תובעת את אסותא לאחר שלא הבחינו בגידול תובעת את אסותא לאחר שלא הבחינו בגידול תובעת את אסותא לאחר שלא הבחינו בגידול | אילוסטרציה: fotolia

אם צעירה נבדקה שוב ושוב אצל כירורג שד ואף ביצעה ממוגרפיה, אך הרופאים ב'אסותא' לא הבחינו בגידול. כעת לא ניתן עוד להצילה. תובעת מיליונים

אם צעירה, אשר לה היסטוריה משפחתית של סרטן השד, הקפידה על בדיקות שד בתדירות גבוהה לאורך השנים, הן על ידי כירורג שד והן אצל רופא הנשים בקופת החולים. 

לדברי עוה"ד עדי אברג'יל-ברוורמן מנתניה ודוד פייל, ממשרד עו"ד דוד פייל, המייצגים את האישה, בחודש אפריל 2013 היא ביצעה בדיקת ממוגרפיה לשני השדיים בבית החולים אסותא ברעננה, שפוענחה כתקינה. 

כשבעה חודשים מאוחר יותר, החלה הצעירה לסבול מכאבי בטן עזים והפחיתה כ-10 ק"ג ממשקלה. היא אושפזה בבית החולים בלינסון לבירור וביופסיה שבוצעה לה ומצאה סרטן שד גרורתי לכבד בדרגה המתקדמת ביותר, שבה הגידול אלים והמחלה חשוכת מרפא.
מומחים רפואיים מטעם התביעה שבדקו אותה, טוענים שניתן היה לראות סימנים ברורים המעוררים חשד להתפתחות הסרטן בממוגרפיה האחרונה אותה ביצעה 7 חודשים לפני שהובהלה לבית החולים, וכי איחור של 7 חודשים באבחון סרטן השד הוא קריטי, בעוד אבחון מוקדם היה מציל את חייה.
בימים אלה הגישו עוה"ד פייל ואברג'יל-ברוורמן תביעה בשם האישה נגד ביה"ח אסותא על סך 2.5 מיליון שקלים. התביעה נדונה בימים אלה בבית משפט השלום בתל אביב.

"המרכז הרפואי אסותא יכל להציל את החולה"

הפינה המשפטית - תובעת את אסותא לאחר שלא הבחינו בגידול
לטענת עוה"ד פייל ואברג'יל-ברוורמן, הצוות הרפואי בבית החולים אסותא פעל שלא על פי הפרקטיקה המקובלת והסבירה ברפואה, התעלם מממצאים משמעותיים שעלו מבדיקת הממוגרפיה, ולא הפנה את המטופלת, כמקובל - לבדיקות נוספות. עקב כך מחלתה לא אובחנה במועד.
לדבריהם, מחלת הסרטן של האישה אובחנה באיחור של כשבעה חודשים, וכפועל יוצא – קוצרה משמעותית תוחלת חייה, ונגרמו לה נזקים קשים ובלתי הפיכים.
ד"ר יהודית גולדמן, מומחית בתחום הרדיולוגיה, בדקה את האישה מטעם התביעה וקבעה חד משמעית, כי צילומי הממוגרפיה שבוצעה לה מעידים על הסתיידויות בשדיה. "אלה לא מופיעות בתוצאות פענוח הממוגרפיה, ולא בוצע בירור של הממצא על ידי ביופסיה, בניגוד לפרקטיקה המקובלת ולהנחיות המקצועיות במקרים אלה. לו היתה מבוצעת ביופסיה, ניתן היה לאבחן את מחלתה בשלב הטרום סרטני" קובעת ד"ר גולדמן.

"7 חודשים ללא טיפול הוא פרק זמן משמעותי מאד"

ד"ר אדלמן

ד"ר דוד אדלמן מ"פורום רופאים", מומחה באונקולוגיה, קבע, כי אם הצוות הרפואי היה מפענח נכונה את הממוגרפיה שבוצעה לאישה, ומבצע המשך בירור של ביופסי-  היה מאבחן ממצא טרום סרטני ומטפל בו מיד, ומונע התפשטותו לשאר האיברים בגוף, כפי שקרה בפועל. עוד ציין כי פרק זמן של 7 חודשים ללא טיפול הוא משמעותי מאד, שבו מחלה מקומית יכולה להתפשט ולהפוך לגרורתית כאשר השלב שבו הגידול מאובחן כנגע תוך צינורי, ללא עדות לפולשנות, הוא שלב בו סיכויי הריפוי גבוהים מאד.

"בהנחה שמחלתה של האישה היתה מאובחנת באפריל 2013, כשהגידול עדיין לא עבר לשלב הפולשני, שיעור ההשרדות ל-20 שנה היה 95.8%, ול-5 שנים: 100%", קבע ד"ר אדלמן "בשל האיחור באבחון, קיימת הפחתה של 78% בהשרדות ל-5 שנים – מ-100% ל-22% בלבד".

מסלול קריירה מזהיר שנקטע

האישה משמשת מרצה וחוקרת במוסד אקדמי, ונמצאה במסלול התקדמות מהיר ויוצא דופן. בשל מחלתה הקשה, נאלצה האישה להפחית משמעותית את קצב עבודתה האקדמית, הפסיקה להדריך ולהשתתף בכנסים ואינה יכולה להמשיך להתקדם במסלול הקריירה. בכך גם נפגעו משמעותית הכנסתה והאופק התעסוקתי שלה.

לאישה בן זוג ושני ילדים, היא סובלת מכאבים קשים ומפגיעה רגשית ונפשית קשה. כמו כן היא נזקקת לעזרה בפעולות יומיומיות, לניידות בסיסית ולטיפולים רבים.
לאור זאת, הוגשה לאחרונה תביעת נזיקין נגד ביה"ח אסותא על סך 2.5 מיליון שקלים.

קראו עוד:

רשלנות רפואית