שר האוצר כחלון בכנס נדל"ן במכללה האדמית נתניה: "הספסרות בקרקעות המדינה מתקיימת כאן כבר 70 שנה על גבם של דורות של זוגות צעירים"
לדברי כחלון, חוץ מהזוגות הצעירים כל הגורמים במשק רוצים שהתכנית למשתכן תיכשל.

שר האוצר משה כחלון בכנס נדל"ן | צילום: המכללה האקדמית נתניה

בנוגע ליוקר המחיה בשוק הדיור טען שר האוצר כחלון: "הספסרות בקרקעות המדינה מתקיימת כאן כבר 70 שנה על גבם של דורות של זוגות צעירים. כל שיווקי הקרקע שמבוצעים בחודשים אלה הם אך ורק במסגרת תכנית "מחיר למשתכן. נכון, הספקולנטים, הקבלנים, היזמים והבנקים לא אוהבים את התכנית. הם מנסים להערים קשיים בכל דרך. צריך להגיד את האמת, חוץ מהזוגות הצעירים כל הגורמים במשק רוצים שהתכנית תיכשל. אנחנו נמשיך עם התכנית הזאת ככל שיידרש, כבר שיווקנו כ-30 אלף דירות במסגר התכנית, נשווק עד סוף השנה 70,000 דירות בכל הארץ ונמשיך עם התכנית גם ב-2017 ו-2018. כולם יקבלו משכנתאות גם אם המדינה צריכה להתערב, אין לי טענות לבנקים הם איתנו בעניין הזה."

תקציב 2017-2018

שר האוצר הציג לראשונה את המספרים של תקציב 2017-2018 וטען כי "כמו כל תקציב, לכסף יש תכונה בולטת והוא תמיד חסר, חסר לנו כסף אבל אנחנו נתמודד עם זה באמצעות התייעלות וניהול נכון של התקציב. מי שחושב שלוחצים על כפתור וקורים ניסים ונפלאות טועה. גם בתקציב הקרוב אני מתכוון לעמוד על כך שיהיו תוספות משמעותיות של מיליארדי שקלים למשרדים האזרחיים, הפערים במדינת ישראל חייבים להצטמצם".
"כבר עכשיו אני יכול לספר לכם על התוספות התקציביות שסוכמו והוצגו לי היום: 2.5 מיליארד ₪ לבריאות (חיזוק הרפואה הציבורית בבתי החולים), כ-2.5 מיליארד ₪ לתחבורה (רכבות, כבישים, תחבורה ציבורית) וכמיליארד וחצי שקל לחינוך. המספרים האלו זה המינימום ולא המקסימום. אנחנו נכין חבילה רצינית לצמיחה ועידוד הייצוא, ואנחנו לא חוששים לחשוב על הורדת מיסוי בכדי לעודד צמיחה"

עוד הוסיף "אני מצפה מהמנהיגים לקבל החלטות ולבוא לעם ישראל וציבור הבוחרים ולהגיד שקיבלו החלטה כי זה מה שהם מאמינים שטוב לעם ישראל. ממשלת אחדות פירושה יציבות, היציבות חיונית להמשך הרפורמות בבנקאות, להוזלת יוקר המחייה ולהצלחת הרפורמה בדיור".

45,000 הגרלות ליחידות דיור

גם אשל ארמוני, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון הגיע לכנס והתייחס לתכנית מחיר למשתכן: "התחלנו לפני כשנה את פרויקט מחיר למשתכן וכעת זהו זמן טוב לעשות סיכום ביניים בכדי להבין את מצבנו. "היכולת לצמצם את פער ההיצעים היא בתהליך ארוך ומורכב, הפתרון של שר האוצר ושר הבינוי הוא להגדיל את ההיצעים באמצעות הגדלה של כל שרשרת הייצור. לתת הרשאות נוספות, לאשר יותר קרקעות במוסדות התכנון ולשווק יותר את הדירות. ניהול מחיר למשתכן הוא מורכב, כמעט כל המכרזים של מחיר למשתכן מצליחים".

בהתייחס לסיכום 2016 ועתיד התכנית לשנת 2017 טען ארמוני: "עד סוף השנה נבצע הגרלות לכ-15,000 יחידות דיור עד סוף 2017 נבצע הגרלות ל30,000 יחידות דיור נוספות. רוצים לבצע הגרלות רבות ככל האפשר ובעלויות נמוכות ככל הניתן. אני אופטימי ואני חושב שאנחנו עושים דברים נכונים. ככל שמדינת ישראל תמשיך להשקיע בפיתוח וסבסוד נביא דירות נוספות לחסרי דיור ונשפיע על הענף והמשק".