אפרת מיכאל זהבי – דיאטנית קלינית ממרפאת מאוחדת סמילנסקי נתניה כותבת על כל הטיפים מה לעשות ולאכול, לפני ואחרי האתגר הגופני והנפשי של יום הכיפורים

תזונה נכונה

אילוסטרציה | fotolia 

יום כיפור הוא יום צום ארוך. מה כדאי לאכול לפני על מנת להצליח לסיים את הצום בהצלחה?

ההכנה לצום צריכה להתחיל מראש. מומלץ להקפיד על שתיית מים מרובה בימים שלפני. לרגילים לצריכת קופאין מומלץ להפחית בהדרגה שתית קפה /תה שחור. אפשר לעבור לתה ירוק/ צמחים.

הסעודה המפסקת הינה סעודה חשובה ומומלצת ארוחה המורכבת מכל אבות המזון אך כזו שאינה "כבדה" מידי.
ניתן לשלב מנת חלבון (עוף או דג ) עם פחמימות הכוללות דגנים, קטניות או שילוב ביניהם וכן ירקות מבושלים או מרק ירקות על מנת להשרות שובע לזמן ארוך יותר.
ניתן "לקנח" בפירות, אך אין להגזים שכן אכילת כמות סוכר מוגזמת לא תמנע רעב בהמשך הצום אלא להפך. מומלץ להפחית במלח בארוחה למניעת תחושת צמא.

צום יום כיפור אינו מהווה הזדמנות לירידה במשקל. באם הייתה ירידה במשקל הרי שרובה נגרם ע"י איבוד נוזלים שבהדרגה חוזרים לגוף. הגוף "מרגיש" בקלוריות שאבדו ולכן בימים שאחרי יש תאבון מוגבר ומומלץ לשים לב ולהימנע מפיצוי קלורי מוגזם בצאת הצום .
בכל מקרה לרוב המשקל יתאזן למה שהיה טרום הצום .

ולמי שכבר נמצא בתהליך ירידה במשקל ושינוי אורחות חיים ( ולא אומר אחרי החגים ...)

רבים מאתנו נפגשים עם האתגרים הסובבים את האכילה בחגים, במהלך תהליך ירידה/שמירה על המשקל ושינוי אורחות חיים.
היכרות עם תחושות השובע והרעב והקשבה לאיתותי הגוף חשובות לצורך התמודדות עם פיתויי הארוחות העשירות והמפנקות. בדרך זו ניתן לאכול, ליהנות ובמקביל לשמור על ההישגים שכבר הושגו.
נוכל לזהות עד כמה אנו שבעים או רעבים, ולאפשר לעצמנו איזון בכמויות ובחירה מושכלת של המזון שאנחנו אוכלים. לדוגמה אם אכלנו מנת בשר מעולה ויש לנו "עוד קצת מקום" חשוב לבדוק האם מתאים לנו לאכל עוד קצת בשר או לקחת עוד מעט סלט/ירקות מבושלים או להשאיר מקום לקינוח

לסיכום

● אכילה מודעת הקשובה לתחושות שלנו והקפדה על "טעימה" מכל סוג מזון, תאפשר לנו לווסת את האכילה, מבלי להרגיש בסוף הארוחה "שהפסדנו" או שאנחנו חנוקים מרב אוכל. כך נסיים את תקופת החגים בתחושה טובה ועם "טעם טוב בפה".
● שילוב טיולים רגליים בטבע / פעילות גופנית בסביבת הבית ועם המשפחה תגרום הנאה ותסייע למאזן הבריאותי.

 

בלוגים, דעות, נתניה נט