החוף של נתניה  בקרוב: שלושה שוברי גלים חדשים בין סירונית וארגמן שוברי הגלים בחוף סירונית. צילום: רן אליהו

הוועדה לשמירת הסביבה החופית אישרה את תוכנית המתאר של עיריית נתניה לשימור מצוקי החוף, לפיה יוקמו שלושה שוברי גלים גדולים לאורך רצועת החוף שבין סירונית וארגמן. המטרה: הרחבת קו החוף ומניעת קריסת המצוקים. האמצעים: הקמת שוברי גלים והזנה של חול.

בעקבות הסכנה להתמוטטות קטע המצוק לאורך רצועת החוף הצרה בין החופים סירונית וארגמן, והצורך למגן את החוף ואת המצוקים הנמצאים בתהליך של בלייה מתמשכת, יוקמו בשלב ראשון שלושה שוברי גלים גדולים בתווך שבין החופים הללו. 

בנוסף, בשטח שבינם ובין החוף, תתבצע, לראשונה בישראל, הזנת חול מלאכותית,שאמורה להביא לאיזון בין החול שיצטבר בסמוך לשוברי הגלים והחול שייסחף לחופים סמוכים. בהמשך יוקמו שוברי גלים נוספים, ובקצה הדרומי של שוברי הגלים, יוקם 'דורבן', שובר גלים שקצהו מחובר לחוף.

התוכנית להגנה על מצוקי החוף היא תוכנית ארצית, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה והרשויות המקומיות. בנתניה, כמו בערי חוף נוספות, רצועת החוף צרה, וכתוצאה מכך, המצוקים שנמצאים קרוב לקו המים נפגעים כאשר יש גאות והים 'עולה', תהליך שלאורך השנים גורם לקריסה הדרגתית שלהם. לכן, הפתרון שנמצא הוא הורדת גובה הגל שפוגע במצוק, על ידי הקמת שוברי גלים והזנת חול באופן מלאכותי, לצורך עיבוי המצוקים שנמצאים בסכנת התמוטטות והרחבת קו החוף.

מעיריית נתניה נמסר: "הנושא קיבל הכרה בשנת 2005 במסגרת הועדה לשמירת הסביבה החופית ומשהתקבלה הכרה זו, פעלה העירייה ללא ליאות, לעיתים כנגד מה שנראה 'כנגד כל הסיכויים', כדי לשכנע את המוסדות הרלבנטיים ברמה הארצית להכיר בפרוייקט כפרוייקט לאומי".

גם ראש העיר, מרים פיירברג-איכר, הביעה סיפוק מאישור המהלך ואמרה השבוע, "אני שמחה שסוף סוף המדינה פועלת כדי להגן על הגבול הידידותי ביותר שלה שהולך ונסוג, וזאת לאחר שנים בהן התריעה העירייה בנושא ואף הביאה להקמתה של חברה ממשלתית שתפקידה לטפל במצוקים באמצעות הגנות ימיות".