בית משפט הילד נפצע בפורים? ניתן לתבוע את פוליסת ביטוח התלמידים תביעה | אילוסטרציה: fotolia

חג הפורים המתקרב ובא עלינו לטובה, צופן בחובו, לצד השמחה, גם הישנות של תאונות ופציעות בקרב הילדים החוגגים. רק לפני שנה איבד ילד את עינו במשחק עם רובה אוויר פורימי, ולא אחת דווח על ילדים שנפגעו כשתחפושתם עלתה באש. 

לדברי עו"ד ליטל ביבר-חייקין, הורים רבים לא יודעים זאת, אך כל ילד בגילאים 3 עד 18 הלומד במסגרת חינוכית, מבוטח בביטוח תאונות אישיות מטעם משרד החינוך

 

בפורים 2015 עלה לכותרות סיפורו של תלמיד כיתה ז' שהובהל למיון בית החולים קפלן לאחר שכדור שנורה מרובה אוויר פילח את עינו. שנה לפני כן התעוור נער בן 14 בעינו השמאלית לאחר משחק בנפצים. כמה שנים קודם לכן, נפגע ילד בן 10 במהלך משחק בנפצים בחג, ושתיים מאצבעותיו נכרתו.

סכנה לתאונות בקרב ילדים: לא רק בפורים

לדברי עו"ד ביבר-חייקין, ע"פ החוק בישראל, כל ילד מגיל 3 ועד ועד סיום כיתה יב', הלומד במוסד חינוכי בהתאם, מבוטח בפוליסה לביטוח תאונות אישיות. לדבריה, הפוליסה מבטחת תאונות הנגרמות לתלמידים 24 שעות ביממה, בכל ימות השנה, לרבות שבתות, חגים וחופשת הקיץ. בנוסף, הפוליסה מבטחת את התלמידים גם מחוץ למוסד החינוכי. עם זאת מדגישה עו"ד ביבר חייקין, הפוליסה אינה מכסה פגיעה מתאונות דרכים בארץ או בחו"ל, פעולות איבה, פעילות צבאית, תאונות עבודה, רשלנות רפואית ועוד. יצויין כי גם הורי תלמידים, הנוטלים חלק בהתנדבות- בפעילות רשמית של המוסד החינוכי, מבוטחים אף הם במסגרת הפוליסה.

אפשרות לכפל תביעות, ואין צורך להוכיח אשמה או רשלנות

עו"ד ביבר חייקין מסבירה, כי כדי להיות זכאי לפיצויים מתוקף הפוליסה לביטוח תאונות אישיות לא נדרשת הוכחת אשמה או רשלנות "למעשה אין חשיבות לגורם לתאונה. די בכך שאירעה תאונה. מסיבה זו, גם תלמיד שנפגע בתאונה בגן השעשועים בשעות אחר הצהריים, ואפילו עקב אשמתו המוחלטת, עשוי להיות זכאי לפיצויים מתוקף הפוליסה".
תביעת פיצויים דרך פוליסת תאונות אישיות אינה מבטלת את האפשרות להגשת תביעות נוספות בגין אותה תאונה. "במקרים המתאימים, ניתן למצות את הזכויות במסגרת המוסד לביטוח לאומי, לקבלת קצבת ילד נכה, בנוסף לתביעה מתוקף הפוליסה הביטוחית", מבהירה עו"ד ביבר חייקין. "בנוסף, יש לבדוק האם קיימים גורמים נוספים אשר אחראים לתאונה בשל רשלנות או מחדל למשל, וככל שכן, יש לשקול הגשת תביעה גם כנגדם". כך למשל, במקרה של תאונה שאירעה בבית הספר בשל ליקוי במבנה או חוסר השגחה הכרחית של המורים, ניתן לבדוק אפשרות לתבוע גם את העירייה או את משרד החינוך, שאליהם משתייכים בית הספר והמורים.

התלמיד נפגע משובר גלים, וקיבל פיצוי בסך של כ-35 אלף שקלים

הפינה המשפטית - הילד נפצע בפורים? ניתן לתבוע את פוליסת ביטוח התלמידים
עו"ד ביבר חייקין מספרת על תביעה בגין נזקי גוף שנגרמו לתלמיד עקב נפילה משובר גלים. התביעה הוגשה ע"י הורי התלמיד לאחר שחברת הביטוח "כלל" דחתה את התביעה, בטענה, שמדובר בנכות פלסטית אסתטית ממנה סובל התלמיד, וזו מוחרגת מהפוליסה. מומחה מטעם בית המשפט, העריך את נכותו הצמיתה של התלמיד בשיעור של 10%, בשל צלקת ניתוחית משמעותית. המומחה קבע, כי לא מדובר בצלקת שנכותה אסתטית בלבד, אלא בצלקת שהיא גם רפואית, המפריעה לתפקודים גופניים, וככזו היא כלולה בהגדרת הנכות של הפוליסה, ומזכה את התלמיד התובע בפיצוי.
בסופו של דבר חויבה חברת הביטוח לשלם לתובע פיצוי על סך 34,096 שקלים המהווה 10% מסכום הפוליסה, בגין נכות מלאה וקבועה.

התלמיד נפל, שבר את שיניו וקיבל פיצויים

תביעה אחרת נדונה בתלמיד שנפל על פיו, ואיבד שתי שיניים. רופא השיניים שטיפל בתובע קיבע את השיניים חזרה למקומן. חברת הביטוח סירבה לפצות את התלמיד בטענה כי השיניים הוחזרו למקומן – כך שאין נכות, וכמו כן, טיפולי שיניים אינם כלולים בכיסוי הפוליסה. בית המשפט פסק שעל חברת הביטוח לשלם לתובע סך כולל של 1,880 שקלים.

הילד נפצע בין כותלי בית הספר או מחוצה לו? כך תנהגו

עו"ד ביבר חייקין מייעצת כיצד לנהוג:
1. לפנות לחדר מיון ולהיבדק. יש לדווח לביה"ח על התאונה, להישאר במעקב לקבלת טיפול רפואי רצוף ולפעול לפי המלצות הרופאים. יש לשמור את כל המסמכים הרפואיים מיום התאונה ואילך, לרבות קבלות על הוצאות רפואיות שהיו.
2. להצטייד באישורים רפואיים מתאימים, אישורי מחלה רלוונטיים.
3. לפנות למזכירות בית הספר ולבקש את פרטי חברת הביטוח וטופס תביעה. על הורי התלמיד למלא את טופס התביעה ולהעבירם למבטח.
3. להיוועץ בעו"ד מומחה. לעיתים קרובות חברות הביטוח מתנערות מחובתן לשלם פיצויים לנפגע מתוקף פוליסת הביטוח, בטענה כי אירוע התאונה אינו עונה על הגדרת "תאונה" ע"פ תנאי הפוליסה או בטענה כי הנזק אינו מגיע לכדי נכות המזכה בפיצוי, וכיוצ"ב.