פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
ג'יין הלוי  מחתרת הפרווה של ג'יין ג'יין הלוי "פרווה אסורה". צילום: אלבום פרטי

ג'יין הלוי, פעילה נמרצת למען זכויות בעלי חיים, ומקימת 'הקואליציה הבינלאומית נגד פרוות', נלחמת בחירוף נפש למען חיסול תעשיית הפרוות האכזרית, ולא נבהלת גם מהאיומים על חייה, "איימו עלי כי יפשיטו ממני את העור בעודי בחיים, אבל זה רק מוכיח שאני בדרך הנכונה".

עם תמיכה מאושיות תרבות כמו בריז'יט בארדו ופול מקרטני, ג'יין הלוי נלחמת עבור מטרת חייה.

ג'יין הלוי, 43, תושבת רמת פולג ואמא לשני בנים, נולדה בישראל לזוג הורים צרפתים, אך את שנות ילדותה העבירה בפריז. את המאבק בתעשיית הפרוות החלה כבר כנערה בעיר האורות כאשר השתתפה בהפגנות שאירגנה השחקנית בריז'יט בארדו למען בעלי חיים. הקשר עם בארדו, אליו עוד נשוב בהמשך, נמשך עד היום.

סרטון הבלהות ששינה את חייה

האירוע המכונן, שהפך את הלוי לנושאת הדגל של המאבק בסחר הפרוות, בארץ ובעולם, התרחש בכלל לפני עשור, כאשר היא נתקלה ברשת בסרטון וידאו שצולם בסין ובו נראה ראקון מופשט מעורו בעודו בחיים. "סין אחראית על 80 אחוז מייצור הפרווה בעולם. שם זה נפוץ להפשיט חיות מעורן בעודן בחיים", היא מגלה. "אחרי שראיתי את הסרטון לא יכולתי יותר לישון בלילות. החלטתי להפגין מול שגרירות סין, אבל היה לי ברור שהפגנה כזו לא תזכה להתייחסות, לכן חשבתי שיהיה יותר נכון לעשות הפגנות סימולטניות מול השגרירויות הסיניות בכל העולם".

וכך, כשהיא טרודה וטרוטת-עיניים, ג'יין נשארה ערה לילות שלמים ושלחה מכתבים לכל הארגונים שנלחמים בסחר בפרוות. ב-13 לפברואר 2006, ראש השנה הסיני, התקיימו הפגנות ב-250 מוקדים בכל רחבי העולם מול שגרירויות סין. "זה היה מטורף, זו הייתה הפעם הראשונה שכל הארגונים התאגדו יחד להפגנה משותפת. מאז התחילו להתקשר אלי עיתונאים מכל רחבי העולם, גם מסין". לאור ההצלחה, הארגונים החליטו להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה וכך למעשה נולד ארגון 'הקואליציה הבינלאומית נגד פרוות', אותו מנהלת ג'יין, ארגון גג המאגד תחתיו כ-70 ארגונים מ-40 מדינות ברחבי העולם, המתנגדים לסחר ולשימוש בפרווה בתעשיית האופנה.

 

אנשים בנתניה - מחתרת הפרווה של ג'יין

ג'יין וילדיה בהפגנה. צילום:אלבום פרטי 

המאבק נגד קסטרו

עשרות מיליוני בעלי חיים נשחטים ברחבי העולם מדי שנה, רק לשם השימוש בפרווה ובעור שלהם לצרכי תעשיית האופנה העולמית. למרות שבישראל מדובר על סחר מצומצם באופן יחסי, הלוי לא התביישה לפתוח חזית נגד חברות ההלבשה גם בזירה המקומית. המאבק הראשון שניהלה היה נגד חברת קסטרו בשנת 2006, שהסתיים בכך שהחברה הורידה מהמדפים מעילים עם צווארונים עשויים פרוות שועל ופרוות ארנבונים.

