אורח חיים בריא ד"ר זיו בבלוג על השפעת סלבס על אורח חיים בריא אורח חיים בריא | אילוסטרציה: fotolia

סלב ומנטורים שונים – ההשפעה העצומה של המלצותיהם על הקהל הרחב בתחום אורח חיים בריא 

תופעה שכיחה – המלצות שונות בתחומים רבים בכלל ובתחום אורח חיים בריא – בפרט נעשות על ידי סלב ומנטורים ללא השכלה אקדמאית. המלצות אלו הן לאנשים בכל הגילאים וכבר מזמן, ככל הנראה, זה הרבה יותר מתופעה. נעשו אף מחקרים בנושא. לא בכדי.


סלב מסוגים שונים כגון: שחקני קולנוע מפורסמים מאוד, שחקני תיאטרון, טלביזיה, ספורטאי עלית ואחרים, דוגמנים/יות ועוד, מהווים מושא להערצה ואף לעיתים – סגידה של האנשים 'מן השורה' שחולמים, בין השאר, להצליח כמותם (הצלחה במקרים רבים = פרסום כסף רב מאוד, מקובלות חברתית ועוד), או לפחות להיראות כמותם. מה שכמובן לא יקרה, למרבה הצער, כמעט לכלל האנשים.
חלק מאותם מפורסמים משיאים עצות בתחומים שונים, מראיינים אותם השכם והערב כמעט בכל מדיה אפשרית קיימת. צלמי פפראצי' עוקבים אחרי כל צעד ושעל וכל הגיג ונאמר על ידם, הם משמשים כפרזנטורים מבוקשים לקידום מכירות של נדל"ן, מכוניות ועוד.

המלצות והנחיות על ידי מפורסמים

כשמדובר באורח חיים בריא ובריאות בכלל חלק מהם מאמצים אורח חיים מסוים שלפעמים אינו שגרתי כלל. למשל, נציין את אותה כוכבת ידועה שמפרסמת בכל הזדמנות ומדיה קיימת את העובדה שהנה צורכת אוכל אורגני בלבד ושוללת כל סוג מזון אחר. מפורסם אחר (שחקן טלביזיה) מפרגן לריצת מרתון ואף ל'איש הברזל' באופן כזה ששום פעילות גופנית אחרת לא ממש שווה, ואחד הקיצוניים מבין הסלב שמנסה לשכנע ולהסביר למה רפואה משלימה תניב תוצאות טובות יותר מהרפואה המערבית בפיתרון מרבית המחלות הקיימות וכך הלאה. הדבר מטריד במידה לא קטנה מכיוון שמדובר בהמלצות והנחיות שניתנות על ידי אותם אנשים מפורסמים בתחומים שאין להם שום השכלה וידע בהם. או אז, מדובר במקרים בהם עשויה המלצה מסוימת להיות בעייתית עד מאוד מבחינה בריאותית לחלק מהאנשים. הדבר עלול להיות אף מסוכן כשמדובר בשינויים מסוימים העלולים לפגוע בבריאות של האדם הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך יותר. למשל, חוסר בויטמין מסוים או מרכיב חשוב אחר. דוגמה קיצונית לכך ועצובה הנה פרשת רמדיה המאופיינת בכך שעקב חסרונות של ויטמין B1 בתרכובת צמחית לתינוקות ארעו מספר מקרי מוות ותחלואה חמורה (פגיעה במערכת העצבים בעיקר).

התנהגות המתאימה במיוחד לכת

נציין שגם אם לא מדובר בשינויים כה קיצוניים במצב הבריאותי מדובר על מצב בעייתי בהם אין את המבוגר האחראי ואז מתבגר/ת עשויים לאמץ המלצות של כל מיני כוכבים מפורסמים שמנסים להשית על כלל החברה בכלל והמעריצים – בפרט דרך חיים מסויימת שייתכן מאוד שכלל לא מתאימה לרוב האנשים. מעניין לדעת שנושא התזונה הנו הרגיש ביותר. אופן ההתייחסות לנושא זה גובל, במקרים מסוימים, להתנהגות המתאימה במיוחד לכת (מונח המתאר קבוצת אנשים שאמונתם הדתית נפרדת לחלוטין מהדתות הגדולות או הותיקות יותר). במרבית הכתות נעשה ניסיון להאדיר את המנהיג בכל דרך ובאמצעות טכניקות שליטה שונות גם מנסים להשאיר את האנשים בכת זו או אחרת.

מצב בעייתי ובעל השלכות

כאמור, השפעה והובלה לשינוי אצל אנשים 'מן השורה' על ידי כאלה שללא השכלה אקדמאית בתחום עליו הם ממליצים בעייתית ואף מהווה עבירה על החוק! נציין, אגב, שבכמה עבודות שנעשו בתחום עולה נתון מדאיג: ישנם בשנים האחרונות מקרים לא מעטים המאופיינים בכך שהמלצה של איש מפורסם בתחומים השונים שהוזכרו הייתה חזקה ומשפיעה יותר מאשר הנחיה מפורשת של רופא או איש מקצוע! לא ייאמן! כמובן שמדובר במצב בעייתי ובעל השלכות מהותיות על תחומי חיים רבים. התופעה חשוב לציין, שכיחה במדינות רבות ולא רק בישראל והיא בהחלט מצריכה תשומת לב, ערות לבעיה ועוד, בעיקר כשמדובר על בני נוער המושפעים מאוד מאותם סלב ומוכנים יהיו לעשות אף דברים קיצוניים על מנת להזדהות עימם, להיות קרובים אליהם בצורה זו או אחרת ואף לשנות את אורח חייהם.

לסיכום, חשובה הערות למצב מדאיג זה שצוין לעיל ובמידה והבעיה מתעוררת אצל צעירים ובעיקר עוד בטרם הגיעם לבגרות, חשוב במידת הצורך, להתייעץ עם איש מקצוע (פסיכולוג קליני לדוגמה) שיסייע בפיתרון הבעיה עוד בטרם יהיה מאוחר מדי.

 

בריאות - ד"ר זיו בבלוג על השפעת סלבס על אורח חיים בריא
ד"ר איתי זיו (Ph.D) .מנהל מקצועי של קורסי הכשרה למדריכים במכללה האקדמית בוינגייט, עוסק מזה שנים רבות בתחום הפעילות הגופנית , הספורט וחדרי הכושר.

הוציא לאור את האנציקלופדיה: "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", ויחד עם פרופסור דרור שגיא הוציא לאור את הספר: "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח"

בלוגים נוספים שכתב ד"ר איתי זיו

כלים יישומיים לטיפול בילדים ומתבגרים כבדי משקל

הבדלים בין נשים וגברים בכושר ההתמדה באימון