פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
אמיה טגה | צילום: נתניה נט "העתיד שלי בפוליטיקה, לא רק המקומית" אמיה טגה | צילום: נתניה נט

כדורגלן מכבי נתניה לשעבר, אמייה טגה, פותח בקריירה חדשה כחבר מועצה מן המניין. ויש לו לא מעט מה לומר על המאבק באלימות נגד נשים והפעילות למען הקהילה האתיופית, אבל לפני הכל, תנו לו לקבל את תיק הספורט. הדשא של העירייה, מסתבר, ירוק יותר

מי שהיה מוכר בעיר לאורך שנים כאחד הסמלים של מכבי נתניה בכדורגל, הופך כעת לפנים החדשות בבניין העירייה ונכנס רשמית למגרש חדש המגרש הפוליטי. מעתה אמרו חבר המועצה אמייה טגה, שהושבע בישיבת המועצה לאחר שנכנס מהמקום השישי ברשימה של ראש העיר, מרים פיירברג-איכר. "התרגשתי מאוד בישיבה הראשונה כי עבורי זו דרך חדשה", אומר טגה. "כיף שציבור מאמין בך ויוצא ומצביע עבורך, אני שמח שאני בפנים אבל האמת היא שחשבתי שנקבל יותר מנדטים. עדיין לא התחלנו באמת ברמת העשייה ואני מחכה בקוצר רוח לתיק ותפקיד מסוים כדי להתחיל לפעול. קיבלנו מנדט מהציבור והגיע הזמן לדבר פחות ולעשות יותר. חובת ההוכחה עלינו".

מטבע הדברים, המטרה העיקרית של אמייה היא לקבל את תיק הספורט. "אני רוצה להשפיע ולחנך באמצעות הספורט ומקווה מאוד לקבל את המנדט לפעול בתחום הזה", הוא מאשר. "אין עדיין קואליציה ושום דבר לא סגור. יש מספר סיעות שפתאום מתעניינות בתיק הספורט, אבל נחכה ונראה מה יילד יום. אפעל למען הספורט עם או בלי התיק, אבל אני מקווה מאוד שזה יהיה עם". אתגר נוסף הוא לפעול למען הקהילה האתיופית אליה הוא משתייך. "אין ספק שהרבה דברים שאעשה יהיו למען העדה האתיופית", אומר טגה. "מבחינה מספרית האוכלוסייה האתיופית הגדולה ביותר נמצאת בנתניה והיא צריכה לקבל את היחס המגיע לה. זו קהילה שאני בא ממנה ואשמח מאוד לסייע ולפעול למענה, כמובן בתמיכה מלאה של ראש העיר".

לעצור את המגיפה

אחד הנושאים הבוערים על סדר היום הציבורי הוא האלימות הבלתי פוסקת נגד נשים שגובה קורבנות רבים ואבדות בנפש. אמש (חמישי) נכח טגה בערב שעסק במאבק באלימות נגד נשים שנערך בעיריית נתניה בהשתתפות למעלה מ-50 איש, כולן נשים פרט לשלושה גברים, בהם חבר המועצה הטרי. הערב כלל הרצאה של שרונה בן אור, אשתו השניה של שמעון קופר, מי שהורשע ברצח שתי נשותיו, הראשונה והשלישית. שרונה היא הניצולה היחידה ששרדה כדי לספר ועדותה המכרעת גרמה לשינוי כתב האישום ולהרשעתו של קופר גם ברצח אשתו הראשונה. "אני לא תמים לחשוב שאפשר לשנות הכל בבת אחת, אבל בהחלט מאמין שכל דבר אפשר לשנות", הוא אומר. "האלימות כלפי נשים אינה מנת חלקן רק של הנשים. גברים ונשים כאחד צריכים להתאחד סביב הנושא ולעצור את המגיפה הזאת. רק השבוע נרצחו שתי בנות צעירות וזה צריך לזעזע את כולם גם ברמת החקיקה והשקעת המשאבים. זה משהו כואב ועצוב שצריך לטפל בו יחד".

אמייה טגה (33) מתגורר בקריית השרון. נשוי ללקץ ואב לשתי בנות ובן – לייש בת ה-10, שליו בן ה-6 שהולך בדרכו של אבא וכבר החל את צעדיו הראשונים בבית הספר לכדורגל של מכבי נתניה ואלמאי בת ה-3. מגיל 17 שיחק במכבי נתניה, עמה זכה בגביע הטוטו בליגה הלאומית, סיים עם הקבוצה פעמיים במקום השני ושיחק במדיה פעמיים במוקדמות הליגה האירופית. לפני שנתיים וחצי עלה עם הקבוצה מהלאומית לליגת העל. עוד עבר בקריירה בהפועל אשקלון והפועל עכו בטרם פרש רשמית. בימים אלה החל בשנה השנייה בתואר למשפטים במכללה האקדמית נתניה. כבר שנים ארוכות שטגה מרצה בהתנדבות על חינוך באמצעות ספורט לתלמידים, אגודות ספורט ובמכינות צבאיות. בתקופה זו ביקר בעשרות בתי ספר. לאחרונה הרצה בזיכרון יעקב מטעם ארגון "חמש אצבעות" – חינוך למצוינות דרך ספורט ולפני הבחירות ביקר בבית הספר רמות ים, שם הרצה בפני 200 תלמידים. את דרכו ההתנדבותית החל בעמותת "לתת". את החיבור עשה עבורו העיתונאי איתי אנגל מצוות תכנית התחקירים "עובדה", שעסקה בהישג ההיסטורי של הנבחרת הצעירה של ישראל. באוקטובר 2006 העפילה הנבחרת לראשונה בתולדותיה לאליפות אירופה על חשבונה של צרפת, כשאת השער הדרמטי והמכריע בניצחון 0:1 כבש טגה.

הרגשת מוזר להחליף את חדר ההלבשה וכר הדשא בבניין העירייה? בכל זאת מדובר בשינוי די קיצוני.

"(צוחק) אף פעם לא יהיה כמו חדר הלבשה של קבוצת כדורגל. זה משהו אחר ושונה שאי אפשר להסביר, אבל אני באמת מאמין בעשייה ציבורית ורואה את העתיד שלי בפוליטיקה, לא רק המקומית. זה משפיע על המון אנשים ולכן אני שם - לנסות ולשנות בדרך שלי".