"קיימנו הפגנות שבועיות והחתמנו 30,000 אנשים על עצומה באינטרנט, עד שהם התייאשו. הניצחון מול קסטרו נתן לנו הרבה כוח ואמונה שאפשר להמשיך הלאה ולנצח בעוד מאבקים", היא מספרת בגאווה.

 

אנשים בנתניה - מחתרת הפרווה של ג'יין

קמפיין נגד לבישת ומכירת פרווה. צילום:ניר ואנה>

המטרה: להיות המדינה הראשונה בעולם שעוצרת את תעשיית הפרוות

אבל עם כל הכבוד להפגנות ולמחאות ברשת, ג'יין וחבריה מבינים ששינוי אמיתי יכול להגיע רק ממקום אחד. בשש השנים האחרונות פועלת ג'יין בכנסת למען קידום חוק שיאסור על איסור מכירת פרוות בישראל. "הדבר הכי חשוב זה חקיקה, יותר מהפגנות או ממחאות ברשת", היא אומרת. שתי הצעות החוק שהגישה בנושא, האחרונה בדצמבר 2013, שקודמה בעזרת חברת הכנסת דאז, רונית תירוש, נפלו ממש ברגע האחרון עקב שילוב כוחות בין גורמים אינטרסנטיים פנימיים (חרדים חובשי שטריימלים) וחיצוניים (פרוונים וציידים מרחבי העולם), המתנגדים לחוק.

הצעת החוק חשפה את הקשר בין תעשייני הפרווה העולמית לבין חכי"ם בכנסת ישראל. לדבריה, איגוד הפרוונים העולמי ומדינות שמייצרות פרווה החלו להפעיל לחץ פוליטי וכלכלי על מקבלי ההחלטות, ולהתערב באופן אישי בעצירתו, מחשש שהחוק יצור תקדים שיזלוג למדינות נוספות ויפגע אנושות בפרנסתם. "קיבלתי הרבה איומים מצד ציידים בארה"ב וקנדה, שאם אמשיך לקדם את החוק הם יהרגו אותי. יפשטו את עורי בעודי בחיים כמו שעושים לבעלי חיים". אבל ג'יין לא נבהלה מהאיומים. "האיומים האלה הראו לי כמה שהם מפחדים מאיתנו, עבורי זו נקודת עידוד והוכחה לכך שאנחנו עושים עבודה טובה".

מכתבי תמיכה מפול מקרטני ובריז'יט בארדו

הצעת החוק שיזמה הלוי, מאפרת במקצועה, עדיין לא עברה בארץ, אבל הפכה להיות קטליזטור להעברת חוקים דומים ברחבי העולם. "מאז 2013 החוק עבר לראשונה במקומות אחרים בעולם, כמו מערב הוליווד וארבע ערים באירלנד, וכל זה בהשראתנו", היא מספרת בגאווה.

אבל לצד האיומים, ג'יין זוכה גם לתמיכה מלא מעט מפורסמים שמביעים את תמיכתם בחוק. "קיבלתי מכתבי תמיכה מפול מקרטני, בריז'יט בארדו, פאמלה אנדרסון, שכתבו שאם החוק יעבור בישראל, זה יהיה מדהים ומודל לחיקוי לכל העולם".

האם יש סיכוי להעביר את החוק בכנסת הנוכחית?

"עכשיו אנחנו בקשר עם דב חנין, בתקווה שסוף-סוף נצליח להעביר אותו. זה חוק מוסרי, שזוכה לתמיכה גורפת ולא עולה שקל לאזרח הישראלי. 80% מהישראלים חושבים שזה לא מוסרי ללבוש פרוות. עצוב שיש חוק שכולם מעוניינים שיעבור, והוא לא עובר רק בגלל כמה אינטרסנטים שמונעים משיקולים זרים ולא אתיים".

היום הבינלאומי נגד פרוות יתקיים ב-27.11.15. פרטים נוספים באתר antifurcoalition.org ובדף הפייסבוק "מחתרת הפרווה".