פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
יואב צגה "מעורבות חברתית עושה טוב ומשמחת. עבורי זו דרך חיים" יואב צגה

יואב צגה, תלמיד כתה י"ב מנתניה, זכה בתעודת פעיל מצטיין לשנת תשפ"א. פעילותו כוללת הפקת הצגות למען ילדי רווחה בעיר והדרכה בתנועת הנוער העובד והלומד. בראיון הוא מספר על התחושה הנפלאה של הנתינה למען אחרים, הסרטון בו נאם שהפך לוויראלי ועודד אותו להמשיך ולהשפיע, ההבטחה למנהלת להפוך למנהיג והחלום לשחק בתפקיד שיכתוב לעצמו. שיחה מרגשת עם נער רב פעלים

יואב צגה

לא בכל יום פוגשים נער בתיכון שלא מרוכז רק בעצמו ומשקיע מזמנו ומרצו למען הקהילה. כזה בדיוק הוא יואב צגה, שזכה השבוע בתעודת פעיל מצטיין לשנת תשפ"א בטקס חגיגי שנערך במתנ"ס בשכונת קריית השרון. "כנער אתה לא חושב על לתרום, אלא רק רוצה לקבל, אבל כשאתה נותן מעצמך הרבה, כיף לראות שיש כאלה שמעריכים אותך ושמים לב לזה", משתף צגה בתחושותיו בראיון ל"נתניה נט". "עשיתי תהליך עוצמתי ומילד ביישן בכתה י' הפכתי לאחד שסוחב אחריו אחרים, ובתוך מדריך יש כאלה שרואים בי האח הגדול שלהם. לדעת שיש כאלה שמוקירים לי תודה זו הרגשה אדירה ונפלאה".

פעילותו המגוונת למען הקהילה כוללת הפקות למען ילדי רווחה בעיר והדרכה במסגרת תנועת הנוער העובד והלומד. "אנחנו עושים הצגות לילדים שלא יכולים להרשות את זה לעצמם", הוא מרחיב. "בהתחלה לא הזדהיתי עם זה, כי מה לי ולשחקנים. בהופעה הראשונה שלי נלחצתי ופחדתי לפשל, אבל איכשהו עשיתי את זה. זה היה כל כך טוב, שהמדריכה שלי בלה, שהיא כמו אחותי הגדולה, המליצה עלי לפרויקט הכישרונות 'ארט-טים'. פחדתי שלא אתקבל, אבל נבחנתי והתקבלתי. הכי מצחיק שהגעתי לכל הדבר הזה במקרה כי לא הייתה לי מחויבות אישית, אבל בהמשך קיבלתי חותמת לכך שבמחויבות הזו אתה לא רק נותן מעצמך, אלא זה דבר שעוזר לך ומקדם אותך".

גם מעורבותו בנוער העובד והלומד הוטלה בספק לאחר שנהנה בכתה י', אך עזב בשל היעדר זמן והחשש של אמו שהפעילות תשפיע לרעה על ציוניו בבית הספר. בכתה י"ב חזר לתנועה, תחילה רק למפגשים ובהמשך להדרכה. האירוע שהשפיע עליו יותר מכל היה כשהלך עם חבריו לתנועה להפגנה בעיר בעקבות האונס המזעזע באילת. נאום מרגש שלו תוך שהוא אוחז בשלט "הגוף שלי הוא ברשותי" עלה לרשתות החברתיות, הפך ויראלי ועורר תהודה גדולה. "כל בית הספר ראה את הסרטון. שם הבנתי שיש לי השפעה גדולה והחלטתי להמשיך עם התנועה לשנת שירות", הוא אומר בהתרגשות. "הרגשתי את הכוחות, את הצורך לצעוק ולהעביר מסר ונשאבתי לזה. אני רוצה להעביר את הערכים שרכשתי לחניכים שיהיו לי".

שיח מעצים

אירוע מכונן נוסף בתנועה היה כששיחק בהצגה "גובז" ביום לציון נספי סודן שלא זכו לעלות לארץ ישראל. "אבא שלי היה במבצע שלמה ועבורי היה כבוד גדול לשחק בהצגה הזו בגלל המסר והעוצמה שלה", אומר צגה. "ההצגה ממש קראה לי לבוא אליה. היא מדגישה את מה שהנערים האלה עשו. הדגש שלי שהנוער שלנו חייב לעשות שינוי ולהיתרם כמה שיותר לחברה".

אבן דרך נוספת ומשמעותית חווה בכתה י', עם השתתפותו ב'חברותא' – מעגלי שיח העוסקים בנושאים שונים, בהם בריונות ואפילו רצח רבין. "מדובר בנושאים רציניים שלא יוצא לנער צעיר לדבר עליהם בכל יום", הוא מסביר. "בהתחלה המורה אילצה אותי להיות שם, אבל היה לי כיף לדבר מול אנשים ונשארתי. זה עזר לי לדבר מול קהל, שחלקו אנשים מבוגרים, ולהעביר הדרכות. זה מעצים ומבגר וזו חוויה שאני שמח מאוד שעברתי. היה שיח בו אמרתי שאני רוצה להיות מנהיג, המנהלת שנכחה בשיח הסתכלה עלי ואמרה לי שאהיה כזה. זו הבטחה שאני צריך לקיים קודם כל עבור עצמי, אבל גם עבורה".

על פיקוד וכתיבה

יום לאחר הטקס ותעודת ההוקרה חגג יואב צגה יום הולדת 18. מתגורר בשכונת דורה ותלמיד כתה י"ב במגמת ספרות בתיכון 'תמר אריאל'. כאמור, דחה יואב את גיוסו בשל הרצון לעשות שנת שירות ויתייצב באוגוסט הקרוב לאתגר חדש בעיר עפולה, שם ישמש כמדריך נוער מטעם תנועת הנוער העובד והלומד. משם המטרה שלו היא להמשיך עם התנועה למסלול נח"ל.

בדרך כלל נערים בגילך שקועים בעניינים שלהם. מה הביא אותך להחלטה להקדיש זמן רב כל כך למען הקהילה ופעילות חברתית?
"אני רואה ביום-יום כמה מעורבות חברתית משמחת ועושה וטוב לאחרים. פשוט נשאבתי לזה ואני חי את זה. עבורי הפעילות הזו היא דרך חיים".

מה התכניות שלך בהמשך הדרך?
"אני רוצה להיות מנהיג ומפקד בצבא. אני מאוד אוהב לכתוב ובהמשך אני רוצה להיות תסריטאי. גם משחק מעניין אותי. אולי יום אחד אכתוב לעצמי תפקיד משמעותי, למה לא בעצם?".