צופים בלוח האלקטרוני וממתינים לתוצאות  | צילום: נתניה נט על מנצחות, הפתעות ואכזבות: סיכום יום הבחירות בנתניה צופים בלוח האלקטרוני וממתינים לתוצאות | צילום: נתניה נט

מי חגגה בנשיקה מול המסך האלקטרוני את כניסתה למועצה? מי היה מתוח ולחוץ עד שנעלם? מי שמר על רוח ספורטיבית, מי התלונן על קמפיין נגדו ומי תפס תנומה על הספה? רק לגבי זהות ראש העיר, כצפוי, אין שאלה. מערכת "נתניה נט" ליוותה מהלאונג' רחב השוליים מחוץ לחדר ספירת הקולות באצטדיון בנתניה את דמויות המפתח עד השעות הקטנות של הלילה ושבה עם עיניים אדומות כדי לספר. זהו יום הבוחר

שלטי חוצות, קמפיינים מתוזמרים, תקוות שהתגשמו וחלומות שהתנפצו התנקזו ליום שלישי השבוע בו נערכו הבחירות לראשויות המקומיות. עם נעילת הקלפיות בשעה 22:00 בערב החלה הדרמה האמיתית עם ספירת הקולות. ראשי אתר "נתניה נט" שינסו מותניים, ויתרו מראש על האפשרות לישון והתלוו למתמודדים ופעיליהם ללילה לבן כדי לצפות בתוצאות ובתגובות הנרגשות או המאוכזבות תלוי את מי שואלים - בזמן אמת.

תיבות פתוחות

סמוך לשעה 23:00 בלילה החלו נציגי ועדת הבחירות לזרום לאצטדיון העירוני מהקלפיות השונות ברחבי העיר. עצוב היה לראות תיבות הצבעה רבות פתוחות לרווחה, שלא לדבר על מעטפות, שאמורות היו להיות חתומות אבל כלל לא נשמרו בקפידה והיו נגישות לכל דורש. תחושת השכונתיות גברה בהרבה על אמינות מתבקשת ביום בחירות בעיר מרכזית בישראל בשלהי 2018. למארגנים, כמו גם לאמונים על אבטחת הקלפיות, הפתרונים. לאחר תור ארוך שהשתרך בכניסה הגיעו התיבות (הפתוחות) ליעדן והחלה הספירה השנייה, המשמעותית יותר, שמוקלדת ישירות למחשבים ומדווחת למשרד הפנים כתוצאות האמת. כאן הדברים כבר התנהלו בצורה מקצועית יותר והחדר בו התבצעה הספירה היה מאובטח. המותשים שעמדו זמן רב בתור, אם התעניינתם, זכו לכיבוד קל ונהנו מבורקסים ושתייה.

חדשות מקומיות - על מנצחות, הפתעות ואכזבות: סיכום יום הבחירות בנתניה

הקלפיות מגיעות פתוחות | צילום: נתניה נט

עד מהרה התברר כי המאבק המרכזי לראשות העיר הוכרע בשלב מוקדם יחסית, כשמרים פיירברג-איכר פותחת פער עצום על יוני שטבון שבמקום השני. בעוד ראש העיר המכהנת שהתה במטה שלה שם חיכתה לתוצאות האמת, פניו של שטבון שידרו מתח ולחץ כשהבין לאן נושבת הרוח, ובהמשך, משהבין שהמהפך לו ייחל כבר לא יתרחש, עזב את מתחם האצטדיון. בסופו של דבר זכתה פיירברג-איכר ב-48.2% מהקולות לעומת 26.7% של שטבון ותמשיך לקדנציה חמישית. יחד עם זאת, סיעת "נתניה אחת" בראשות ראש העיר ירדה ל-6 מנדטים לעומת 9 בבחירות הקודמות. כמו כן, הביעה ראש העיר את אכזבתה מאחוז המצביעים הנמוך יחסית בנתניה (כ-44%). סיעתו של שטבון, "אחריי", זכתה לשלושה מנדטים.

חתומה בנשיקה

ההפתעה הגדולה של הבחירות היא ללא ספק סיעת "פעימה חדשה" בראשות טלי מולנר, שזכתה לשני מנדטים שמשמעותם מולנר והעיתונאית לשעבר ציפי קפל יהפכו כעת לחברות מועצה מן המניין. מולנר, שהגיעה למתחם הלאונג' באצטדיון מלווה בבעלה, זרחה מאושר והתגאתה בפני כולם על אחוזי ההצבעה המרשימים (כ-50% לדבריה) בהם זכתה בשכונת רמת פולג-עיר ימים. "כל קול שני בשכונה הוא שלי", זהרה מולנר. לשיאה הגיעה כשצפתה עם בעלה בלייב בלוח האלקטרוני שבישר על המנדט הראשון שהכניס אותה למועצה והשניים חגגו את הניצחון בנשיקה וחיבוק. מי שהיו מאושרים הרבה פחות הם חברי סיעת "למען נתניה", עופר אורנשטיין ואדיר בנימיני, שזכו לשני מנדטים בלבד. בנוסף, אורנשטיין כלל לא היווה פקטור משמעותי בבחירות הישירות לראשות העיר עם 9,055 קולות (11.2%). בנימיני, שהגיע למקום, היה ממורמר וקיטר לכל עבר בבחינת "אכלו לי, שתו לי" והתלונן על שלל לכלוכים וקמפיינים אישיים נגדו, בין השאר מצד ציבור הדתיים בנתניה, שפגעו קשות בתוצאות ההצבעה הרצויות מבחינתו. האכזבה הקשה מכולן הייתה של חבר המועצה הוותיק הרצל קרן, שקיווה לתת פייט ראוי לפיירברג-איכר, אך בפועל זכה ל-4,806 קולות (5.9%) ורשימת "עוצמה לנתניה" בראשותו הסתפקה במנדט בודד.

חדשות מקומיות - על מנצחות, הפתעות ואכזבות: סיכום יום הבחירות בנתניה

ספירת הקולות | צילום: נתניה נט

מאוכזבים נוספים היו חברי "נתניה ביתנו" שקיוו מאוד לשלושה מנדטים לפחות וזכו לשניים בלבד, מה שיותיר מחוץ למועצה את נפתלי בחטיאר. יוסי דורון, שעל פי בקשתו דורג במקום העשירי הלא ריאלי ברשימתה של פיירברג-איכר, דילג בין מטה הבחירות שלה למתחם ספירת הקולות ובשלב מסוים הרים רגליים ונרדם על הספה במקום. עוד לפני, הספיק לשמוע הצהרה חצי בצחוק וחצי ברצינות מחברו רפי ימין שימשיך לכהן כחבר מועצה – "יוסי, אם אתה רוצה בוא ותתחלף איתי עכשיו". מי ששמר על ספורטיביות, אם תרצו כיאה לאירוע שהתרחש באצטדיון כדורגל, הוא יוני ג'ורנו, שהסתובב במתחם שמח מתמיד למרות שבדיעבד חסרו לו כ-200 קולות בלבד כדי לזכות במנדט בודד. ג'ורנו סיים את הלילה בנימה מחויכת "הכל שטויות, הכל בסדר", הספיק לנחם את אחד מפעיליו הבולטים שהיה על סף דמעות. "הייתי קרוב, בכל זאת מדובר בהישג מרשים אבל לא אשבר ואנסה שוב בפעם הבאה". בסביבות השעה 3:00 אחר חצות התחילו רבים לעזוב את המקום במטרה להתאושש ואולי לנסות להציל את מה שנותר מליל הבחירות הלבן שחוו. להתראות בעוד חמש שנים.