עשרה טיפים לתזונת שגרה עשרה טיפים לתזונת שגרה תמונת אילוסטרציה. צילום: fotolia

הקיץ בסופו, החופש הגדול סוף סוף נגמר לקולות אנחת רווחה של ההורים ובפתח שנת לימודים חדשה. היציאה מהשגרה, של הלימודים,לנו וגם לילדים חשובה מאוד. היא מאפשרת גיוון, התאווררות והנאה.

יחד עם זאת גם ההרגלים ששמרנו בשגרה משתנים. בחופש הגדול כולנו הולכים לישון יותר מאוחר, אין ביה"ס או גן שצריך להספיק להגיע אליהם, נעים יותר לבלות בערב בחוץ כי כבר לא חם כל כך.

 אנו גם אוכלים יותר בחוץ פיצות, המבורגר, פלאפל, בורקסים – ארוחות ספונטניות ולא מתוכננות וכך ההכרח לחזור למסגרת ולשגרה בלימודים הוא קשה .אש מדור תזונה בוינגייט , נותנת טיפים על תזונה לילדים ולהוריהם

אז איך נחזור לשגרה בקלות?

1. שבו עם ילדיכם והכינו אותם לשינוי המתקרב, לשעות השינה שיחזרו להיות בשעות קבועות וידועות מראש.
2. צרו תוכנית שינה הדרגתית המאפשרת לילד להסתגל להקדמת ההשכבה
3. תכננו אתם תפריט שבועי בריא לפי העדפותיהם –כך גם אתם תוכלו להיערך מראש וגם לחסוך את הויכוחים עם הילדים
4. גוונו את הארוחות הנלקחות לביה"ס למשל כריך עם ממרחים שונים,יוגורט עם גרנולה,לחמנייה מלאה, פירות טריים ויבשים וכדומה
5. פנו זמן מראש לארוחת הבוקר הנאכלת בבית .ארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ששוברת את צום הלילה. אספקת המזון לגוף בזמן זה מאפשרת הגברת הריכוז,ערנות,רעננות, יצירתיות ואנרגיה החשובים ללמידה. מה לאכול :?נעדיף פחמימה המספקת למוח את הסוכר הנחוץ לו ביחד עם חלבון, שומן או סיבים המעכבים את ספיגת הפחמימות לדם.
למשל כוס חלב עם שיבולת שועל, מעדן או יוגורט, פרוסת לחם עם גבינה, קורנפלקס מלא עם חלב ,
6. לא כדאי לדרוש מהילדים לאכול ארוחת בוקר אם אתם כבר עם המפתחות בחוץ. עדיף להראות דוגמא אישית לקום קצת קודם –לפנות זמן מתאים כדי לשבת ביחד ולאכול את ארוחת הבוקר בשקט ורוגע.זה זמן טוב להיכנס ליום החדש בנינוחות.
7. הסבירו לילדים את החשיבות בשמירה על שגרת אכילה מתוכננת ובריאה.שיגרה ששומרת את הגוף בריא גם בתקופות החורף,שיגרה שמשפרת את הציונים בבית הספר ואת היכולת לבלות בחוגים אחרי שעות הלימודים .
8. הפכו את הילדים לשותפים-
בקניית מצרכי המזון:ירקות,פירות,מוצרי חלב שונים,לחמים וכדומה.
בהכנת ארוחת הבוקר והכריכים לבית הספר –כך הילדים ירגישו רצון חזק יותר לאכול ממה שהכינו.
9. שלחו עם הילדים לביה"ס ולגן -מים. שתיית המים חשובה מאוד ומשפיעה על ערנות הילד כמו גם על יכולת הריכוז והרוגע.מיצים ממותקים אינם מספקים לגוף דבר מלבד סוכר המגביר את ההיפראקטיביות ואת הקושי של הילד לשבת במקום אחד ולהתרכז ומגבירים את הסיכוי להשמנה.
10. חלק אינטגראלי מכל תהליך של רכישת הרגל חדש הוא החיזוק. חשוב לראות את הפעולות שמקדמות את ההרגל החדש, גם אם עדיין לא מושלם. 

בריאות - עשרה טיפים לתזונת שגרה

 

על הכותבת: הילה בועז, מנהלת מחלקת תזונה ודיאטה, בית חולים לניאדו