תעשיון נתניה  "מקווים לחזור בהקדם לשגרה למען בריאות הנפש של כולנו" תעשיון נתניה 

התעשיון, מרכז עבודה שיקומי המאפשר תעסוקה לעשרות חניכים עם מוגבלויות, ספג ירידה חדה בהכנסות בשל משבר הקורונה. מנהלת המפעל ומנהל רשת מע"ש שומרים על אופטימיות, ממשיכים להעניק לחניכים תעסוקה ומפנטזים על ימים אחרים בהם הפעילו חוגים, קיימו מסיבות ויצאו לטיולים משותפים

תעשיון נתניה 

הפגיעה הכלכלית אמנם קשה מנשוא בתקופת הקורונה, אך בצדה נעים לגלות את פעילותם הנחושה של אנשי "התעשיון" בנתניה, מרכז עבודה שיקומי, המהווה חלק מרשת שירותי תעסוקה מע"ש נתניה ופועל תחת מנהל הרווחה בעיריית נתניה כבר 15 שנה, ובו חברים כיום 65 חניכים מגילאי 21 ועד 80, המתפקדים ברמת מוגבלות שכלית התפתחותית קלה עד בינונית. חרף הירידה הטבעית בהכנסות, ממשיך המפעל בפעילות השוטפת, המאפשרת לחניכים מעבר לעבודה עצמה גם שעות של פנאי וחברה.

תעשיון נתניה 

בתעשיון ישנם שני קווי ייצור של מוצרי קרמיקה וזכוכית בתחום האומנות השימושית והיודאיקה. חשוב להדגיש כי החניכים שותפים לכל תהליך הייצור ומלווים ע"י צוות אומנים מקצועי המדריך אותם. שלושת תחומי התעסוקה הם יצירת מודלים, ייצור מוצרים מקרמיקה וייצור מוצרים מזכוכית. המדריכים הם יורי - מודליסט קרמיקה אמנותית המלמד את החניכים את עבודות היציקה והליטוש, אירנה - אמנית קרמיקה, ציירת ופסלת, התורמת את חלקה בתחומי המוטוריקה העדינה והדיוק, וטטיאנה, אמנית בתחומי הזכוכית והפסיפס.
ראוי לציין כי התעשיון מעניק שירותים שונים לכ-30 חברות שונות, מציוד רפואי ועד עולמות הקוסמטיקה. פסי הייצור הנם משלב הרעיון ועד המוצר הסופי, שעומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר של בקרת איכות. החניכים, מצדם, עוברים תהליך עשיר של התפתחות אישית ומקצועית. הם מחויבים לעבודה, מתמלאים מוטיבציה כאשר מתקבלות הזמנות מלקוחות ומאושרים כאשר נשמעות ביקורות חיוביות על המוצרים. זאת ועוד, כל הרווחים של המפעל הם לרווחת החניכים – הן כגמול עבודה והן לפעילויות פנאי דוגמת טיולים, ימי כיף, מסיבות וחוגים. בנוסף, המוצרים הוצגו כבר בכמה תערוכות ברחבי העיר, דבר שריגש מאוד את החניכים, ועבודותיהם אפילו הגיעו אל מעבר לים, כשהוצגו בגלריות בארה"ב.

פלטפורמה חברתית

יהושע לוייב מנהל כבר 17 שנה את רשת מע"ש (מרכז עבודה שיקומי). התעשיון הוא אחד מתוך ארבעה מרכזים ברשת, שהינו חלק מאגף מוגבלויות וממנהל הרווחה והשירותים החברתיים בעיריית נתניה. "אנחנו נותנים שירות לאנשים עם מוגבלויות, אותם אנשים שלא יכולים לעבוד בחוץ מכל מיני סיבות ומקבלים אצלנו פלטפורמה לעבודה, חיי חברה ופנאי וסיוע בתחומי החיים השונים", אומר לוייב, עובד סוציאלי בהכשרתו.

מה הנזק שנגרם לכם בעקבות הקורונה?

"בגלל המצב כמות ההזמנות פחתה משמעותית, פסי הייצור עובדים ברמה מאוד נמוכה ומטבע הדברים יש ירידה בהכנסות, אבל מצד שני, ראוי להזכיר דווקא בתקופה הזו את הסיוע של שלומי וורונר- מנכל קרן נתניה שתיווך ביננו לבין מגדלי הים התיכון בנורדיה, וקיבלנו הזמנה של אלף חנוכיות לקראת החג. זה חשוב מאוד לתעסוקה של החניכים. במקביל, הגברנו את הפעילות מול העסקים הגדולים ואנחנו מקווים שלקראת פורים נקבל הזמנות משמעותיות יותר".
איריס כלפון, גם היא עובדת סוציאלית, מנהלת את התעשיון בשש השנים האחרונות. "בסגר הראשון הרשת הייתה סגורה, אבל מאז לשמחתי אנחנו עובדים כרגיל וגם אם אין הרבה עבודה, אנחנו דואגים לעשות דברים אחרים", היא אומרת. "כשיש פחות הזמנות, החניכים עוסקים בעבודות אריזה שונות ומטפלים במלאי של מפעלי הקרמיקה והזכוכית. העבודה מאוד מאתגרת ומספקת ואנחנו מאוד אוהבים את החניכים שלנו".

בריאות - "מקווים לחזור בהקדם לשגרה למען בריאות הנפש של כולנו"

תעשיון נתניה 

בימים כתיקונם, מרימים במפעל פרויקט גדול של מארזים לחגים – ממארזי ממתקים הנפוצים בחנוכה בקרב המגזר הדתי ועד משלוחי מנות לפורים, כשהכל נמכר בכמויות יפות לגני ילדים, בתי ספר ובתי כנסת. "לצערי, בגלל הקורונה לא נצליח להרים בחג הקרוב את הפרויקט", מוסיפה כלפון.

ללוייב את כלפון אין ספק באשר לאתגר המשמעותי מכולם בהמשך הדרך: "אנחנו מתגעגעים לימי הכיף, לחוגים, לטיולים ולנופשים המשותפים עם החניכים", הם מסכמים. "אנחנו מתפללים ומקווים לחזור בהקדם לפעילות שגרתית למען בריאות הנפש של כולנו".