lamas משאירים אבק: תושבי נתניה מנקים אבק בשיטות הותיקות סקר הוצאות משק בית | למ"ס

מנתונים 'שנשאבו' מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה, כי רק 41.6% מתושבי נתניה משתמשים בשואב אבק

על פי סקר של הלמ"ס אחוז הבעלות על שואבי אבק בנתניה, הוא הנמוך ביותר מבין 14 הערים המרכזיות בארץ.

כשאנו בוחנים את יתרונותיו של שואב אבק, ואפילו שואב אבק רובוטי, אנו למדים במהרה שלא מדובר במוצר מהפכני המשנה סדרי עולם. שואבי אבק במרבית המקרים הם סוג של 'גלגלי עזר', משהו שבין מטאטא לסחבה, כשרב הזמן אנו נאלצים להשתמש בשלושתם - אז גלגל העזר הופך להיות 'גלגל חמישי' ולכן מיותר. שואבי אבק הם גדולים, לרב נעים על גלגלים מקרטעים ולא תמיד נוחים, מה גם שרובם מחוברים בקצוותיהם לתקע חשמלי ואינם ששים להיפרד ממנו. נרשמו פרידות 'קורעות לב' במקרים לא מעטים.

כשאנו שוקלים את כל אלו, לא מפתיע שאנשים מחליטים לוותר על שואב האבק. במיוחד כשמדובר במכשיר שאינו חוסך את שטיפת הרצפה, ובהחלט אינו חוסך בחשמל. אלו שסברו ששואב האבק הרובוטי, יחליף בחדווה את טרונותיה של עוזרת הבית, נאלצו לחשוב שנית. שכן גם שם התגלתה תמונה עגומה של מכשיר עגול, שאינו מתיישר טוב עם פינות, לא חזק בזוויות ישרות ולא מגלה יצירתיות כשעליו לעקוף מכשולים אקראיים בחדרי הבית. על אף כל אלו, חסרונותיו הבולטים של הרובוט נחשפו בעיקר בהתמודדות מול חיות מחמד בבית, שמצאו לנכון להשבית אותו מעבודתו. 

נראה כי אנשים רבים הבינו, כי עבודת הכפיים הקשורה לנקיון לא תחסך מהם כל כך מהר. בהתאם לכך, בחירתן של מנהלות משק הבית בנתניה, לפסוח על החדשנות הטכנולוגית בנקיון ביתן אינה מפתיעה. הנתונים העולים מסקר "הוצאות משק הבית" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שבחן את הרגליהם של תושבים ב- 14 הערים הגדולות בישראל, מוכיחים זאת.

הסקר בחן את הוצאות משק הבית על פי קריטריונים, לאורך שנת 2014 ופרסם את ממצאיו בשבוע האחרון. על פי הנתונים בסקר רק 41.6% מתושבי נתניה, מחזיקים בשואב אבק (כולל שואב אבק רובוטי) לעומת 58.1% השואבים בתל אביב, 60.4% בירושלים ו- 64.2% בחיפה. 

העיר האוחזת במספר הרב ביותר של חסידי השאיבה החשמלית, היא ראשון לציון אגב. שם נרשמו 68% מתושבי העיר, המשתמשים בשואב אבק לצורך נקיון ביתם. 

התושבים השואבים

תושבי נתניה עמם שוחחנו, מעלים את אותן הטענות המדוברות. הזמן שגוזלת שאיבת האבק, הסרבול, והעובדה שהם אינם פטורים משטיפת הבית בלאו הכי - כל אלו מביאים לבחירתם לדלג על הטכנולוגיה הזו.

ריקי לוי תושבת נתניה שכעת בחופשת לידה, אומרת: "אני לא שואבת אבק אני מנקה אותו. בגלל שאני אלרגית לאבק, אז אני מנקה כל יום. לחברה שלי יש 'אי רובוט' וזה שואב את האבק, אבל צריך במילא לשטוף את הרצפה לאחר מכן, כי שואב אבק עושה פעולת מטאטא הוא לא שוטף."

תושב נוסף, איש הייטק ואב לארבעה ילדים, עמו שוחחתי אומר: "אני בחרתי לוותר על שואב אבק, כיוון שגרירתו מחדר לחדר, כשבכל פעם עליי לנתק אותו מהשקע ואז לחבר אותו לשקע חדש, מעייפת. הכי קל לשפוך כמויות מים נכבדות על הרצפה ולשטוף איתם הכל."

המועמדים להדחה

דווקא בתחום הדחת הכלים, נתניה לוקחת מקום גבוה מבחינה טכנולוגית. על פי הסקר 41% מכלל התושבים בנתניה משתמשים במדיח כלים. ברמת גן לעומת זאת, 39.2% תושבים בלבד מדיחים את הכלים. 35.4% תושבים מדיחים בחיפה, 31.9% בתל אביב ורק 24.1% מתושבי בת ים, מדיחים את כליהם.

עוד עולה מתוצאות סקר הוצאות משק הבית, כי תושבי נתניה אמביוולטיים לגביי מתקני טיהור מים. כ- 34.3% מתושבי נתניה החזיקו במתקן לטיהור מים בשנת 2014, אחוז ממוצע מתוך 14 הערים שנסקרו. כך גם לגביי שימוש במייבש כביסה - 37.5% מכלל תושבי העיר.