מפעל פלנתקס האמוניה ב"פלנתקס" סכנת אסון וחורבן לעיר - לדברי שריפי צילום: google maps

חברי וועד הפעולה של קרית השרון פנו לשר להגנת הסביבה ולשר הביטחון במכתב בו ציינו כי מפעל פלנתקס בנתניה מהווה "סכנה ברורה ומוחשית בלב העיר נתניה". השר להגנת הסביבה "מפעל פלנטקס נדרש כבר במהלך שנת 2014 לצמצם כמויות רבות של רעלים"

ד"ר ניסן שריפי פנה בשמה של קבוצת תושבים מקרית השרון והתריע על הסכנה ממפעל פלנתקס הממוקם בשכונה.

צילום: google maps

ד"ר שריפי פנה במכתבו לשר להגנת הסביבה, זאב אלקין, ולשר הביטחון, אביגדור ליברמן, במכתב חריף בו ציין ,בין השאר "בסמיכות של כ- 150 מטר בקו אוירי משכונת קרית השרון / שיכון ותיקים בנתניה, בתחומי מפעל פלנטקס שבאזור התעשיה, נמצאים מיכלי-ענק ובהם מאוחסנים גזים רעילים ומסוכנים ביותר, לרבות: אמוניה, פיפרידין, מימן כלורי, איזובוטירוניטריל, דימתיל סולפט, הידרזין הידראט ופורמאלדהיד. משקלם של גזים אלה מגיע לכדי למעלה מ- 150 טון בו זמנית".

הכתובת על הקיר

חדשות מקומיות - האמוניה ב"פלנתקס" סכנת אסון וחורבן לעיר - לדברי שריפי
ד"ר שריפי ציין במכתבו, כי קציני פיקוד העורף, המודעים למסוכנותם של מיכלים אלה, התריעו במהלך מלחמת לבנון השניה, בפני פרנסי העיר נתניה כי באם, חלילה, יפול טיל-אוייב על אחד המיכלים הללו, כי אז צפוי אסון לאומי, או כלשון תיאורם של הקצינים: "אם טיל אחד נופל שם, חצי נתניה לא תהיה".

לא רק בחיפה

עוד צויין במכתב כי "מכיוון שעיריית נתניה איננה מטפלת כראוי במפגע זה (השווה עם עיריית חיפה) נאלצים תושבי קרית השרון לכלות זמנם וממונם לגיוס דעת הציבור, לבל, חלילה, יתרחשו אסון וחורבן על העיר ותושביה בזמן מלחמת הטילים הקרובה, שעל פי חברי הקבינט הביטחוני צפויה להתרחש כבר בחודשים הקרובים למול אירגון החמס וגרורותיו".

בסיום מכתבו, ביקש ד"ר שריפי מהשרים כי יטילו מלוא כובד משקלם וסמכויותיהם ויורו על העתקת תכולתם של מיכלים מסוכנים אלה למקום המתאים להם (בין אם לרמת חובב ובין אם למקום אחר המרוחק ממקום ישוב). כמו כן, ביקש ד"ר שריפי מהשרים לבדוק את ביטולו של היתר הרעלים שניתן למיכלים אלה, בהיותו בעייתי ביותר בהתעלמותו מיכולת הנזק העצומה בנפש וברכוש של המיכלים באם חלילה, ייפגעו מטיל אויב.

תגובת השר להגנת הסביבה

השבוע (יום ב') השיב מנהל המחוז בשמו של השר להגנת הסביבה, וטען בין השאר, כי "מפעל פלנטקס נדרש כבר במהלך שנת 2014 לצמצם כמויות רבות של רעלים" וכמו כן ציין מנהל המחוז כי "מפעל פלנקס באזה"ת נתניה מחזיק בהיתר רעלים כחוק וברישיון עסק...במהלך 2016 הוספו תנאים בהיתר הרעלים, עבור רעידות אדמה במטרה למנוע סיכונים ולמזער השלכות מאירועים בהם מעורבים רעלים על האדם והסביבה, בעת התרחשות רעידת אדמה...משרדנו ממשיך לפקח באופן תדיר ושוטף על הפעילות היומית של המפעל ומתכוון ליישם או להוסיף את מסקנות סקר ההשפעה בהיתר רעלים".

תגובת העירייה: "המפעל מבוקר על ידי המשרד להגנת הסביבה והאגף לאיכות הסביבה באופן שוטף. האמוניה שבמפעל מאוחסנת במכל מבודד כפול ובו כל אמצעי הניטור והמיגון הנדרשים".