פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
פרויקט השחמט בביה"ס דוידי נתניה הולכת על סוס מנצח פרויקט השחמט בביה"ס דוידי | צילום: רן אליהו

מעל 2000 תלמידים מעשרות בתי ספר בעיר, בשכבות ב', לוקחים חלק ב"מסע לעולם השחמט" במסגרת פרוייקט ייחודי. פיירברג: "כך בונים את הדור הבא של החוקרים והמדענים המובילים, תוך פיתוח סקרנות, יצירתיות, נחישות והתמדה" 

תלמידים מ– 30 בתי ספר בנתניה, לומדים במהלך יום הלימודים, את רזי משחק השחמט.

השיטה כוללת סיפורים, שירים ומשחקי תנועה על לוח השחמט הרצפתי הענק, חוברת מרתקת לכל תלמיד, אפליקציה מהפכנית בשלבים ללמידה מהירה המותקנת במחשבי בית הספר לתרגול אסטרטגיות המשחק תוך שילוב שירים ומשחקי תנועה ובתוך כך, מפנימים את הייחודיות של כלי השחמט השונים ולומדים אסטרטגיות של חשיבה ותכנון מהלכים.
התלמידים לומדים אסטרטגיות וטקטיקות כבר בגיל הצעיר בזכות השיטה הייחודית אשר פותחה על ידי "אלתרמן – שחמט בשיטה אחרת" בניהולם של רב אמן בוריס אלתרמן ואשת החינוך לובה אלתרמן ופועלת בהצלחה במאות גני ילדים ברחבי הארץ ומחוצה לה. הילדים מתחילים לשחק במשחק המלכים כבר לאחר השיעור הראשון, המועבר על ידי מדריכי תוכנית קרב.
את הפרויקט יזמה עיריית נתניה והאגף לחינוך יסודי וחטיבה צעירה במינהל החינוך העירוני.
לובה אלתרמן, מייסדת התכנית: "לילד הצעיר אין עדין סטיגמות שמשחק השחמט הוא משחק "קשה" לכן ניגש אל הלוח כמו לכל משחק אחר, מספיק לקבוע כלל אחד: לשמור על התור לבן-שחור והילד מתחיל לקחת אחריות על ששה עשר הכלים שלו, מתכנן, מפתח מהלכים יצירתיים ומתחשב בתוכניות של ששה עשר הכלים של יריבו – הדבר המסייע לפיתוח תהליך הסוציאליזציה של האדם הצעיר וכל זה עוד לפני שלמד את כל חוקי המשחק החכם!"

מנהל אגף החינוך היסודי בעיריית נתניה ד"ר שי פרוכטמן: "העולם בו אנו חיים לא הופך להיות פשוט מיום ליום, ההיפך הוא הנכון. ילדים כיום צריכים לקבל כמה שיותר כלים פרקטיים להצלחה בחיים בשלל תחומים. תוכנית השחמט, המועברת ב 30 בתי הספר בעיר, בשיטה ייחודית, תורמת באופן בולט לפיתוח מיומנויות החשיבה היצירתית של הילדים הצעירים, נותנת להם תחושת מסוגלות וביטחון עצמי ומעלה את הישגי התלמידים במקצועות אחרים. 
ראש העיר נתניה, מרים פיירברג איכר: "עיריית נתניה מאמינה בהשקעה בחינוך כהשקעה משתלמת לעתיד העיר. ההנחה מתבססת על מחקרים רבים אשר נערכו ברחבי העולם ומוכיחים את התרומה הגדולה של משחק השחמט בגיל הצעיר להישגי הילדים בתחומים רבים כגון מתמטיקה וחשיבה לוגית יצירתית. זאת השקעה משתלמת בדור העתיד של העיר ומכאן מאמץ העירייה להרחבת התוכנית לבתי הספר נוספים בעיר.
"הילד אשר לוקח אחריות על 16 כלים משלו, מתכנן ומתחשב בתוכניות היריב, מקבל החלטות יצירתיות ואמיצות, קיבל למעשה כלים להצלחה."

לימודי השחמט הם חלק ממהפיכה חינוכית שמובילה נתניה, במסגרתה מפתחים בתי הספר היסודיים תעודות זהות משלהם ומאפשרים לילדים להתמחות באופן מקצועי בלימודי שחיה והתעמלות אמנותית, גלישת גלים, ריקודים סלוניים במסגרת מיזם "כיתות רוקדות" ועוד.