה אורן 

נעה אורן, תושבת נתניה, סמנכ"לית ראש מינהלת פיתוח הנמלים החדשים בחברת נמלי ישראל, מסיימת בימים אלו תואר שני במנהל עסקים ואמא לשלושה, משתפת על סיפור ההצלחה שלה, על הדרך להיות מנהלת באוכלוסייה 'גברית' מבלי לוותר על שום שלב בדרך 

נעה אורן 

נועה אורן עבדה 10 שנים בחברת אשטרום, כמהנדסת והתקדמה לתפקידי ניהול ושטח. עבדה בפרוייקטי תשתיות מהגדולים בארץ: נתב"ג 2000, נמל היובל באשדוד והרכבת הקלה בירושלים.

מאז שנת 2009 נועה עובדת ב"חברת נמלי ישראל-פיתוח ונכסים בע"מ". התחילה כראש אגף ביצוע ומכעת בתפקיד סמנכ"ל בחברה, ראש מינהלת פיתוח הנמלים החדשים, נמל הדרום באשדוד ונמל המפרץ בחיפה. "במסגרת עבודתי ניהלתי את הליך תכנון הנמלים החדשים, הליכי המכרזים לבחירת קבלני ביצוע וביצוע מגה-הפרוייקטים. הפרוייקטים הסתיימו בהצלחה מרובה, באיכות גבוהה תוך שמירה על התקציב ועמידה בלוחות הזמנים.
את התואר השני, מינהל עסקים באו"פ, למדתי תוך כדי ניהול הפרויקטים. זאת בזכות הגמישות של האו"פ בלימוד מרחוק. הפעלת הנמלים החדשים תחל השנה והיא תביא לקידום כלכלת ישראל, תאפשר תחרות ותמזער את תלותה של מדינת ישראל בנמלים במדינות שכנות. לכבוד הוא לי להיות חלק מההיסטוריה הזו".

איך זה להיות מנהלת בסביבה גברית? 

רואה בכך כבוד. נהנית לספור בישיבות באתר העבודה מול כמה גברים אני יושבת.
לא מצפה לגינונים או לקיצורי דרך. מאמינה שמי שחרוץ מצליח בלי קשר אם הוא גבר ואישה. אישה שרוצה להצליח לא צריכה לחכות להטבות/הקלות, אלא לעשות מה שמצופה מכולם. ברגע שאת מקצועית ועניינית אף אחד לא מתייחס לזה שאת אישה. כשהחבר'ה מספרים בדיחות, הרבה פעמים אומרים "סליחה שיש פה אישה, אבל..."
מודה שכשבחרתי את מקצוע ההנדסה האזרחית לא באמת הבנתי שיש הרבה יותר גברים בתחום. זה לא העסיק אותי ובמחשבה לאחור, טוב שכך ושזה לא הרתיע אותי מלהיכנס לתחום הנפלא הזה. הנדסה אזרחית זו ציונות! לבנות במו ידך את המדינה כמו בשיר "אני בניתי בית בארץ ישראל". אז כן, ני בניתי נמל ימי ונמל תעופה ורכבת בארץ ישראל. גאווה עצומה. במקצוע שלנו גם רואים פיזית את העשייה, אז קל להעריך את ההישג.

אנשים בנתניה - סיפור ההצלחה של נעה אורן

נעה אורן. מנהלת באוכלוסיה "גברית" 

לא נתקלת בתגובה שהבחינה אותך כאישה?
"תרקדי על פיגומים?" - זה מה ששאלו אותי בראיון העבודה הראשון שלי (לפני למעלה מ-20 שנה) לחברת ביצוע (אליה לא התקבלתי).
הייתי מהנדסת צעירה בלי הרבה ניסיון וכשנתבקשתי לספר על עצמי, סיפרתי ששנים רקדתי בלט קלאסי, מודרני, סטפס, פלמנקו, שלמדתי דרמה שנים והשתתפתי בתכניות טלויזיה ובהצגת תאטרון ב"הבימה" עם השחקן שייקה אופיר. בתגובה, נשאלתי מה אני מתכוונת לעשות עם הניסיון הזה, לרקוד על הפיגומים? לא זוכרת מה עניתי. סביר להניח שחייכתי. בינינו, רק שיתנו לי, גם היום, אני מוכנה לרקוד על פיגומים, על שוברי גלים עם קסדה ואפוד זוהר.

