מהי הקהילה הקונסרבטיבית בנתניה? השקת בית חב"ד

ראיון יום כיפור עם יוני אריאל, יו"ר קהילת בית ישראל נתניה. בית ישראל הינה הקהילה הקונסרבטיבית של נתניה 

יוני אריאל, יו"ר קהילת בית כנסת בית ישראל, עלה עם משפחץו לישראל מדרום אפריקה. יוני הגיע ליהדות הלא אורתודוקסית מתוך סקרנות אישית "הממסד האורתודוקסי גרם לי לפתח סלידה עמוקה כלפיו" אמר יוני והוסיף "מדובר בממסד רקוב ומסואב, מושחת ומשחית, שהפכה את היהדות לכלי פוליטי. זה מאוד חבל, כי היהדות היא חלק משמעותי מהמורשת התרבותית הלאומית שלנו, בלי קשר למידת האמונה שיש או אין לאדם כלשהו".

nהי קהילה קונסרבטיבית?
התנועה הקונסרבטיבית נוסדה בארה"ב בתחילת המאה ה-20 בארה"ב. היא נוסדה כדיל מלא צורך של בדור הראשון של יהודי ארה"ב שנולדו להורים שהיגרו לארה"ב ממזרח אירופה בין השנים 1880-1924. הדור הראשון שנולד הארה"ב לא רצה לקיים את אורח החיים האורתודוקסי שהוריהם קיימו, אך לא הרגישו נוח עם היהדות הרפורמית. הם חיפשו משהו באמצע, יותר מודרנית מהאורתודוקסיה, אך פחות רדיקלית מהיהדות הרפורמית. בשיאה הייתה התנועה הכי גדולה בקרב יהדות ארה"ב, היום התנועה הרפורמית יותר גדולה, כ 25% מיהדות ארה"ב מגדירה עצמה כקונסרבטיבית, לעומת מעל שליש המגדירים עצמם כרפורמים, כ- 10% מיהדות ארה"ב מגדירה עצמה כאורתודוקסית (כולל אורתודוקסים מודרניים וחרדים). היתר (כ 30% ) אינם מזדהים עם אף אחד מהזרמים, אם כי חלק גדול מהם כן חברים בארגון יהודי לא דתי כלשהו, כמו בני ברית, ואינם מסתירים או מתכחשים ליהדותם.

 מהי יהדות קונסרבטיבית ?
המשמעות של המילה קונסרבטיבי הינה לשמר. אנשים מעל גיל 60 אולי זוכרים שפעם קראו למזון משומר בעברית קונסרבים, לפני שהוחלף ע"י המילה שימורים. הליבה של חשיבה קונסרבטיבית באשר היא הינה ההבנה שמציאות מטבעה משתנה, ושהיכולת לשמר ולהשתמר טמונה בנכונות להיות באבולוציה מתמדת, כי האלטרנטיבות היא סטגנציה, שבדרך כלל מסתיימת בהכחדה או מהפכה, וכולנו יודעים כיצד מסתיימות מהפכות.
מי שהבין זאת יותר מכל אדם אחר היה בנג'מין דיזראלי, ראש הממשלה היהודי של בריטניה בימי המלכה ויקטוריה, וללא ספר אחד המוחות המבריקים ביותר שהעם שלנו אי פעם הצמיח. זה לא מקרי שהמפלגה שייסד, המפלגה הקונסרבטיבית (שמרנית) הייתה מאז הקמתה ועד היום הכח הפוליטי הדומיננטי בממלכה המאוחדת. בכמעט כל הדמוקרטיה ליברלית, המפלגות הדומיננטיות היו אלו שהוקמו בצלמה של מפלגתו של דיזראלי.
המשפט "הרדיקל של אתמול הינו המתון של היום" הינו אחד הציטוטים הכי מפורסמים שלו, ואין פקולטה למדעי המדינה שלא לומדים אותו. לכן זה לא מפליא שאנחנו, כיהודים קונסרבטיבים מאמינים שאם ההלכה תמשיך לשמש בסיס לזהות יהודית, היא חייבת להיות פתוחה ל לעבור אבולוציה. לפעמים איטית יחסית, לפעמים מואצת, אך עקבית וברת קיימא.

