פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
עידן טל  "יכולתי להידרדר לפשע וסמים, אבל בחרתי בדרך הישר" עידן טל

עידן טל הפך בשנים האחרונות לאחד הספרים המוכרים בעיר, כולל הספר הרשמי של קבוצתו האהובה, מכבי נתניה. במקביל, "ציורי הראש" האמנותיים שלו מככבים ברשתות החברתיות עם עשרות אלפי עוקבים. לא מובן מאליו עבור מי שעבר ילדות קשה עם אב שהשתמש בסמים ואם שחוותה אלימות בבית, נשר מבית הספר ועבר מדלת לדלת כדי להגשים חלום ולהתפרנס מספרות. כיום, נשוי באושר ואב לילדים, הוא מעביר מסר ברור לדור העתיד: "גם מהמקום הכי נמוך שיש אפשר להגיע הכי גבוה שאפשר". ראיון חשוף

עידן טל

קשה למצוא מקום ביומן העמוס של ספר הצמרת עידן טל. לאחרונה טס לפולין, בו קיימה מכבי נתניה אותה הוא אוהד מחנה אימונים טרום עונתי, ודאג לספר את השחקנים והצוות המקצועי על מנת שאלו יעלו "בראש נקי", תרתי משמע, לכר הדשא. לפני מספר חודשים הגיע למלון בחיפה בו התארחה הקבוצה וסיפר את השחקנים/חברים לקראת גמר גביע המדינה. בקרוב יחל בסשן צילומים לתכנית "הסאב הבא" שצפויה לעלות ביס קידס, בה יתמודדו עשרות מתמודדים על תואר "היוטיובר הבא של ישראל". מן הסתם הוא יופקד על סידור ועיצוב הפריזורות. לפני כחצי שנה זכה באליפות ישראל OIC מטעם האגודה הארצית לספרים וילדי נתניה שמסתפרים אצלו בקביעות כבר הדביקו לו מזמן את התואר "מאסטר". גם עיריית נתניה מיהרה להכתיר אותו כספר השנה. "יש לי קו משלי ואני קם בבוקר כדי ליצור אמנות", מגדיר טל את עבודתו, שהפכה אותו לפופולרי מאוד גם ברשתות החברתיות, עם 25 אלף עוקבים באינסטגרם ו-15 אלף נספים בפייסבוק. חוץ מזה, משעות הבוקר המוקדמות ועד הערב הוא מתחזק את שתי המספרות רחבות השוליים בבעלותו – "עידן טל עיצוב שיער". זו שנפתחה לפני כעשור בקריית נורדאו וזו שפתח לפני שנה במרכז העיר, אותה מנהלת אשתו פלורין, לה חלק מרכזי בסיפור השיקום הלא שגרתי שעבר.

מכונת התספורת הראשונה

תחילת הדרך של טל הייתה הכי רחוקה שנות אור מהגבהים אליהם הוא נוסק בהווה. נולד וגדל בשכונת דורה, בן לאב שהשתמש בסמים ואם שחוותה אלימות בבית. "אף פעם לא הרימו עלי יד, אבל אני זוכר הרבה בלגנים וריבים בבית", הוא משחזר. "אמא שלי גידלה אותי בשיניים, היא עברה הרבה בחיים והיו סיטואציות שאני קצת נשכחתי. ברור שהיא לא עשתה שום דבר בכוונה ועשתה הכל כדי לא להחסיר ממני דבר, אבל לפעמים המצב הנפשי שלה הביא אותה למקומות שכבר לא יכלה לתפקד. סחבתי הרבה על הכתפיים וזה פגע בי רגשית וחברתית". ההשפעה המידית הייתה בלימודים, כשבגיל 8 לערך נאלץ טל לעבור למסגרת של חינוך מיוחד, בה למד במשך שש שנים. "חינוך מיוחד זו מסגרת קשה. אתה לומד עם ילדים בלי הורים, עם הורים נרקומנים, כאלה שעברו אלימות קשה מדי יום, או ילדים שמתפרצים עליך וצריכים לקחת כדורים", הוא אומר. "זה נוער בסיכון וכל אחד חי במציאות אחרת. למרות הקושי, השהות שם השפיעה עלי לטובה, כי ידעתי שמשם אוכל רק לעלות ותמיד שאפתי להצליח".

