פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
ד"ר מיכאל בן אקון איך נעבור את הסגר בבטחה? ד"ר מיכאל בן אקון

סגר היא מילה מפחידה במקצת. הרבה הגבלות ביציאה מהבית, בתי הספר סגורים, בתי העסק סגורים, מרכזים קהילתיים נעולים ו... שאלת השאלות מה עושים עם הילדים בבית?

ד"ר מיכאל בן אקון 

עבור הורים רבים, הצורך לשמור על הילדים מבחינתם הוא עונש גדול מאוד. אך ניתן לקחת נקודות חיוביות ממצב זה שנכפה על כולנו, לטובתנו. הנקודה העיקרית היא זמן האיכות הרב שניתן לנו עם ילדינו, אשר ביום רגיל קיים במשורה ועתה קיים בשפע וניתן לנצל אותו על מנת לקדם את הקשר עם ילדינו, להעשיר את הידע הכללי שלהם וללמוד ביחד איך ניתן לבלות ביחד בזמננו החופשי. אולם, צריך לזכור ששהות בבית חושפת את הילדים, בעיקר את הקטנים שבהם לסכנות, שמספר לא מבוטל של הורים לא מודע אליהם. סכנות אלו מכונות תאונות בית.

מהן תאונות הבית שמהן צריך להיזהר ?

1. כוויות כל שנה ילדים רבים נפגעים מכוויות בבית, בעיקר ממים רותחים, כאשר הילד שופך על עצמו בטעות קומקום מים, מיחם שבת, כוס תה או קפה של ההורים. אפשרות אחרת שגם שכיחה היא שההורה שותה שתייה חמה כאשר הילד בידיו ואז מכל מיני סיבות, תוכן השתיה נשפך על הילד וגורם לכויה קשה. מנגנון אחר זה נגיעה ישירה בגורם חם כגון- כיריים, מגהץ חם ועוד.
2. בליעת חומרים רעילים- בבית חומרים רעילים מרובים שבשימוש יומיומי. השכיחים שבהם הם חומרי ניקוי, בעיקר מסירי שומנים אך גם אחרים היכולים לגרום לנזקים קשים עד כדי מוות חלילה. קבוצה אחרת של חומרים רעילים הם תרופות שיכולות להיות קטלניות. לדוגמא חוסמי סידן או דיגוקסין - מסוגלות להרוג פעוט בכדור אחד בלבד.
3. חבלות- נפילה ממקום גבוה בתוך הבית או נפילה אל מחוץ לדירה. החלקה, חבלה מזכוכית או רהיט שבור, נפילה ממיטה. כל אלו תאונות שכיחות אשר מביאות מספר רב של ילדים למלר"ד ילדים.
4. פגיעות נפשית- בעיקר בגיל ההתבגרות יש תיאור רב של בני נוער שפיתחו בעיות רגשיות עקב הנוכחות המתמדת בבית עם ריחוק חברתי מחבריהם או מבית הסר.

איך ניתן להתגבר על כך?

כויות-הפתרון המרכזי הוא בעיקר יצירת מודעות של ציבור ההורים. יצירת מה שמכונה "סביבה בטוחה". סביבה בטוחה = הרחקת גורמים מזיקים כמו מים חמים, מגהצים וכו'. בנוסף, יש צורך לייצר הרגלי אכילה ושתיה נכונים ובטוחים. למה הכוונה? לא לשתות משקה חם או לאכול אוכל חם כאשר הילד בזרועותינו או צמוד אלינו בכל דרך אפשרית ,כיוון שזה אחד הגורמים השכיחים להיפגעות ילדים.
חומרים רעילים- כולל חומרי ניקוי תרופות וכיו"ב. חשוב לאחסנם רחוק מהישג ידם של הילדים כמו ארונות גבוהים. כמו כן אם ניתן לנעול ארונות אלו הרי שזה עדיף.
נפילות וחבלות ניתן להקטין ע"י יצירת סביבה מוגנת, כגון סורגים בחלונות, מעקה למיטה, שטיחים ומזרונים ועוד. בנוסף מומלץ תמיד שפעוטות יהיו תמיד תחת השגחה.
לגבי המרכיב הרגשי, הפתרון המוצע הוא בעיקר מודעות למצב הילד, זיהוי מוקדם שהילד /נער במצוקה . הרבה שיחות ועידוד. הפעלה ככל שניתן של הילד בפעילות גופנית, משחקים וכיו"ב.

לסיכום מקווה שנעבור בבטחה וביעילות את הסגר הקרוב ונחזור במהרה לשגרה הישנה והבטוחה.

ד"ר מיכאל בן אקון מנהל מערך הילדים בבי"ח לניאדו