פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
תמונה | pxhere איסור כריתת עצים בנתניה - מה זה אומר ואיך מתמודדים? תמונה | pxhere

צריכים לכרות עץ בנתניה ולא יודעים איפה מתחילים? אתם ממש לא לבד. רבים שמעוניינים לכרות עץ אינם ממש מבינים אם מותר לכרות עצים ואם כן באילו מצבים. פנינו לצוות האתר ׳גיזום פלוס׳ כדי להבין מה עושים כשצריכים לכרות עץ בנתניה


תמונה | pxhere

למה אסור לכרות עץ?

אם אתם צריכים לכרות עץ בנתניה, עליכם לדעת שברוב המקרים אסור לכם לעשות את זה ללא אישור, כן, גם אם העץ הזה נמצא בחצר הפרטית שלכם. החוק אומר שאסור לכרות עצים בוגרים וכל עץ כזה הוא למעשה עץ מוגן. אז מה זה עץ בוגר? כל עץ בגובה של שני מטר לפחות ובהיקף גזע של 20 ס"מ במקרה והוא נמצא בגינה שלכם. בתוך כך, לפני שאתם כורתים עץ אתם צריכים לבקש אישור רשמי מהמדינה, אך על זה נתמקד בהמשך המאמר.

מתי צריך לכרות עץ?

יש מגוון רחב של מקרים בהם תצטרכו לכרות עץ, כאשר המקרה הנפוץ ביותר הוא במצב שהעץ נמצא בסכנת קריסה ומסכן את העוברים והשבים. מדובר במקרים שהעץ הופך למאוד חלש ועם הסופה הראשונה של החורף העץ פשוט עלול לקרוס ולפגוע באנשים.
בנוסף, יש לכרות את העץ כאשר הוא חולה. עץ חולה הוא עץ חלש מאד וגם הוא מאד מסוכן עבור העוברים והשבים. מדובר ברוב המקרים בעץ דקל שנדבק בחדקונית הדקל, מזיק שפשוט פולש אליו, מטיל את הביצים והזחלי שלו מכרסמים את העץ לעומקו, עד שהוא פשוט מושמד. במצב כזה, אם לא ניתן להציל את העץ ש לכרות אותו לפני שהוא קורס ומסכן את האנשים ו/או מדביק עצי דקל אחרים.
יש מקרים שבהם תצטרכו לכרות עץ על מנת לפנות שטחים לצרכים פרטיים. זה קורה בדרך כל כשצריך לכרות כמות גדולה של עצים כדי לבנות פרויקט בנייה חדש או לבצע שינויים בגינה הפרטית של הבית. אגב, במקרים של כריתת עצים לטובת בניית פרויקט חדש הקבלן מוכרח ברוב המקרים להתחייב על כך שהוא ישתול מחדש את העצים במקום אלה שכרת.
ובסופו של דבר יש את כל אותם מקרים שבהם מעוניינים לכרות עץ בעקבות לכלוך, הצללת יתר וכיוצא בזה.

איך מוציאים אישור לכריתת עץ?

אפשר לכרות עצים בנתניה לפי סדר פעולות מוגדר. שוב, חשוב לצין שאם תבחרו לכרות את העץ ללא אישור אתם עוברים על החוק וזו עבירה פלילית. בשלב הראשון אתם צריכים להוריד את טופס הבקשה מהאתר של קרן קיימת לישראל, למלא את הפרטים שלכם ולציין מה הסיבה שבגינה אתם מבקשים לכרות את העץ. לאחר מכן, יש לשלוח את הטופס הזה לפקיד היערות של הרשות המקומית שלכם.
פקיד היערות יבחן את הבקשה שלכם ויבדוק אם היא צודקת. פקיד היערות יגיע אליכם על מנת לבדוק מקרוב את העץ ולהיות בטוח שהבקשה שלכם הגיונית ומוצדקת.
האישור אם מתקבל ניתן לאחר מספר ימים ממועד הביקור של פקיד היערות בשטח.

איך מתבצעת כריתת עץ מקצועית?

לפני הכל חשוב לציין שכורת עצים מקצועי לא יכרות לכם את העץ עד שהוא לא יראה שיש לכם אישור לכרות אותו. כורת עצים מקצועי יגיע אליכם ויבצע קודם תכנון נכון של תהליך הכריתה. את הגזע הוא יכרות בגובה של בין 10-20 ס"מ, כך שאם אתם תבקשו לכרות את העץ מהשורש תצטרכו לשלם יותר כסף ולהזמין שירות שנקרא עקירת עצים מהשורש שבמסגרתו מוציאים גם את השורשים של העץ מהאדמה.
כדאי לתאם את הכריתה של העץ בסמוך למועד פינוי הזם של עיריית נתניה (לפי שכונה ואזור מגורים) שאם לא כן תצטרכו לשלם יוותר עבור פינוי גזם עצמאי.

מה חשוב לבדוק לפני שמזמינים כורת עצים?

לכריתת עצים לא צריך רישיון מיוחד ובדיוק בגלל זה אנחנו ממליצים לכם קודם לבדוק שלכורת העצים שלכם יש את הרישיון ובנוסף גם ביטוח. מדובר בעבודה מורכבת מאד שלא פעם עלולה לסכן את העוברים והשבים וביטוח כזה יכסה אתכם במקרים של פגיעות ברכוש וחלילה לא עלינו גם בבני אדם.
מעבר לכך כדאי להשוות מספר הצעות מחיר של כורתים מקצועיים, לוודא שלכל אחד מהם יש רישיון כורת וביטוח מלאים. כמו כן חשוב להבין מה כל עבודה כוללת. האם מדובר בעקירת עץ מהשורש או רק כריתה? האם הכורת מפנה את הגזם וכיוצא בזה.