פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
שי שירזי ז"ל "הדביקו לשי סטיגמה של פושע" שי שירזי ז"ל
שי שירזי, בנו של ריקו שירזי, נרצח בסוף השבוע האחרון בתל אביב. חברי ילדות נפרדים ומספרים על אדם פיקח עם נתינה אין סופית, שעשה הכל כדי לחיות חיים נורמטיביים, אבל תמיד סומן כ'בן של'
"אנחנו פשוט מרוסקים, על הפנים. אתה יודע מה זה לקבור ככה ילד בגיל 32?", אומר בקול חנוק אחד מחברי הילדות של שי שירזי ז"ל, בנו של ראש ארגון הפשע ריקו שירזי, שנרצח ביריות עת נסע במכונית מאזדה לבנה במהלך סוף השבוע, בשכונת המשתלה בצפון תל אביב.
 

תכונה רבה שררה השבוע סביב ביתה המפואר של משפחת שירזי בשכונת פולג הוותיקה בנתניה. צעקות ודמעות על מר גורלו של שי, לצד סינון נרחב של כלי תקשורת שביקשו לדלות פרטים מבני המשפחה.

לחיות נגד הזרם

ימים ספורים לאחר הלוויתו של שי שירזי, אליה לא הורשה לצאת האב ריקו, שמרצה עונש מאסר ממושך בתא ההפרדה בכלא רימונים הסמוך לתל מונד, שוחחנו עם חברי הילדות של שי, שסיפרו באריכות על האיש הטוב שהיה, והעלו זכרונות מימים עברו. מטבע הדברים, העדיפו החברים של שירזי להישאר בעילום שם.
"כבר מגיל צעיר שי היה ילד פיקח מאוד, הרבה מעל הממוצע, שנחשף למציאות לא פשוטה אבל ידע לקחת לעצמו רק את הדברים הטובים", פותח אחד החברים. "הוא חי בבית שהיה בו הכל עם אבא כריזמטי מאוד, אבל כמובן שבנסיבות הקיימות עבר גם דברים קשים. בתוך כל זה, שי ראה את הדברים בצורה הכי אמיתית שיש וגם ידע שזה יפגע בו, כי אתה לא יכול להתכחש לזה שאתה הבן של ריקו. הוא אמנם ניסה לחיות נגד הזרם, אבל לא הניחו לו. הוא ניסה תמיד להיות פשוט עצמו ולחיות חיים נורמטיים, אבל תמיד היה הבן של".

תאונת הדרכים שהובילה לכלא

"שי אהב מאוד את החיים הטובים ולא ויתר עליהם", מספר חבר נוסף. "הייתה לו רגישות יתרה ונתינה אין סופית. בנוסף הוא היה קשור מאוד למשפחה שלו, חביב על הבריות וכיבד כל אדם באשר הוא".
אותו חבר נזכר בתאונת הדרכים ששינתה את חייו של שי מן הקצה אל הקצה, עת נהג במהירות מופרזת והתהפך בכביש 2 עם מכונית הב.מ.וו שלו כשהיה בן 18 בלבד, תאונה בה נהרגו שני חבריו הטובים והוא עצמו היה מאושפז בבית החולים תקופה ארוכה. בהמשך נשפט שירזי ונדון לשנתיים מאסר.

"שי איבד שליטה על הרכב, הם נכנסו בגדר והוא לקח את זה קשה מאוד", נזכר החבר. "אז הוא עדיין היה נהג לא מנוסה, נסע מהר וסבל מחוסר מזל".
אלא שבכלא, לדברי החבר, העובדה שמדובר בבן של ריקו שירזי קיבלה משנה תוקף נוסף. "תגיד לי אתה, נכנס לכלא מישהו עם שם משפחה כזה, מה יחשבו? בטח שקשרו את התאונה לאבא שלו", הוא אומר בזעם. "הדביקו לו סטיגמה של פושע למרות שהוא לא כזה, והוא ישב בתא הפרדה בכלא בלי אף אחד. כמעט בלתי אפשרי לשמור על שפיות במצב כזה, אבל שי עשה את זה, ואפילו הצליח לשמור על חיוך".
יצוין כי במהלך שהותו בכלא הספיק שי שירזי להינשא לדוגמנית נטלי תורג'מן, שזכורה מתכנית הריאליטי 'הרווק', אך כעבור כשנה הנישואים הסתיימו.

אנשים בנתניה - "הדביקו לשי סטיגמה של פושע"

אהב את החיים הטובים. שירזי.

"כולם קישרו אותו לריקו"

כבנו של ריקו, מדגישים החברים, נפתחו עבור שי הרבה דלתות לכבוש את העולם הגדול, אך שוב, בשל הנסיבות, הדרך אל האושר הייתה רצופה מכשולים.
"מצד אחד, היו לו חברים טובים ואיכותיים מאוד שהיו קצינים בצבא ובתפקידים בכירים גם באזרחות, אבל מצד שני הוא נחשף גם לטיפוסים מפוקפקים שרצו ששי יהיה המלך שלהם והוא ממש לא רצה בזה", מספר חבר נוסף. "חשוב לזכור שלא כל אחד רוצה ליצור קשר עם בן של מי שמוגדר כפושע. כמה שרצה להיות נורמטיבי, הוא שילם ביוקר על הסטיגמה שדבקה בו. אפילו ביטוח על רכב או דירה לא רצו לעשות לו בגלל שם המשפחה. כולם קישרו אותו לריקו. אני כבר לא מדבר על הבדיקות והחיפושים כל שני וחמישי של היס"מ, הבילוש, היחב"ל ומי לא".

אף פעם לא יפגע באבא

שי שירזי היה בן 32 במותו. אח אמצעי בין שירן למאי. בשנת 2009 הואשם ברצח ארתור מטייב במועדון הימורים בנתניה, אך בסופו של דבר הורשע בסיוע להריגה ונדון לחמש שנות מאסר. 
למרות ההסתבכויות עם החוק, החברים משוכנעים שנהגו להחמיר עם שי בשל ייחוסו המשפחתי. "עצוב מאוד שאנחנו חיים במדינה כזו, בה כולם יכולים לשפוט אדם בלי בכלל להכיר או לשמוע אותו, רק בגלל שהוא מוגדר כבן של עבריין", מסכם אחד החברים. "שי הוא פשוט פספוס ענק. הוא לא הצליח למצוא את הפינה והשקט שלו, והייתה תקופה בה הצעתי לו לעזוב את הארץ או לחזור בתשובה כדי להתרחק ולהתבודד. חבל שהחברה שלנו לא יכולה לקבל אנשים כמו שהם, ולא לנהוג רק על פי סטיגמות".
איך היו היחסים שלו עם האב ריקו?
"שמע, שי אף פעם לא יפגע באבא שלו, הוא היה איש של כבוד. הוא אמנם אף פעם לא אמר את זה בקול רם, אבל מתוך הדברים שלו ידעתי שמה שקורה עם אבא שלו מאוד הפריע לו, כי זו לא הדרך של שי. שוב, סימנו אותו. גם אם אתה היית עובר ברחוב ואנשים היו עוברים למדרכה השנייה היית מרגיש חרא. הוא ידע שאלפים מסתכלים עליו ובוחנים אותו, ואין ספק שההתנהלות של ריקו פגעה בו. מי שבאמת תיקשר איתו כמו שצריך ידע ששי שירזי היה רחוק מלהיות פושע. עובדה שהוא הסתובב בלי שומרים ולא חשש לרגע לחייו".