בית המשפט בגץ דורשים הבהרה לגביי המועצה הדתית בנתניה בית המשפט | צילום: fotolia

לאחר 17 שנים, צפויה עיריית נתניה להרכיב מועצה דתית בהמשך לעתירה שהגיש חבר המועצה ישראל שיטבון

סוגית המועצה הדתית בנתניה, ככל הנראה מתקרבת אל סיומה

העתירה לבג"ץ שהגיש חבר מועצת העיר ד"ר ישראל שטבון באמצעות עו"ד רחלי צינקין, הקורא להקמת מועצה דתית בנתניה, שתכלול את הרכב החברים על פי הרשום בחוק, הביאה לדרישת בג"ץ להסבר מאת ראשת העיר נתניה - מרים פיירברג, השר לשירותי דת דוד אזולאי והמועצה הדתית בעיר, מדוע לא תמונה מועצה דתית כמתבקש על פי חוק.

החוק לגביי מועצה דתית

החוק קובע כי מועצה דתית עירונית תורכב מ- 9 נציגים הכוללים: 4 נציגים מטעם מועצת העיר, 4 נציגים מטעם משרד הדתות ונציג אחד מטעם הרבנות המקומית. עם זאת במשך שנים ארוכות המועצה הדתית בנתניה, הורכבה מאדם אחד. לאחרונה היה זה אשר אוחנה, מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, כאשר 24 שעות לאחר מינויו של אוחנה, ד"ר ישראל שטבון הגיש עתירה לבג"צ נגד המינוי, שאינו תואם את החוק האמור ואכן הוצא צו ביניים האוסר על מינוי ממונה חדש למועצה הדתית בנתניה.

לדברי גורמים מטעם ישראל שטבון: "הרכב המועצה הדתית הינו דמוקרטי ותפקידו לנהל את שירותי הדת העירוניים לכולם באופן שווה, לדתיים, חילוניים, אשכנזים ומזרחיים. בהתאם לכך החוק קבע כי המועצה הדתית תורכב ממספר נציגים, המייצגים כל אחד מהם גורם אחר."

מה התרחש בפועל

במועצה הדתית בנתניה לא מונה הרכב כזה, כבר 17 שנה. זאת למרות שעל פי חוק בכל פעם שנבחרת מועצה מוניצפאלית, יש הכרח לבחור מועצה דתית הכוללת את אותם 9 נציגים. לטענת גורמים מטעמו של שטבון - העירייה מנעה הרכב כזה, כיוון שקל בהרבה להשפיע על אדם אחד המנהל את המועצה הדתית, מאשר על קבוצת נציגים.

בארבעת השנים האחרונות נוצר גרעון של כ- 10 מיליון שקל בקופת העיר. בהתאם לכך שר שירותי הדת הקודם, השר מרגי, ביקש ממי שהיה ממונה במועצה הדתית בכפר סבא, לפעול להבראת המועצה הדתית בנתניה. לתפקיד מונה יהודה כהן, שאינו איש פוליטי ואינו מחויב לעיריית נתניה, כך ש'היה קשה' לתעל אותו לטובת העירייה. עם התחלפות השר מטעם בן יהודה לסגן השר מטעם ש"ס, ראשת העיר נתניה, מרים פיירברג, הגיעה להסכמה למנות למועצה הדתית את אשר אוחנה מטעמם.

דוקטור שטבון נכנס לתמונה וטען כי, אם מחליפים את הממונה על המועצה הדתית, צריך להקים את הוועדה. בגץ קבע כי על העירייה להסביר, תוך 90 יום, מדוע לא ממנים במקומו של אשר אוחנה, מועצה דתית כחוק. יש לציין כי למרות שד"ר שטבון הוא חבר מועצת העיר, מטעם הבית היהודי, העתירה שהגיש הינה עתירה פרטית.

תגובת העירייה

מעיריית נתניה נמסר כי: "הבג"ץ שהוגש התייחס לשתי טענות- האחת כנגד מינוי הממונה החדש והשנייה בדרישה למינוי מועצה דתית. בנוגע למינוי הממונה, נדגיש כי עמדת העירייה התקבלה שכן הממונה החדש ממשיך בתפקידו. בנוגע למינוי המועצה הדתית- נציין כי העירייה תפעל בהתאם להוראת בית המשפט. עוד נדגיש כי העירייה פועלת בשקיפות ובהתאם להוראות החוק, ואין לנו כל עניין להתייחס לטענות - שהינן רכילויות וספקולציות חסרות כל בסיס."