פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
תלמידים עולי צרפת לכבוד יום המורה - ראיון עם המורה שקולטת את עולי צרפת בעיר תלמידים עולי צרפת

נתניה ידועה כבר זמן רב בתור "הריביירה הצרפתית" של ישראל. צרפתים נהגו למלא את רחובותיה בחודשי הקיץ כאשר באו לנפוש כאן ולשזף את עצמם לדעת. בשנים האחרונות עקב המצב הביטחוני בצרפת רואים יותר ויותר צרפתים שמגיעים 'לעשות עליה' ולא מסתפקים בנופש קיצי

לרגל יום המורה שחל היום, שוחחנו עם שושנה גז' מורה מ"בר אילן" שאחד מתלמידיה הוא בנו של אחד מבני הערובה שהוחזקו על ידי טרוריסטים במכולת היהודית בפריז 

בעקבות המצב הביטחוני בצרפת צפויים להגיע לעיר עולים רבים אשר יצטרפו לאלו שכבר עלו. שושנה היא מורה בבית החינוך אמי"ת בר אילן בנתניה שעלתה גם היא מצרפת והיום מלמדת תלמידים עולים חדשים מצרפת. בבית החינוך אמי"ת בר אילן בנתניה לומדים 400 תלמידים בכיתות ז'-י"ב כאשר 90 מהם עולים מצרפת. "אני מורה כמעט 20 שנה" מספרת שושנה "ומלמדת צרפתית, ספרות והיסטוריה, כמו כן אני מטפלת בכל מה שקשור לעולים החדשים".

"המצב הביטחוני דוחף לעשות את הצעד הגדול של עליה לארץ"

את רואה יותר עליה מצרפת בזמן האחרון?
"בטח. לפני 3 שנים בבי"ס בר אילן היו 4 עולים השנה אנחנו קלטנו 21 תלמידים זה המון".

מה הסיבה לדעתך לעליה הגוברת?
"מגיעים בשל ציונות והמצב הביטחוני דוחף לעשות את הצעד הגדול של עליה לארץ. הם תמיד רצו לעלות לארץ, רק שזה לא היה הזמן הנכון ועכשיו כולם אומרים- זה הזמן!"

את רואה הבדל באוכלוסיה העולה?
"הבנתי שהשנה העולים הם פחות דתיים, גם החילונים מגיעים. עד עכשיו הגיעו דתיים ומסורתיים".

מה הילדים מספרים על המצב בצרפת?
"זה תלוי באזורים, יש לנו תלמידים שהגיעו מטולוז לאחר הפיגוע והחליטו לברוח. מי שהגיע מפריז עד עכשיו, הרגיש בטוח. יש לנו ילד אחד שעלה לארץ לפני חודש שאבא שלו היה בן ערובה. הם החליטו שהם ניצלו והתפקיד שלהם הוא להביא את המשפחה לארץ".

"מספר גדול של יהודים הלכו להירשם בסוכנות ומתכננים לעלות לארץ בקיץ"

מרגישים עליה בעקבות גל הטרור האחרון בפריז?
"מספר גדול של יהודים הלכו להירשם בסוכנות ומתכננים לעלות לארץ בקיץ. אנחנו נראה עליה בקיץ הבא, אני מקווה שמערכת החינוך מוכנה לזה, רב התלמידים מגיעים ממערכת חינוך נוקשה עם משמעת נוקשה וכשהם מגיעים לכאן הם מרגישים שאין משמעות למילה משמעת, קשה להם והם הופכים מתלמיד טוב בצרפת לתלמיד האחרון בכתה מכיוון שהם לא מבינים".

מה הקשיים הגדולים של הילדים העולים מצרפת?
"הלימודים כמובן, הם לא מצליחים להסתגל וילד מקבל 20 ו-30 ו-40 והמורים מתעצבנים שהצרפתים מפריעים וזה גורר עוד כשלון ועוד כשלון והם מרימים ידיים. חברתית לפחות בנתניה מאוד קשה להסתגל ולהשתלב כי יש כ"כ הרבה צרפתים וזה כ"כ קל להתיידד רק עם צרפתים אז הם לא משתלבים בחברה הישראלית אלא מתחברים בינם לבין עצמם".

איך ההורים משתלבים?
"להורים מאוד קשה, הם הגיעו לכאן והקריבו את הכל למען הילדים והתלמידים נכשלים בלימודים. ההורים לא יכולים לדבר מכיוון שאינם דוברים את השפה. הסמכויות מתהפכות ההורה הופך להיות ילד כי הוא לא מבין והוא צריך את העזרה של הילד אפילו כדי ללכת לדואר. מאוד קשה למצוא עבודה כך שחלק ניכר מההורים עדיין נוסעים לעבוד בצרפת. אצלנו לפחות אצל מחצית מהמשפחות האבא על הקו והאמא בארץ".

התלמידים מדברים ביניהם על המצב בצרפת?
הם ממשיכים לחיות נפשית ורגשית בצרפת, כך שכולם יודעים מה קורה בצרפת, מדברים על זה ומאוד מעודכנים. לפני חודשיים הוציאו את התלמידים העולים לטיול בכנסת והרבה הורים סירבו ואמרו שזה מסוכן מדי. לפני שבוע התלמידים שלנו יצאו לטייסת וכל ההורים שלחו אישור. למה? בגלל שאין יותר בטוח לא פה ולא שם אז הם אומרים צריך להמשיך לחיות".

יום המורה נחגג השנה היום, ה-03.12.15 באלפי בתי ספר ברחבי הארץ. במסגרת החגיגות צפויים להישלח עשרות אלפי מכתבי תודה מתלמידים למוריהם והורים יחלקו פרחים למורים בכניסה לבתי הספר. בנוסף, צפויים להתקיים טקסים חגיגיים לציון היום ברשויות המקומיות ובכנסת ישראל בשדולה לקידום מעמד המורה בישראל.