עד כמה התנועה קיימת ומשמעותית בארץ?
בישראל התנועה, שהוקמה ה 1979, נקראת התנועה ליהדות מסורתית. היא הוקמה ע"י יהודים מארצות אנגלו-סקסיות, בעיקר ארה"ב, שעלו במשך השנים לישראל. כבר ב 1936 הוקמה קהילה קונסרבטיבית בירושלים, קהילת "אמת ואמונה" בירושלים, אך רק ב 1979 הוקמה תנועה, שכאמור נקראת התנועה ליהדות מסורתית.

איך זה רלוונטי לישראל ?
מגילת העצמאות, שבחודשים האחרונים הפכה מלב של קונצנזוס לעוד סלע מחלוקת פוליטית-זהותית, נכתבה ברובה ע"י רב קונסרבטיבי. באפריל 1948, שלושה שבועות לפני הכרזת המדינה, ב"ג ביקש מפנחס רוזן להקים את התשתית למה שיהפוך ב 15 במאי למשרד המשפטים. המשימה הראשונה שהוטלה על אותו משרד שבדרך הייתה כתיבת הכרזת העצמאות של המדינה.
רוזן הטיל את המשימה על מרדכי בעהם, אחד הפרקליטים המובילים של הישוב היהודי, וביקש ממנו לקחת על עצמו את המשימה. בעהם , שהבין שמדובר במשימה שחוגת מהתחום המשפטי נטו, ושהוא צריך אינטלקטואל מולטי דיציפלינרי, מין איש רנייסנס נוסח ג'פרסון, שכתב את הכרזת העצמאות של ארה"ב. בדרך לא דרך הגיע לרב הארי (צבי) דוידוביץ, רב קונסרבטיבי שעלה מארה"ב ב 1934, התאהב והחליט להישאר.
דוידוביץ' היה ללא ספק עוף מוזר, ואיש רנייסנס פר אקסלנס. בנוסף להיותו בוגד מצטיין של ה JTS (מדרשת הרבנים של התנועה הקונסרבטיבית) היה בעל תואר שני בכלכלה וסוציולוגיה מאוניברסיטת קולומביה היוקרתית, ואף שירת תקופה מסוימת כקצין בצבא ארה"ב, וזכה במדליית "הלב הסגול" ( Purple Heart) , הניתנת רק לחיילים וקצינים שנפצעו במהלך קרב תוך גילוי אומץ לב לתעוזה.
דוידוביץ' נרתם למשימה שהוטלה עליו. את השראתו העיקרית קיבל מהכרזת העצמאות של ארה"ב, והתנ"ך, במיוחד ספר נביאים, הן בגלל ערכו ההיסטורי ( בארץ-ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל-אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי), והמוסר הגלום בו ( מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויותת חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות).
הוא הבין שלמרות שהתנועה הציונית הייתה בעיקרה תנועה חילונית, והמפעל החלוצי של העליות הראשונות היה בעיקרו מפעל חילוני, הכרזת העצמאות של המדינה היהודית לא יכולה להתעלם מנוכחותה וחשיבותה של האלוקות בהיסטוריה היהודית ומחשבת ישראל.
את הפתרון קיבל בהשראת ג'פרסון. הנשיא השלישי של ארה"ב, וללא ספק אחד מהאבות המייסדים הכי חשובים ובולטים של ארה"ב היה אדם חילוני, ובהתחלה לא רצה להכניס את אלוקים למסמך. אך הוא הבין שהחברה האמריקאית הייתה (ועדיין הינה) חברה הרואה עצמה כחברה יהודו-נוצרית ( Judeo-Christian), ואי אפשר להתעלם מעובדה זאת. הפתרון שלו היה להכניס את המושג divine providence (הדרכה ומשילות אלוקית) .ברוח זאת, דוידוביץ' הניס את המושג "צור ישראל" למגילה. בשביל יהודים מאמינים, בין אם הם שומרי מצוות או לא, זה מטפורה להשם, וזה הספיק להם. החלוצים הסופר חילוניים יכלו לחיות עם המושג הזה, כי בעיניהם היה מטפורה לא להשם, אלא לגבורת ההגנה והפלמ"ח, והמעשה החלוצי כולו שיסד את התשתית עליה תוקם המדינה.
הפרשנות של צור ישראל היא בדיוק ליבת המחלוקת הזהותית המפלגת ומפרקת את החברה שלנו. אנחנו כרגע במצב בו יש עימות חזיתי קשה בין הזהות הישראלית, שהיא בעיקרה זהות לאומית-אזרחית, לבין הזהות היהודית, שהינה זהות לאומית-דתית.
