תמונה: עיריית נתניה ירידה של 6.3% בהתחלות הבנייה ב – 12 חודשים תמונה: עיריית נתניה

בהתאם לנתוני הלמ"ס שפורסמו בימים אחרונים, מספר הדירות שבנייתן החלה בשנה האחרונה ירד ב-6.3% בתוך 12 חודשים

ניר שמול מנכ"ל חברת שניר "מדובר במגמה ברבעונים האחרונים שבהם מורגשת ירידה חדה בקצב התחלות הבניה. נשאלה השאלה מדוע?"

תמונה: עיריית נתניה

בין אוקטובר 2016 לספטמבר 2017 החלה בנייתן של 49,750 דירות, 6.3% פחות מהמספר שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד – אוקטובר 2015 עד ספטמבר 2016.

הסיבה הראשונה לכך לטענתו של שמול היא תוכנית מחיר למשתכן. התוכנית, שהינה ספינת הדגל של ממשלת ישראל, אינה מאפשרת התחלות בנייה מיידיות. זאת משום שבתהליך הזכייה במכרזים של מחיר למשתכן, מרגע הזכייה ועד ליציאה לביצוע בפועל עוברים לפחות 18 חודשים עד שנתיים.

חדשות נדל"ן - ירידה של 6.3% בהתחלות הבנייה ב – 12 חודשים
סיבה נוספת לטענתו של שמול היא "מחד, מעלים את המיסים על משקיעי הנדל"ן ומאידך מטפטפים לציבור כי המחירים עתידים לרדת. כך, יזמים, קבלנים, וגם הבנקים מזהירים יותר באישור אשראי לעיסקאות חדשות, או במתן ליווי בנקאי לפרוייקטים אלה. חשוב להבין שככל שכמות הדירות במחיר למשתכן עולה, כך בעלי הקרקע הפרטית מעלים את המחירים".

הנתון המרכזי הוא שכמות יחידות הדיור השנתית הנדרשת במדינת ישראל עולה על תחזיות משרד השיכון ומשרד האוצר, הטוענים כי הצורך הוא כ – 50,000 דירות בשנה.

הצורך האמיתי נכון להיום עומד על קרוב ל – 100,000 יחידות דיור בשנה מכיוון שישנו פער אדיר של שנוצר משנים קודמות שאותו עלינו להשלים בשנים הקרובות.

"המשפחה הישראלית החדשה אינה יציבה כבעבר וישנם יותר הליכי גירושין המצריכים – 2 דירות במקום אחת. מאידך קצב הילודה גבוה משמעותית – קרוב לשלושה ילדים בממוצע. ועל כן במרחק של 20 שנים קדימה ישנו צורך בכ – 2 מיליון דירות, ולא במיליון דירות אליבא דה משרדי הממשלה. לראייתי ניתן להשוות זאת לכך שצה"ל יתכונן למלחמה הבאה כמו למלחמות העבר ולא יבצע את ההתאמות הנדרשת למציאות העכשווית, ועל כן יש צורך בהקמה מיידית של ערים חדשות ולא של פרויקט נוסף כזה או אחר. מדובר במצוקה קיומית כי דיור הוא צורך בסיסי של אנשים." מסכם שמול.