פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
ארכיון | מרוץ חופים 2019 חוזרים להתאמן? כל מה שעליכם לדעת ארכיון | מרוץ חופים 2019

נגיף הקורונה, אשר גרם להאטה עולמית, לא פסח גם על עולם הספורט המקצועני וכן על הספורטאים החובבים

ארכיון | מרוץ חופים 2019

הסגר ונטרול הפעילות הספורטיבית הובילו להידרדרות אצל שחקנים חובבים רבים ובעיקר מקרב שחקני הכדורגל והספורט. הן בכושר הגופני הישיר והן בכושר המנטלי. המעבר החד והשינוי הדרמטי מאורח החיים המוכר והשגרה הספורטיבית, לאפס פעילות גופנית, הוא אירוע דרמטי עם השלכות חשובות.

בכל הקשור לספורט ולקורונה, נהוג לדבר על כך בהיבט הפיננסי והפגיעה הכלכלית בענפי הספורט הרבים. אולם קיים צורך מהותי לדבר גם על הפגיעה האישית המנטלית הצפויה בכל אותם ספורטאים שכעת, עם חזרה אפשרית לשגרה, חשופים יותר מתמיד לפגיעה ממשית.

המעבר החד הזה מהווה כר פורה של ממש לפציעות משני טעמים עיקריים: ראשית - קיימת הפגיעה הפיזית. תוכניות אימונים התלויות בהמשכיות והרצף נעצרו. ולכן, באלמנטים גופניים רבים כחוזק, סיבולת, יכולות אירוביות ואנאירוביות חלה נסיגה ניכרת בתקופות הסגר. ספורטאים אשר שיגרת יומם כרוכה באימונים אינטנסיביים ותחרויות, מצאו את עצמם בפעילות יומית אשר אינה משתווה לפעילות אליה הם מורגלים. על אף תוכניות אימון שניתנו לספורטאים רבים על ידי מאמני כושר, האפשרות להפיק אימון עצים בגבולות הדירה או הבית מצומצמת ביותר.

הטעם הנוסף הוא שישנו את האלמנט המטבולי. ספורטאים העוסקים באימון על בסיס יומי מרגילים את עצמם לצריכה קלורית אשר לרוב מתאזנת עם הפעילות הספורטיבית אותה הם מבצעים. ישנן אף דיאטות אשר מטרתן העלאת מסת שריר או צריכת פחמימות מוגברת לטובת אספקת אנרגיה זמינה לפעילות. בתקופת הסגר והעצירה הפתאומית בפעילות, ספורטאים רבים התקשו להתאים את הרגלי התזונה לירידה בנפח הפעילות. התוצאה הישירה הייתה עלייה במשקל.

הפגיעה הפיזית והמטבולית בשילוב עם תחושת המחנק הנלווית לעיתים לשהייה זמן רב במקום אחד, הוסיפה נדבך מנטלי להתמודדות.

ספורטאים מקצועיים רבים איתם הייתי מצוי בקשר במרוצת השנים ושהיו מורגלים בתחרות יומית, לאתגרים מנטליים וגופניים, מצאו את עצמם חסרי תוחלת ללא ודאות מתי וכיצד עומד המשבר להסתיים. המתח שנגרם כתוצאה מכך הוסיף גם הוא לתחושת חוסר האונים, שיכולה הייתה להביא למצוקה נפשית ממשית כדיכאון וחרדה.

עם ההקלות בסגר וחזרת הספורט בהדרגה, חשוב להיות מודעים למצוקות הפיזיות והנפשיות בהן היה נתון ספורטאי במהלך הסגר וזאת על מנת לאפשר חזרה חלקה עד כמה שאפשר לפעילות שיא ועם מינימום פציעות. חשוב לרסן את החזרה לפעילות ולמרות הצורך לחזור לנקודה ממנה הפסקנו טרום הסגר, יש לבנות תוכנית מסודרת של חזרה לפעילות מדורגת. וזאת על מנת להימנע מגל פציעות שעשוי להשבית ספורטאי לתקופה ארוכה הרבה יותר ולגרום לתחושת תסכול.

במקביל לבניית תוכנית האימון צריך לתכנן גם את הצריכה הקלורית היומית, כך שתתאים לצרכים לפי מטרות אשר נקבעות מראש. הקפדה על עקרונות אילו תביא לחזרה בטוחה לפעילות ספורט ברמה אליה היינו מורגלים וכן לתחושת הסיפוק שנלווית אליה ברמה האישית וברמה הקבוצתית. 

בריאות - חוזרים להתאמן? כל מה שעליכם לדעת
הכותב: ד"ר עופר זקס. מומחה באורתופדיה כירורגית. אורטופד בהתמחות לספורט מהמרכז רפואי לב יסמין בנתניה.