אנשים בנתניה - "יכולתי להידרדר לפשע וסמים, אבל בחרתי בדרך הישר"

מספר את מאמן מכבי נתניה, סלובודאן דראפיץ'. עידן טל 

באמצע כתה ט' נשר מבית הספר. "עזבתי, התחלתי להסתובב ברחובות וחיפשתי את עצמי", נזכר טל. "הדבר היחיד שהיה מרגיע אותי הוא לצייר דמויות ולברוח מהמציאות. הכל קווים, זה ממש היה כמו לספר. לאט לאט הבנתי שיש לי כישרון ורציתי להיות ספר". רגע מכונן אחד מלווה אותו עד היום. "לא אשכח את הפעם הראשונה שאמא שאלה אותי 'מה החלום שלך?' ועניתי שאני רוצה להיות ספר מצליח", הוא משחזר בדמעות. "היא קנתה לי ציוד – מכונת תספורת, תער, מספרים, חלוק ושפריצר". כשתיק קטן עם הציוד לגבו, החל לעבור מדלת לדלת ולספר חברים תמורת 15 שקלים. לביתו הביא מדי שישי עשרה חברים והחל לצבור מוניטין כספר כבר בגיל 14. המצב היומיומי הלא פשוט גרם לו בסופו של דבר לעזוב את בית הוריו, לישון אצל חברים ולבסוף למצוא מקלט בבית סבו ז"ל וסבתו, שהיו עבורו מודל לחיקוי ונתנו לו פתח של תקוה. שנים לאחר מכן סירבו תחילה בצה"ל לגייסו בשל הרקע ממנו הגיע והעובדה שנשר מהלימודים, אך טל לא ויתר, התעקש לשרת בצבא ולבסוף שירת כספר צבאי בבית ליד.

אנשים בנתניה - "יכולתי להידרדר לפשע וסמים, אבל בחרתי בדרך הישר"

אלוף ישראל 2019 בתחרות ברבר של איגוד OIC

פלורין ואני

עידן טל בן 31, נשוי לפלורין ואב לענהאל (אוטוטו 3) וליהי (שנה ושמונה חודשים). המשפחה מתגוררת בקריית השרון ומצפה לתינוק נוסף. עם זוגתו הוא כבר שמונה שנים, ומדגיש בשיחה מדי כמה דקות שלא היה מגיע לדבר בלעדיה. היא הייתה שם כשחווה טראומה לפני כעשר שנים, עת הותקף בים, נפצע ורותק לכסא גלגלים במשך שמונה חודשים. "לא היה לי כסף לאוכל ושתייה והייתי עם מינוס של בערך 200 אלף שקל בבנק", הוא מספר בכאב. "פלורין הייתה שם בשבילי, ויחד עם אבא שלי שתמך הרימו אותי מהקרשים ועזרו לי להשתקם". אותו שיקום החל לתפוס תאוצה כשחבר הפנה אותו לחנות בשכירות זולה בקריית נורדאו והציע שיפתח מספרה במקום. "בהתחלה פחדתי מזה, אבל בתמיכת אשתי לקחתי את הפיקדון הצבאי וקניתי ציוד, כשסבתי הייתה ערבה לי", אומר טל. המלחמה על הלקוחות לא הייתה פשוטה ובשנתיים הראשונות התקשה העסק להתרומם. טל, שגבה 25 שקלים לתספורת, נאלץ לעיתים לספר בחינם רק על מנת שיכירו אותו. במקביל השיל כ-45 קילוגרמים ממשקלו לאחר ששקל למעלה מ-100 קילוגרם. רק בשנה השלישית החל לראות שכר לעמלו.

אנשים בנתניה - "יכולתי להידרדר לפשע וסמים, אבל בחרתי בדרך הישר"

עם המשפחה. עידן טל | צילום: סיון נצח

אמו מתגוררת בנתניה, נישאה בשנית ויש לו שלושה אחים למחצה. אביו עבר הליך שיקום וכיום הוא נקי ומתגורר בהוד השרון. למרות הקושי, בצעד אמיץ חידש עמם בנם את הקשר. "לא פשוט לסלוח ובפנים הזיכרונות והחוסר רודפים אותי", הוא אומר בכנות. "אני באמת אוהב את ההורים שלי, אבל קשה לי להביע את זה. איפשהו תמיד אכעס על הדרך שעברתי והמלחמה כנגד כל הסיכויים. מצד שני, המשפחה היא החיים שלי וברגע שאתה הופך לאבא אתה מבין מה זו אהבה ומה קורה כשילד כועס עליך. כשאני חוזר בשעת ערב מאוחרת והבת שלי כועסת עלי שאני לא איתה מספיק, אני מבין שכמו שיש דברים שאינם ביכולתי, יש גם דברים שלא היו ביכולתה של אמא".

אילו עוד חלומות אתה שואף להגשים?

"החלום הגדול הוא לפתוח רשת מספרות בפריסה ארצית, להגיע לתל אביב ולספר את אנשי העשירון העליון, הסלבים וכל הכדורגלנים המובילים בארץ".

מה המסר שלך לדור הצעיר ולכל אלה שרואים בך מודל לחיקוי?

"הסתובבתי עם טיפוסים שליליים והייתי קרוב להידרדר לפשע, לסמים, לחרא ולמקומות רעים. יכולתי להיות עבריין, אבל אני שמח שבסופו של דבר בחרתי בדרך טובה ובדרך הישר. עכשיו אני רוצה לתת השראה לילדים שקשה להם והיו במקומות נמוכים בחיים. תמיד תאמינו בעצמכם ותזכרו שעם רצון, תמיכה, נחישות ומוטיבציה, אפשר להגיע הכי גבוה שאפשר".