קרית השרון | תמונה: עיריית נתניה זוכי "מחיר למשתכן" מסרבים לאפשר הקלות בנייה בפרויקט קרית השרון | תמונה: עיריית נתניה

משפחות רבות שזכו בדירה ב"מחיר למשתכן" בקריית השרון, זעמו כשגילו בקשה להקלה שהגיש הקבלן, שלטענתן תפגע משמעותית בסטנדרטים המצופים מהפרויקט. בקשה שלא לאשר את ההקלה הוגשה לראש העירייה ומהנדס העיר, בטענה כי אינה עולה בקנה אחד עם תכנית הדגל של שר האוצר. אחד הזוכים: "התכנית הוגשה כדי להשיג רווח מבלי להתחשב בציבור". הקבלן: "זוכי ההגרלה ושאר רוכשי הדירות ייהנו מדירות מודרניות ואיכותיות". העירייה: "ההקלות יובאו לשיקול דעת חברי הוועדה וההתנגדויות יושמעו בהתאם"

קרית השרון |תמונה: עיריית נתניה

עשרות אלפי משפחות נרשמות בתדירות גבוהה מדי שנה להגרלה במסגרת "מחיר למשתכן" בתקווה שיתאפשר להן לרכוש בית בישראל במחיר הוגן. כעת מתברר, כי גם לאחר הזכייה המיוחלת לא תמיד הכל ורוד. מספר משפחות שזכו בהגרלה מספר 424 בפרויקט בשכונת קריית השרון פנו בינואר השנה בכתב לראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר ולמהנדס העיר, אדריכל אבנר אקרמן, בטענה כי הקבלן האמון על הפרויקט, יעקובי יוניברסל ייזום והשקעות בע"מ, הגיש בקשה להקלה שצפויה לפגוע משמעותית בסטנדרטים המיועדים לדירותיהם העתידיות. "מדובר בתכנון לקוי ביותר שאינו עומד הן בסטנדרטים שקבע משרד הבינוי והשיכון והן ברמת איכות התכנון המצופה מקבלן הבונה בעיר נתניה", הודגש במכתב שהוגש באמצעות עו"ד עמית מלדסי. עוד נכתב כי אישור ההקלה תגרור בנייה של חמש דירות בכל קומה ותוביל לעומס וצפיפות, הגבהה דרמטית של המבנים והפחתה משמעותית של אור טבעי, וכן כי הקבלן מעוניין להגדיל את דירות הגן על חשבון שטחים משותפים, לכאורה בשל מניעים כלכליים. "נבקש מכם, בכל לשון של בקשה, שלא לאשר את הבקשה להקלה, אשר כאמור לא עולה בקנה אחד עם תכנית הדגל של שר האוצר, מחיר למשתכן", לשון המכתב.

"מדובר בסוג של גרירת רגליים ולא נראה שהקבלן מתאמץ להתקדם עם הפרויקט", אומר ניר עיני, נשוי ואב לשניים תושב קריית השרון, שזכה בדירה בפרויקט כבר לפני שנתיים וממתין מאז להתפתחויות. אגב, על מנת להישאר ולגור בשכונה, ויתר עיני בעבר על זכייה בדירה בכפר יונה. "הקבלן הגיש תכנית שיש בה המון כשלים ומנותקת מהמציאות ביחס לפרויקטים אחרים שהוא בונה, ביחס למחיר למשתכן ובכלל ביחס לפרויקטים בנתניה", הוא מוסיף. "אנחנו מצפים שחברי המועצה יבהירו לו את הדברים כמו שצריך וידחו את הבקשה שלו להקלה. אני מקווה שהוועד החזק של קריית השרון, שכבר צלח כמה מאבקים, יתערב גם בסוגיה הזו. מבאס לחכות שנתיים ולגלות שכל התכנית הזו הוגשה כדי להשיג איזשהו רווח מבלי להתחשב בציבור".

תכנון מהמעלה הראשונה

מחברת יעקבי יוניברסל ייזום והשקעות בע"מ נמסר בתגובה: "חברת יעקבי יוניברסל ייזום והשקעות בע"מ שמחה על העניין הרב שפרויקט "מחיר למשתכן" בקריית השרון מעוררת. יחד עם זאת, תכנון הדירות שנעשה הינו תכנון מהמעלה הראשונה אשר כולל כי כל דירה תהיה לה לפחות שני כיווני אוויר. במסגרת התכנון, הגשנו תכנית בינוי לעיריית נתניה אשר מטיבה עם כל המתחם באופן שיצרנו גם מספר רב של דירות בעלות 3 ו-4 חדרים (3 חדרים לא היה בכלל לפני כן), אשר יאפשר לזוכי ההגרלה לרכוש דירה חדשה החל ממיליון ש"ח בלבד. הגדלנו את שטח המדרכה להולכי הרגל על חשבון המגרש וזאת לרווחת הדיירים ותושבי השכונה. בנוסף, מרבית החניות של הדירות יהיו כחניות תת קרקעיות (למרות שלא היינו חייבים לעשות כן בהתאם להוראות התב"ע הקיימת) ובכך למעשה הגדלנו משמעותית את השטחים "הירוקים" והפתוחים בין הבניינים במתחם. מבלי לגרוע מהאמור – חברת יעקבי יוניברסל פועלת בהתאם להוראות המכרז בה זכתה, ובהתאם לזכויות שניתנו לה על פי המכרז והכל בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות הרלוונטיות. אנו סמוכים ובטוחים כי לאחר שהתכניות יאושרו ולאחר סיום הבנייה, זוכי ההגרלה ושאר רוכשי הדירות ייהנו מדירות מודרניות ואיכותיות, אשר יעניקו איכות חיים לגרים בהן ולשאר הסביבה".

מעיריית נתניה נמסר: "הבקשה טרם נדונה בוועדה. ההקלות יובאו לשיקול דעת חברי הוועדה וההתנגדויות יושמעו בהתאם".