פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
תלמידים מגיסן בנתניה פרויקט לימודי גיסן בבית ספר אלדד תלמידים מגיסן בנתניה | תמונה: עיריית נתניה

עשרות תלמידים מבית הספר ריקרדה הוך בגרמניה ומבית הספר אלדד בנתניה – מקיימים מפגשים, סדנאות וביקורים הדדיים באתרי מורשת, בנושא השואה. השנה לראשונה עעלה לדיון גם משבר הפליטים באירופה

ד"ר אביטל לאופר, סגנית ראש העיר, הממונה על החינוך: "ההיסטוריה אינה נחה לרגע והיא מזמנת לנו משברים אנושיים, המחייבים אותנו לגבש עמדות ולפעול."

בערב יום הכיפורים הגיעו לנתניה עשרות מתלמידי בית הספר התיכון ריקרדה הוך בגיסן שבגרמניה, במסגרת פרוייקט חינוכי-לימודי מעמיק שהם מקיימים מזה כחמש שנים עם תלמידי בית הספר התיכון אלדד, בניהולה של טובי פינצוב. 

התלמידים נפגשים פעמיים בשנה, בנתניה ובגיסן

הפרוייקט ארוך הטווח נועד לעבד את זכרון ולקחי השואה ולדון בשאלות ערכיות רלבנטיות כמו זהות אישית, התנגדות ומחאה.
במסגרת הפרוייקט - נפגשים התלמידים פעמיים בשנה, בנתניה ובגיסן, מתארחים האחד בביתו של השני, משתתפים בסדנאות לימודיות ובקבוצות דיון, מבקרים באתרי מורשת ולאורך השנה, מקיימים קשרים מעמיקים דרך האינטרנט. מדובר בתלמידים מעורבים, המגלים רגישות ועניין בנושאים השונים ופועלים על חשבון זמנם החופשי, מורים משני בתי הספר מלוים את התהליך ומובילים אותו, אף הם בהתנדבות.

הביקור הנוכחי הינו תוצאה של עבודה מאומצת ומשותפת של מנהלת תחום ערים תאומות בעירייה, עדנה שפיצר, מנהלת בית הספר "אלדד" טובי פינצוב, שמלווה את הפרוייקט מתחילת דרכו, של סגניתה, גלית פישר וכן של רכזת התוכנית בנתניה, המורה בברלי אבולף.

"מה אנחנו הצעירים יכולים לעשות למען עולם טוב יותר"

לדברי טובי פינצוב, מנהלת התיכון השש שנתי אלדד, השנה, הפך הקשר רלבנטי מתמיד לאחר שקבוצת התלמידים, בליווי תלמידי אלדד יצאה לבית התפוצות לקחת חלק בקבוצות דיון שעסקו במשבר הפליטים באירופה. 

פינצוב: "הפרוייקט החל לפני כחמש שנים, ביוזמתו של מר טומי ברייר, ניצול שואה, שקישר אותנו עם בית הספר ריקרדה הוך בגיסן, שקרוי על שמה של סופרת, היסטוריונית ואשת חינוך שהתנגדה למשטר הנאצי. מורים ומנהלים משני בתי הספר נפגשו בפגישות מקדימות כדי לפתח את מודל העבודה המשותפת ולהגדיר את התכנים והמטרות, במסגרתן נבנתה תוכנית לימודים שנתית העוסקת במגוון נושאים שמטרתה להכין את התלמידים למפגשים האישיים וכן להכינם לדיונים הנדרשים כדי להגיע למטרה. המפגשים בישראל ובגרמניה עסקו בנושאים של גיבוש קבוצה, הגדרה עצמית, חברתית ולאומית, השפעה בין דורית בעיצוב האישיות, דיבייט, פיתוח מנהיגות ודיון בלקחי השואה ועוד. מטרת הפרויקט היא לתת פלטפורמה לחשיבה משותפת על השאלה באיזה עולם אנו רוצים לחיות או מה אנחנו הצעירים יכולים לעשות למען עולם טוב יותר. במקביל התלמידים החלו להכיר באמצעות האינטרנט". עוד הוסיפה פינצוב "בתחילת הדרך, עם הגעתם ארצה, הכירו תלמידי גיסן את מדינת ישראל ואת ההיבטים הביטחוניים והחברתיים שלה, התקיימה סדנה משותפת שעסקה במאורעות השואה וכן בשאלה מה אנו יכולים לעשות על מנת שאירועים כאלה לא יחזרו, כאשר הסדנא התקיימה בעברית, גרמנית ואנגלית. ובתוך כך, מדי שנה, הם ממשיכים לפתח את הפרוייקט ולבצע תוכנית מעשית הקשורה לפרוייקט ולהסברה."
ד"ר אביטל לאופר, סגנית ראש העיר, הממונה על החינוך בעירייה קידמה בברכה את המשתתפים בתוכנית וציינה כי מפגשים בין אנשים וקשרים בין אישיים הם הדרך הטובה ביותר להכיר תרבויות.