פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
דון יצחק אברבנאל סיפורם של רחובות בנתניה - רחוב דון יצחק אברבנאל דון יצחק אברבנאל

אם אברבנאל היה קם לתחיה הייתה לו קורת רוח בראותו את הרחוב הקרוי על שמו ואת תושביו

דון יצחק אברבנאל

רחוב דון יצחק אברבאנל ברמת אפרים שוכן סמוך לרחוב רש"י, גדול פרשני הפשט של התורה, רמב"ן ורד"ק והרמב"ם, המכונה גם "הנשר הגדול". רחוב לא מאד ארוך המחולק לשניים. באחד וילות מהודרות ובחלק השני בנייה חדשה של רבי קומות. ברחוב הסתובבו דתיים חובשי כיפה וחרדים בלבושם המיוחד. נשים החזירו ילדים מהגנים ומבתי הספר וטיילו עם תינוקות בעגלה.

דון יצחק אברבנאל – 1437-1508

דון יצחק היה אחד מגדולי הדור שקמו לעם ישראל: פילוסוף, פרשן מקרא, מיסטיקן, כלכלן, איש חובק עולם ומדינאי מתוחכם. הוא נולד בליסבון שבפורטוגל למשפחה יהודית מיוחסת ועשירה, ששורשיה, לפי המסורת המשפחתית הגיעו עד לדוד המלך. הוא מונה לשר האוצר וליועץ על ידי פרננדו השני ואיזבלה הראשונה, האחראים על גירוש היהודים מספרד (1492). ניסיונותיו לבטל את גזירת הגירוש בתחנונים ובהצעת כספים נכשלו והוא גלה לאיטליה. 
הוא התיישב בנאפולי וגם שם מונה לשר האוצר. אחרי מספר שנים נאלצה המשפחה לברוח גם מנאפולי, סיציליה, קורפו ומונופולי עד שהגיעו לוונציה. שם סיים דון יצחק את חייו ונקבר בפדובה. בלווייתו כל יהודי וונציה, גדוליה וחכמיה וכן כל מנהיגי הרפובליקה שנאספו להעניק לו את הכבוד האחרון. עשר שנים אחרי מותו הרסו פורעים את בית הקברות, ומאז נעלם מקום קבורתו.

"שום תשים עליך מלך" דברים יז' 15

מזה חודשים רבים מדינת ישראל סוערת ומפולגת. ראשי המפלגות אינם מסוגלים להקים ממשלה והתומכים מכל הצדדים מרימים קולם ומסבירים מדוע, מאשימים מפלגה זו או אחרת, משמיצים ובעיקר מפחידים אותנו, האזרחים "הפשוטים". 

דון יצחק על שלטון יחיד

ניסיונו המדיני של אברבאנאל גרם לו לפרש את המקרא על רקע הפוליטיקה והתככים בהם פגש בעבודתו עם מלכי ארץ. פרשנות שלו על חוק המלך בדברים יז', עוסקת בסכנת שלטון היחיד. אמנם בישראל לא קיים משטר מלוכני, אולם נראה שהדברים שכתב מתאימים מאד גם היום.
הסכנות בשלטון היחיד
אברבאנאל: 1. "לפי שאינו מהבטל שיהיו בעם מנהיגים רבים מתקבצים ומתאחדים ומסכימים בעצה אחת ועל פיהם תהיה ההנהגה והמשפט/
2. ולמה לא תהיינה הנהגותיהם משנה לשנה או לג׳ שנים, כשְׁנֵי שכיר (מתייחס לשנות השכיר בעבודתו נ.א.) או פחות מזה. ובהגיע תור שופטים ושוטרים אחרים, יקומו תחתיהם, ויחקרו את פשעי הראשונים באמונתם. ואשר ירשיעון ישלם כל אשר הרשיע לעשות.
3. ולמה לא יהיה גם כן יכולתם מוגבל ומסודר כפי הדתות והנימוסים (נורמות התנהגותיות המקובלות בחברה)....ובהיות הנהגותיהם זמניות והם עתידים לתת את הדין אחרי ימים מועטים יהיה מורא בשר ודם עליהם..."

המנהיג/המלך הינו מַרְאָה לבני עמו

בהמשך דבריו מסביר אברבאנאל מהן הסיבות שבעבורן מחויב המלך לשמור על המצוות יותר משאר האנשים. ואין הכוונה רק למצוות הקשורות לדת, כתפילה וככיפה אלא גם כאלה העוסקות במוסר: כיושר, צניעות ואי הלבנת פני האדם ברבים. וכך הוא מסביר:
"וממה שזכרתי יתבאר לך. שהמלך מחוייב בשמירת מצות יותר משאר אנשים והיה זה לג׳ סבות:
האחת לפי שהוא מַרְאָה מלוטשת לכל עמו, שיביטו בו וילמדו ממעשיו לפי, שההמון מטבעו להדמות אל גדולי המעלה בכל מה שיעשו כפי האפשר. הלא תראה שבהיות מלכי יהודה טובים וישרים בלבותם היה העם כלו מוזהר (זוהר נ.א.) מפיהם ובהיותם רעים וחטאים לה׳ היו כלם רעים וחטאים נמשכים אחריהם.
והשניה שלהיות כתר המלכות וכבוד מעלתו גדול מכל שאר האנשים וממשלתו גדולה ועצומה. היה ראוי שישתדל יותר בשמור המצוות משיעשו שאר האנשים שאין להם גדולה וממשלה כל כך.
והשלישי היא, כי כמו שראוי למלכים שישמרו הכבוד והמעלה שהם טובות מדומות, ככה ראוי אליהם שישתדלו יותר בקניין הטובות הנפשיות (שמירת התורה והמצוות) אשר יעשה אותם האדם וחי בהם עד אין קץ.."
לכן המשכיל ביום הזה יזעק בקול!

רחובות נוספים בנתניה

רחוב יונה בוגלה

רחוב לאה גולדברג

רחוב הלבנון

רחוב הקליר

רחוב מעפילי אגוז

רחוב משה לב עמי

רחוב יוסף שר טוב

רחוב הרטום

רחוב אהרון אהרונסון

רחוב דונה גרציה

רחוב נתן קומוי