פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
ראש עיריית יאטוסו עם ניצולי השואה "שינדלר היפני" הציל קרוב ל-10,000 ניצולים במלחה"ע השניה ראש עיריית יאטוסו עם ניצולי השואה | צילום: רן אליהו

במסגרת הפרויקט להנצחת חסיד אומות העולם צ'יאונה סוגיהארה, נתגלה שבנתניה גרה כיום קהילת ניצולי שואה שהציל חסיד אומות העולם בזמן המלחמה, באמצעות הנפקת ויזות ממשרד החוץ היפני. הוויזות היוו את כרטיס היציאה של היהודים אל החופש.

במהלך ביקורו של ראש עיריית יאוטסו, עיר הולדתו של סוגיהארה השבוע, נפגש ראש עיריית יאוטסו עם ניצולי השואה שהעלו זיכרונות מהמלחמה והביאו מסמכי תיעוד נדירים מסוגיהארה שהצילו את חייהם.

סוגיהארה נולד ביאוטסו שביפן בשנת 1900 ונחשב לדיפלומט מבריק. כשהכוחות הסובייטים כבשו את ליטא, ביוני 1940, פליטים יהודים רבים מפולין ומליטא התדפקו על דלתות הקונסוליה. לאחר ששוחח איתם, החליט סוגיהארה לעזור להם להימלט מהנאצים באמצעות הנפקת ויזת מעבר לכיוון יעד פיקטיבי, האי קורסאו, שהיה אז בשליטה הולנדית. הנפקת ויזת מעבר אפשרה יציאה מרוסיה, ומליטא שהייתה אז שטח כבוש בידי הרוסים.

שלוש פעמים ביקש סוגיהארה אישור מהממונים עליו במשרד החוץ היפני להנפיק ויזות. סוגיהארה נענה בשלילה, וכשראה שהמצב הביטחוני מחמיר, המרה את פי הממונים עליו, והנפיק ויזות ככל שיכול, עד שהקונסוליה היפנית נסגרה בלחץ הרוסים, בספטמבר 1940. סוגיהארה עזב את תפקידו ויצא ברכבת עם משפחתו לברלין, להמשך שירות דיפלומטי שם. סוגיהארה הנפיק יותר מ־2,150 ויזות, בכתיבה ידנית מרתונית ביחד עם אשתו ועוזרו.

פעילות קהילתית - "שינדלר היפני" הציל קרוב ל-10,000 ניצולים במלחה"ע השניה


מסמכים הקשורים בסוגיהארה  

גם בתחנת הרכבת כאשר עזב את ליטא, המשיך להנפיק ויזות. ולאחר שהרכבת יצאה מהתחנה זרק את החותמת לידי פליט יהודי, שהנפיק בעזרתה ויזות מזויפות נוספות. מספר הניצולים היה גבוה יותר ממספר הוויזות, כיוון שוויזות למבוגרים כללו גם את ילדיהם. המספר הרשמי נאמד ב־6,000 ניצולים, אך הערכות לא-רשמיות עוברות את ה־10,000 ניצולים.