שטחים ציבוריים בנתניה | תמונה: פייסבוק האם השטחים הציבוריים בנתניה ימשיכו להיות ציבוריים? שטחים ציבוריים בנתניה | תמונה: פייסבוק
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דנה בבקשת העירייה לשינוי ייעוד השטחים הפתוחים בנתניה, במטרה לבנות במקומם בין השאר בתי קפה וחניונים. לטענת תושבים, העירייה אפילו לא טרחה לפרסם באילו גינות מדובר. גיא שחר, חבר ועד תושבי קריית השרון: "אנשים יכולים להתעורר עוד שנתיים ולגלות שבונים להם בית קפה או חניון בגינה הציבורית מתחת לבית"
תושבי נתניה נדהמו לגלות כי עיריית נתניה הגישה בקשה לשינוי ייעוד עבור עשרות שצ"פים (שטחים ציבוריים פתוחים) – או ליתר דיוק רשימה ארוכה בת 74 גינות ברחבי העיר.
המשמעות: בהינתן האישורים, יוכלו בעירייה לעשות בשטחים אלה ככל העולה על רוחם – לרבות בניית בתי קפה וחניונים. תושבים רבים, בהם פעילים למען איכות הסביבה ותושבים משכונות דוגמת קריית השרון, ותיקים ועין התכלת, הגישו התנגדות חריפה בנושא. 
בראשון השבוע אף נערך דיון בעניין בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ברמלה. אחד מנציגי התושבים שנכח בדיון הוא גיא שחר, חבר ועד קריית השרון, שקבל בין היתר על נושא חוסר פרסום גוש וחלקה של השטחים מעל חמישה דונמים בהם מבקשים לבנות מגרשי חניה ובתי קפה. עוד הדגיש שחר כי ההתנגדות אינה גורפת, אלא רק במקרים של גינות ציבוריות שכונתיות בהם אין צורך ו\או היתכנות כלכלית לבתי קפה. בקריית השרון, לצורך העניין, ביקשו התושבים לגרוע שלושה שטחים מתוך שמונה שפורסמו ברשימה. התנגדויות נוספות של תושבי השכונה נוגעות לחשש כי בהינתן אישור, יוכל המבנה לעבור שינוי ייעוד לשימושים אחרים וכן גרימת מפגעי תברואה ורעש מהמסעדות ובתי הקפה שייתפסו את מקומן של הגינות. 

אין דין וחשבון

"אין כאן תכנית קונקרטית. העירייה פשוט מבקשת להעביר שינוי תב"ע שיאפשר לה לעשות מה שהיא רוצה ב-74 גינות בעיר מבלי לתת על כך דין וחשבון", אומר גיא שחר. "הוועדה המחוזית הציעה פשרה, לפיה לפני כל שינוי בגינה מסוימת יהיה כרוך בביצוע פרסום נקודתי לגביה עם תכנית מפורטת כולל קבלת אישור מהוועדה המקומית ואפשרות להגיש התנגדויות מצד התושבים, אך העירייה התנגדה גם להצעה הזאת".
על הדעה הרווחת בקרב התושבים הוסיף שחר: "אני אמנם מייצג רק את עצמי, אבל יודע שיש הרבה אנשים שחושבים כמוני שכדאי שהשטחים שיבנו בהם יהיו מסביב לשכונה. יש כאלה ולהם אנחנו לא מתנגדים. נחמד שיהיה בית קפה ליד הבית או משהו במרחק הליכה שיוסיף עניין, אבל צריך להיזהר מהדברים האלה, כי אנחנו לא יודעים מי ינהל את הדברים ולאלו ידיים המקומות הללו יתגלגלו. יש שטחים שחבל עליהם ועדיף שיישארו בהם גינות".
לדברי שחר, בעירייה אף לא טרחו לפרסם את רשימת השטחים המדויקת והתייחסו די בביטול לטענות התושבים. לטענתו, הנציגים שנכחו בדיון מטעם העירייה גרסו כי מי שהתקשר או הגיע ישירות לעירייה זכה למענה. "ההתייחסות של העירייה פשוט מביכה והתשובות של אנשיה לא ענייניות", הוא מוסיף. "נתנו רשימה של תכניות תב"ע ואיתן לך תשבור את הראש. עד היום אנחנו לא יודעים בדיוק מהן 74 הגינות שבעירייה מבקשים לשנות את הייעוד שלהן. אנשים יכולים להתעורר עוד שנתיים ולגלות שבונים להם בית קפה או חניון בגינה הציבורית מתחת לבית והם בכלל לא ידעו מזה. המינימום הוא הפשרה שהציעה הוועדה המחוזית". ההערכה היא שהחלטת הוועדה המחוזית תתקבל בעוד כשבוע. תגובת עיריית נתניה תובא כשתתקבל.