ישראל קמה כמדינה ציונית. הציונות הינה תנועת השחרור הלאומי של העם היהודי, וקמה בהשראת הלאומיות האירופאית של המאה ה-19. הלאומיות האירופאית הייתה והינה ישות חילונית-אזרחית. זה לא מקרי שבמהלך ה200 שנים אחרונות, החברה המערבית, ממנה צמחה הציונות וממנה קיבלה את עיקר השראתה, הפכה לחברה בעלת זהות הרבה פחות דתית, והרבה יותר לאומית-אזרחית-חילונית.
הזהות הדתית שלנו הרבה יותר מושרשת בתודעה שלנו מאשר הזהות הלאומית והאזרחית שלנו. זה לא מפתיע. במשך 2,000 שנה בהן היינו עם חסר ריבונות, לא היה מנוס לתעדף ולהבליט את הזהות הדתית שלנו על פני הזהות הלאומית שלנו. הרי כל תכלית של היהדות ההלכתית הייתה ליצור מסגרת שתאפשר לעם נטול ריבונות לשמור על זהותו הלאומית באמצעות ריבונות דתית-קהילתית. אומנם איבדנו את הריבונות הלאומית שלנו, אך הצלחנו לשמור את הזהות הלאומית שלנו, גם אם בצורה עמומה, כקבוצה אתנית, באמצעות הריבונות הדתית שלנו.
הבעיה היא שההלכה, שכל תכליתה הייתה לשמש בסיס להטחת הישרדותנו כעם נטול ריבונות לאומית, מטבע הדברים אינו יכול למתאים בעליל לשמש בסיס לקיום חיים לאומיים בעידן של ריבונות לאומית מחודשת. האתגר העומד בפנינו היום הינו להגיע להסכמות שיהוו את היסודות עליהן נבנה בהדרגה מודל זהותי חדש, תואם ריבונות לאומית מחודשת, בו המרכיבים הזהותיים הלאומיים, האזרחיים והדתיים אינם מתעמתים ומתנגחים זה עם זה, אלא משלימים ומעשירים זה את זה.
פה יש לתנועה שלנו, התנועה ליהדות מסורתית, ששמה בארה"ב, יהדות קונסרבטיבית, מה לתרום לחברה הישראלית. הסיבה לכך היא שערכי הליבה שלנו מתאימים לעידן של ריבונות יהודית מתחדשת יותר מאלו של יתר הזרמים המרכזיים ביהדות. אנחנו הכי קרובים לאותה זהות יהודית מכילה וזורמת שאפיינה את יהדות צפון אפריקה, עירק, סוריה ויתר עדות המזרח.
להכיל את המושג ריבונות אחרי 2,000 שנה זה לא פשוט. זה דורש מידה של גמישות ויכולת הכלה, ומה שנקרא היום לזרום. הזהות היהודית עמה הגיעו העולים שכונו עדות המזרח בעשור הראשון להקמת המדינה הייתה הרבה יותר מכילה וזורמת מהזהות הדתית האשכנזית הקשוחה והבלתי מתפשרת. כמו שאומר חברי הטוב משה קריף, שהיה מראשי הקשת הדמוקרטית המזרחית (ואיתו עבדתי לנהל את הקמפיין המוצלח של הקשת שהביאה להצלחת העתירה המפורסמת של בג"ץ בנושא אדמות הקיבוצים), היהדות המזרחית הייתה מספיק זורמת כדי להכיל קידוש בליל שבת, וכדורגל בשבת. יהדות שמסוגלת להכיל קידוש ליל שבת וכדורגל בשבת אולי תהיה מסוגלת להכיל דברים גדולים יותר, כמו למשל ריבונות. יהדות נוקשה ובלתי מתפשרת, שאפילו את זה לא הייתה מסוגלת להכיל, בוודאי שלא תוכל להכיל ריבונות.
אחד הטעויות הכי קשות שעשתה מדינת ישראל בעשורים הראשונים לקיומה הייתה שבמקום לטפח את אותה זהות יהודית מזרחית מכילה וזורמת, ולרתום אותה לבניית זהות חדשה תואמת ריבונות, היא דיכאה אותה. התוצאה הייתה הרת אסון, הפקרת המגרש הזהותי בידי האסכולות הכי נוקשות ובלתי מתפשרות של עולם הישיבות האשכנזיות.
מה שהחברה הישראלית צריכה יותר מכל זה חזון זהותי תואם ריבונות, מבוססת יהדות מכילה וזורמת, וזו בדיוק היהדות שלנו. אנחנו מציעים מודל זהות יהודית של יהדות בת זמננו, המאפשר מפגש הרמוני, פורה ומפרה בין מסורת למודרנה.

