תמונה: המשרד להגנת הסביבה בעקבות לחץ התושבים: תוכנית אכיפה כנגד שריפות פסולת תמונה: המשרד להגנת הסביבה

מנהל מחוז מרכז במשרד להגנת הסביבה גידי מזור הציג אתמול תוכנית פעולה של המשרד להגנת הסביבה כנגד שריפות הפסולת באזור השרון

התוכנית היא נגזרת של תוכנית ארצית בנושא והיא הוצגה בעקבות לחץ ציבורי שהוביל ועד הפעולה אזרחים למען אוויר נקי, ובהנחיית מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר.

תמונה: המשרד להגנת הסביבה

במפגש, שהתקיים במשרדי המחוז ברמלה, נכחו ראשי רשויות מהשרון, גורמי האכיפה והפיקוח במשרד להגנת הסביבה, ראשי איגודי ערים ויחידות סביבתיות ונציגי ועד הפעולה אזרחים למען אוויר נקי.

במסגרת התוכנית, שמטרתה היא הפחתת זיהום האוויר משריפות הפסולת, תתקיים בחודשים הקרובים אכיפה מוגברת בשילוב אנשי המשרד להגנת הסביבה, המשטרה הירוקה, כב"ה, משטרת ישראל, איגודי הערים לאיכות הסביבה והרשויות המקומיות, ובשיתוף התושבים. במסגרת הפעילות יגיעו הצוותים אל מוקדי השריפות בזמן אמת, יפעלו נגד העבריינים וידאגו לכיבוי השריפות כדי להפחית את זיהום האוויר.

בתקופה האחרונה הולכות ורבות תלונותיהם של תושבי האזור על נזקים בריאותיים ועל ריחות חריפים של שריפות, בין היתר של דלק, גומי, פלסטיק וחומרים כימיים. בשריפות, המתחוללות במשך כל ימות השבוע וכל שעות היממה, מועלים באש גם חומרים רעילים ומסרטנים כגון דלקים, צמיגים, אסבסט, פלסטיק, חומרי הדברה וחומרים כימיים. על פי ההערכה, עשרות שריפות מובערות באזור בכל יום – בידי בעלי עסקים, בידי חקלאים, בידי גורמים עברייניים ובידי התושבים עצמם, ביישובים ללא תשתיות מוסדרות לפינוי פסולת.

מוועד הפעולה אזרחים למען אוויר נקי נמסר: "תופעת שריפות הפסולת היא מחדל לאומי ממדרגה ראשונה. מדובר בצעד ראשון אך לא מספיק מצד המשרד להגנת הסביבה כנגד התופעה. לצערנו הרב למשרד להגנת הסביבה אין היום את הכלים להתמודד עם התופעה, שהפכה לרחבת היקף, ופוגעת בכמיליון תושבים. נמאס לנו לחיות במציאות שבה אנו מתסגרים בבתים עם חלונות סגורים, ושבה ילדינו חשופים לעשן ולרעלים. יש להעלות את הנושא לראש סדר העדיפויות, להקים ועדת שרים למאבק בשריפות הפסולת, להקצות תקציבים לפינוי פסולת, להקצות תקנים למפקחים ולהציג פתרונות ניטור. נמשיך ללחוץ על כל הגורמים עד שנקבל מענה הולם וראוי".