בור של חמישה הפסדים רצופים אפשר למלא רק עם גביע מכבי נתניה

מאז העפילה לפלייאוף העליון ולחצי גמר גביע המדינה, מכבי נתניה פשוט לא מצליחה לנצח ונמצאת במשבר עמוק. מה צריך לעשות כדי לצאת לדרך חדשה ולהגיע במוכנות מקסימלית לחצי גמר הגביע החשוב מול אשדוד בתחילת החודש הבא? שחקני עבר ופרשנים מנתחים

במציאות של הכדורגל הישראלי בכלל ומעמד המאמן שנמצא בשפל המדרגה בפרט, ספק גדול אם תמצאו מאמן ש'זכה' בנקודה בודדת מתוך 18 אפשריות ולא חטף בעיטה בישבן בצירוף מכתב פיטורים.
אלא שמאמן מכבי נתניה, רן קוז'וק, שמחזיק במאזן המאוד לא מחמיא הנ"ל, כולל חמישה הפסדים רצופים, הוביל את נתניה לשלוש נקודות ציון מרשימות שטרם חוותה זמן רב: זכייה בגביע הטוטו, העפלה לפלייאוף העליון וכמובן הדובדבן עם ההדחה הדרמטית של האלופה שבדרך מכבי חיפה – הניצחון האחרון בו זכתה נתניה – ועלייה לחצי גמר גביע המדינה מול מ.ס אשדוד שייערך ב-2 במאי.


כאמור, מאז אותו לילה היסטורי ורווי יצרים בסמי עופר, עם ניצחון 1:2 לאחר הארכה וחותמת על עונה נוצצת במיוחד כבר בסוף פברואר, שרשרת המשחקים האחרונים של נתניה יצאו מכלל שליטה. זה התחיל עם יתרון 0:2 בקריית שמונה, שחזרה ל-2:2, והמשיך עם הפסד ביתי לאשדוד במחזור הסיום של העונה הסדירה.

אם מישהו חשב שבפלייאוף העליון נתניה תשוב לדרך המלך, הגיעו הפסדי חוץ למכבי תל אביב ולאשדוד, לצד הפסד ביתי מביך להפועל ירושלים. בשבת שעברה שבה נתניה לאותו אצטדיון זכור לטוב בסמי עופר, צעדה ביתרון ממהלך קבוצתי נהדר, אבל לא החזיקה מעמד וספגה ארבע פעמים בדרך לתבוסה 4:1, שהדגישה שוב את נקודת התורפה של הקבוצה – הגנה חלשה להחריד ולא פחות מ-49 שערי חובה ב-30 מחזורים – זהה רק לנועלת הטבלה מנס ציונה.

"אנחנו נמצאים בתקופה פחות טובה – המועדון, השחקנים, האוהדים והעיר כולה, כי המצב רוח בעיר הזו תמיד קשור איכשהו למכבי נתניה", אומר שחקן העבר של הקבוצה וחבר המועצה בהווה, עו"ד אמייה טגה. "אחרי הניצחון ברבע הגמר על מכבי חיפה, חשבנו שנצא לדרך שממנה רק נעלה, אבל כיום לצערי אנחנו מבינים שהתבדינו".

איך עוצרים את המפולת?
"לא נשארו עוד הרבה משחקים ויש לקבוצה עוד מטרות להשיג – בעיקר הגביע, אז אין יותר מדי זמן לבכות. צריך לעבוד על משחק ההגנה, כי אף קבוצה ובטח לא מכבי נתניה, לא יכולה להרשות לעצמה לספוג כל כך הרבה שערים".

הרבה מזל, מעט יכולת

"עצם העלייה של נתניה לפלייאוף העליון הייתה עם הרבה מזל ומעט יכולת. פה ושם היו משחקים טובים, אבל מאז העלייה לחצי הגמר, רואים מה קוז'וק מקרין לשחקנים בחדר ההלבשה – סוג של יהירות", מנתח מגן העבר של הקבוצה ונבחרת ישראל, משה גלאם. "מאז תחילת הפלייאוף השחקנים עלו זחוחים ויהירים ובנוסף הרוטציה הדי מוזרה שביצע המאמן פגעה בקבוצה, למרות שברור שההכנה למשחק הגביע היא דרך משחקי הליגה. זו טעות קריטית של קוז'וק להוציא שחקנים משמעותיים מההרכב כמו איגור זלטנוביץ' ואביב אברהם. זה פוגע להם מאוד בכושר המשחק וכשהם חוזרים שוב הם כבר פחות חמים, ומשם מגיעות הפציעות".
נקודה חשובה נוספת אותה מציין גלאם נוגעת לבלם/קשר עומרי גאנדלמן, שפתח את העונה בסערה, כבש שערים מכריעים ואף זומן לסגל הנבחרת, אך כיום נמצא בתקופה לא טובה. "עושה רושם שהמקום שלו בהרכב מובטח ולא משנה באיזה תפקיד. לא ייתכן שכבר תקופה ארוכה בונים עליו הרים וגבעות בתפקיד שלא מתאים לו, וזו טעות גדולה של קוז'וק. את גאנדלמן אפשר וצריך לנצל רק בעמדת הבלם, וחבל כי בכל משחק בו הוא משחק במרכז השדה, נתניה מפסידה שחקן ומהצד נראה כאילו היא משחקת עם שחקן אחד פחות. התרומה שלו במרכז השדה היא לא בשר ולא חלב, פרווה לחלוטין, וזה פוגע גם בקידום המקצועי שלו".

חדשות ספורט - בור של חמישה הפסדים רצופים אפשר למלא רק עם גביע

משה גלאם ועו"ד אמיה טגה 

ומה בכל זאת אפשר לעשות לקראת המשך הדרך על מנת לסיים את העונה בטעם מתוק? "מכבי נתניה צריכה להחזיר את כושר ההרתעה בחלק ההתקפי. טוואמסי לא בשיא כושרו, וגם בילנקי שהגיע בקול תרועה רמה ועשה משחקים טובים, נמצא בירידה ביכולת. לעומת זאת, לכל המבקרים של זלטנוביץ', אני טוען שהוא שחקן העונה של מכבי נתניה ושותף למחצית משערי הקבוצה – 12 שערים ושישה בישולים", פוסק גלאם. "הוא צריך לסחוף את החברים לחזור לעשות תוצאות טובות לקראת המשחק הקובע בגביע מול אשדוד. כבר ביום ראשון יש משחק קשה מאוד מול הפועל באר שבע, אבל נתניה חייבת לחזור ממנו לפחות עם נקודה על מנת לצבור ביטחון ולהגיע בשיא המוכנות לחצי הגמר".

"אוטוטו חצי הגמר החשוב מול אשדוד, וצריך להפוך את עקומה השלילית לחיובית ולהגיע בשיא הכושר ושיא המוכנות כי זו אמנם קבוצה מעולה ואני לא מזלזל בה, אבל נתניה בהחלט יכולה לנצח אותה, בטח עם הדחיפה האדירה של הקהל", מסכם טגה. "טבעו של כל אוהד הוא להרים מהר מאוד ולהפיל מהר מאוד, אבל להבדיל מהשנים האחרונות, לכולם יש מטרה ברורה מאוד השנה ואסור לפספס אותה. צריך להמשיך לגמר, ושם הכל יכול להיות. אפשר להביא גביע לנתניה אחרי 40 שנה".