כמה יהודים מסורתיים יש היום בישראל, ובנתניה
יש קרוב ל 100 קהילות פעילות. בנוסף ישנן עשרות חבורות, שטרם הבשילו להיות קהילות, אך מתכנסות לקיום תפילות מידי פעם, במיוחד בחגי תשרי. מספר החברים הרשומים, כלומר אנשים החברים באחת הקהילות ומשלמים דמי חבר מתקרב ל100,000. בגלל האפליה הקשה שאנו סובלים ממנה בידי הרבנות הראשית שהמדינה הפקידה בידיה מונופול על חיי הדת במדינה, אנחנו, והתנועה הרפורמית מקבלים אפס תקציב מהמדינה, ולכן הקהילות חייבות לגבות דמי חבר כדי להתקיים. העובדה שכל כך הרבה ישראלים מוכנים לשלם דמי חבר מהווה את ההוכחה הטובה ביתר עד עמה הערכים שלנו מדברים אל הישראלים.
על פי סקרים שנעשו בסוגיית דת ומדינה, כ 10% מהציבור הישראלי מזדהה עם עקרונות התנועה, ואני מניח שמעל רבע מיליון ישראלים יבחרו לפקוד בית כנסת מסורתי במהלך חגי תשרי. בגלל שבהרבה ערים אין בית כנסת מסורתי בטווח הליכה ברגל, הרבה אנשים שהיו מעדיפים כן לפקוד בית כנסת מסורתי יצטרכו לפקוד בית כנסת אחר ביום כיפור, בגלל הנוהג הישראלי לא לנהוג ביום זה.
קהילת בתי ישראל מונה כ 80 משפחות שהינן חברות המשלמות דמי חבר. בחגי תשרי, ובמיוחד יום כיפור, מספר המתפללים הפוקדים אותנו הרבה יותר גדול. לו היה לנו אפשרות כלכלית, הייתי מקים שלוחה בקרית שרון ועיר ימים לחגי תשרי, כי יש שם ביקוש לא קטן, שלצערי איננו יכולים לספק לו פתרון, בגלל שאותן שכונות אינן מנמצאות במרחק הליכה מאיתנו. בניין הקהילה נמצא ברחוב יהודה הנשיא 19, בצפון-מרכז העיר.

איך העירייה מתייחסת אליכם?
לצערי בגלל פוליטיקה מקומית, העירייה נכנעת לחלוטין ללחץ של חוגים חרדים וחרד"לים, ודי מחרימה אותנו. היא לא מרשה לנו לפרסם את עצמו בעמוד של אתר האינטרנט העירוני בו רשומים כל בתי הכנסת הפעילים בעיר. אני מאוד מקווה שאחרי הבחירות המוניציפליות הקרובות, המפה הפוליטית תשתנה באופן שלא יהיו לסיעות הדתיות-חרדיות את הכח לכפות על העירייה להתייחס אלינו כאילו אנחנו אזרחים סוג ב', וגרוע יותר, יהודים סוג ב'.
חשוב לי להבהיר שאינני מבקש טובות או פריבילגיות כלשהן, רק שוויון. אם העירייה תמשיך להתעמר בנו אחרי הבחירות הקרובות, ייתכן ולא תהיה לי ברירה אלא לעתור לבג"ץ, בטענה שהעירייה מפרה בצורה בוטה את חוק יסוד חוק הלאום. הרי בחוק הזה כתוב שמדינת ישראל הינה הבית הלאומי של העם היהודי. לפי הנוסח הזה, זה כל העם היהודי, לא חלק ממנו. אז כיו"ר קהילה הנמנה על אחד הזרמים המרכזיים בעם היהודי, אני דורש שיתייחסו אלינו כיאה לקהילתה יהודית פעילה בית הלאומי לעם היהודי, ולא כמו איזה בן חורג.

מעיריית נתניה נמסר בתגובה לדברים כי רשימת בתי הכנסת הפועלים בעיר מועברת למנהל האתר על ידי המועצה הדתית ולא על ידי העירייה.