בישיבת המועצה | צילום: נתניה נט מעשה בגשם, חינוך, משטרה ופילוסופיה: ישיבת מועצה בנתניה  בישיבת המועצה | צילום: נתניה נט

קולה של מרים פיירברג-איכר נשמע היטב הן בנושא ביטול עבודות ניקיון בימים גשומים והן במדיניות העברת תלמידים מנתניה אל מחוץ לעיר – או שלא. חוץ מזה? סקירה משטרתית שטוענת שהפשע דווקא בירידה ואדיר בנימיני שלא בוחל בציטוטים – מפילוסוף שהשפיע על המהפכה הצרפתית ועד נשיא ארה"ב

בישיבת המועצה | צילום: נתניה נט

בניגוד לאינטריגות המוכרות ולעימותים בווליום גבוה, צריך להודות שישיבת מועצת העיר האחרונה שנערכה ברביעי השבוע, הייתה מתישה יותר משהייתה מעניינת. אולי ככה זה כשמתחילים במצגת משטרתית שנמשכת כמעט שעה בעקבות גל הפשיעה בעיר (אם כי במשטרה התאמצו לסתור את הנתונים ולצייר תמונת מצב שונה) ומסיימים בנימה פילוסופית המועדפת על עו"ד אדיר בנימיני.

מי רחוקה מכל עיר פשע?

בשבוע שעבר פרסמנו נתונים אודות העלייה המתמדת בפשיעה בנתניה בחודשים האחרונים. מנגד, הדגיש מפקד תחנת המשטרה בעיר, אסף צור, כי הוא גאה בהישגי התחנה במהלך השנה האחרונה. "צר לי לראות כתבות לפיהן הפשיעה גואה בנתניה, כי זה לא נכון", ציין צור, ככל הנראה בעקבות הפרסום ב"נתניה נט", והמשיך בהצגת נתונים על ירידה בהתפרצות לבתים, בגניבות רכבים ובאלימות. כשנשים נרצחות באלימות בלתי נסבלת בזו אחר זו תוך פרק זמן קצר, אנשים נדקרים והתושבים אף נחשפים לאירועי ירי, לא ברור את מי הנתונים הללו מנחמים. מזל שאפשר לגלגל אחריות ולהצביע על פשיעה "גבוהה" יותר ברעננה וכפר סבא, ולהדגיש כי נתניה רחוקה בהיבטים סטטיסטיים מכל עיר פשע. בסוף המצגת פנה רב פקד אסף צור אל ראש העיר ואמר לה כי החלום הגדול שלו הוא להקים תחנת משטרה במרכז העיר וביקש לקדם את הנושא.

מי מסתלבט על הספסל?

בהצעה לסדר יום שהעלה חבר המועצה, עו"ד אדיר בנימיני, בעניין מדיניות העברת תלמידים תושבי נתניה למוסדות חינוך מחוץ לעיר, במטרה להקל ולהגמיש את הקריטריונים באישור ההעברה, באם הוריו של התלמיד חפצים בכך. ראש העיר הבהירה את עמדתה. "אתה לא מבין לחלוטין את הבעיה. אין לנו את המשאבים והיכולת לתת מענה למקום שמהווה גם פנימייה ועולה להורה הון תועפות", אמרה. "אני רוצה לראות את ההורים משלמים כאן בנתניה את הסכומים להם הם נדרשים בכפר הירוק. זה לא רמת החינוך או המורים, אלא מסגרת של פנימייה שמאפשרת לתלמידים יום לימודים ארוך עם הזנה וזה נוח להם. שום עירייה לא מסוגלת לעשות את זה". עוד הוסיפה ראש העיר בעניין הטענות על לימודים משותפים לתלמידים משכונות מבוססות לאלה משכונות מצוקה: "לא הכל כזה טהור ויפה. כשאמא עוצרת אותי ואומרת "למה שהבן שלי ילמד עם הילד ההוא?" אני עונה: סליחה, איפה שלנכד שלי נאה ללמוד לא נאה לילד שלך כי יש שם ילדי שכונות? איך את מעזה לדבר על זה?. אפשר לעטוף את זה באמירות פילוסופיות, אבל המציאות הרבה יותר מכוערת".

בהמשך עלתה הצעה של חבר המועצה אמיה טגה, שביקש לבטל עבודות לעובדי ניקיון בימי סערה או בשל עומסי חום קיצוניים. "מצאתי את עצמי לא מעט פעמים מחלק בקבוקי מים או מכין שתייה חמה לעובדים שבסך הכל רוצים להתפרנס בכבוד, אבל לוקחים מהם את הכבוד המינימלי בכך שנותנים להם לנקות ולגרוף במזג אוויר בלתי אפשרי לעבודה", כתב בין השאר טגה. ראש העיר, מרים פיירברג-איכר, התרשמה הרבה פחות. "צריך לנהוג ברגישות ובשכל ישר, אבל אי אפשר להצהיר שבימים של גשם לא יוצאים לעבודה, אין דבר כזה", פסקה. "מה יגידו עובדי מד"א, רופאים, אחיות? אין לזה סוף. ניתן לעובדים את האמצעים להגן על עצמם וכשיש משהו קיצוני, באותה שעה הם לא יעבדו, לא יקרה אסון".

ואי אפשר בלי סיום בנימה משעשעת/מייגעת מבית היוצר של בנימיני, שבנאום חוצב להבות שילב פנינים של הפילוסוף והתאורטיקן ז'אן ז'אק רוסו לצד ציטוט באנגלית של נשיא ארה"ב בתחילת שנות ה-60, ג'ון קנדי – הכל על מנת להעביר מסר על חלומו להפוך את נתניה לבירת החינוך של ישראל. ראש העיר, ספק בצחוק ספק ברצינות, מלמלה לעבר טובה דולב כי עליה להעביר את כל חברי המועצה קורס מזורז באנגלית. גם בתוך כתלי העירייה, מתברר, משקיעים קודם כל בחינוך.