מה למדת במהלך הדרך?
כל הזמן אני לומדת. ככל שאתה יודע יותר, אתה מרגיש נוח יותר להודות שיש דברים שתשמח ללמוד כי אתה לא מספיק בקיא בהם. זה היופי, האתגר והסיפוק בכל מקצוע כשאתה רוצה להתפתח ולהרגיש מועיל. למדתי לקחת בפרופורציות ויכוחים עם קולגות או אחרים. לא לקחת ללב. למדתי לא לענות מיד למייל שמרגיז אותי. לכתוב מענה ולשמור בטיוטות. לענות רק לאחר שארגע ובדרך כלל הנוסח יעודן בהרבה וישיג טוב יותר את המטרה. זה בסדר לחייך וכדי להצליח לא בהכרח צריך לשחק את הקשוחה.

איך משלבים אמהות, לימודים וקריירה? מה הסוד?
אני אמא לשלושה מקסימים; עומר בן 19.5 בסיירת חרוב, והתאומות עלמה ועופרי בנות 17. בכנות, אין סוד...כל החיים יש ייסורי מצפון, שאני לא מספיק עם הילדים, ושאני לא מספיק בעבודה. בינינו, הילדים תמיד צריכים אותך, כשהם קטנים, צריכים שתאכילי וכשהם גדולים צריכים שתקפיצי ולכן אין טעם לחכות ולדחות את הקריירה... היו מקרים שכשהייתי מגיעה לגן השעשועים בשכונה, היו אומרים לי: "אה את האמא של התאומות כי עד היום הכרנו רק את המטפלת", אז אמרו.
אנחנו גרים בנתניה וזה אומר נסיעות ארוכות הלוך וחזור לעבודה, לא קל עם הפקקים. אבל ידעתי שאני רוצה להגשים עצמי בעבודה. חונכתי לעשות כמיטב יכולתי בכל דבר שבו אני עוסקת וכך ניסיתי לעשות. היתה לי מטפלת למרות שבתחילת הדרך הרווחתי כמעט כמוה והיו שאמרו למה לצאת לעבוד. אבל אני ידעתי שאלה השנים בהם צוברים ניסיון וחבל לדחות אותם כשהילדים יגדלו.
הילדים שלי חוו המון חוויות, טיולים, חוגים, הצגות, מוזיאונים. חושבת שידעתי לאזן ולא להחסיר מהם. ילדים לאמהות עובדות מקבלים ערך מוסף על מוסר עבודה, חריצות, נחישות וכשיגיעו לרגע שיצטרכו לבחור במה לעסוק השאלה תהיה במה נעבוד ולא האם נעבוד.

מה עזר לך ומה את מסמנת כהצלחה?
באופן אישי - התואר השני בפתוחה העניק לי המון כלים להצלחה – בניהול עובדים, ניתוח כלכלי ושיווק. מבחינה מקצועית - בימים אלה סיימנו את הקמת שני הנמלים החדשים: נמל הדרום באשדוד ונמל המפרץ בחיפה. בזמן! בתקציב! ובאיכות מעולה!
כמי שהובילה את הפרויקטים יחד עם צוות מדהים של מקצוענים, לא יכולתי לבקש יותר. מדובר בשני מגה-פרויקטים בהיקפים אדירים של כ- 8 מיליארד ₪ שהקמתם נמשכה כ- 6.5 שנים ותכנונם החל ב 2008.