הרצל קרן ומרים פיירברג איכר | צילום: נתניה נט. ארכיון מי כבול באנדריוס? על ישיבת המועצה הסוערת בנתניה הרצל קרן ומרים פיירברג איכר | צילום: נתניה נט. ארכיון

שאילתא בת לא פחות מתשע שאלות שהעלה חבר המועצה הרצל קרן, הנוגעת לשני השלבים בפרויקט פינוי-בינוי בצפון העיר והתנהלות העירייה בנושא, עוררה מהומה. כ-15 תושבים נכחו בישיבה, שניים מהם התפרצו כלפי ראש העיר ומחו קשות על ניגוד עניינים לכאורה בין מהנדס העיר לבכיר באפריקה ישראל

הרצל קרן ומרים פיירברג איכר | צילום: נתניה נט. ארכיון

פרויקט הבנייה ברחוב אנדריוס בצפון העיר עמד במוקד ישיבת המועצה בנתניה שנערכה ביום רביעי. כזכור, בשל העובדה שפרויקט הפינוי-בינוי חולק לשני שלבים, במצב הנוכחי פונו הבניינים בצד המערבי ודייריהם הועברו לדירות שכורות, בעוד בצד המזרחי – בעיקר בניין אנדריוס 9 - הדיירים חשים לדאבונם חלק בלתי נפרד מתהליך הבנייה. בכלל זה הם נחשפים לרעשי בנייה חזקים וכמויות אדירות של אבק. כ-15 תושבי הרחוב הגיעו למחות בנושא בישיבת המועצה.

קרן מול ישי

לצדם של התושבים הזועמים התייצב חבר המועצה הרצל קרן, שהגיש שאילתא חריפה בנושא בת תשעה סעיפים הנוגעת להתנהלות עיריית נתניה בנושא. "חייהם של דיירי הבניין מתנהלים כגיהינום", כתב בין השאר קרן. "בימים אלו מתכוונת החברה להתחיל את החפירות בצד המערבי בעומק של 20 מטר, כך שדיירי בניין אנדריוס 9 יהיו כבולים בתהום תוך סכנת נפשות ממשית ויום יומית". עוד הוסיף קרן כי "משום שאין צפי או לו"ז לפינוי הצד המזרחי, סבירות גבוהה מאוד שדיירי הבניין ימשיכו לחיות כך זמן רב על כל המשתמע מכך".

בין השאר תהה קרן מדוע הוצב משרד המכירות בסמוך לבניין ביודעין, מה שיצר מצב בו הוא "מגודר ומתוחם כגטו", כדבריו, מדוע פניית התושבים לעירייה ולמהנדס העיר לא זכתה למענה וכן האם נעשה פיצול היתר כדין לצד מערבי ומזרחי תוך התחשבות בשאר בעלי הזכויות המתגוררים במתחם? בישיבה עצמה התעמת קרן עם יו"ר הישיבה שלמה ישי. "אתה יכול לסתום לי את הפה", אמר לישי. "לצערי הרב שאלתי תשע שאלות וקיבלתי תשובות מתחמקות לחלוטין". "לאפשר לך תשע שאלות ולענות עליהן לא נקרא לסתום את הפה", ענה ישי.

קרן מול ישי | צילום: נתניה נט

התקפה נגד אקרמן

הוויכוח עלה לטונים גבוהים אף יותר עת עלתה בישיבה ביקורת על התנהלותו בפרויקט של מהנדס העיר, אבנר אקרמן, שלא נכח בישיבה. ראש העיר, מרים פיירברג- איכר, טענה כי היו לו התחייבויות קודמות והוסיפה כי מדובר באיש מקצוע שכפוף לחוקים ולא יכול לעשות "מה שבראש שלו". "אני מבקשת לאפשר למהנדס העיר לטפל בסוגיה ובטוחה כי כולם יהיו מרוצים", אמרה ראש העיר. לטענת קרן, במקום לדאוג לפינוי ארבעה בניינים פינו שניים בלבד מתוך רצון של היזם לחסוך בעלויות ומהנדס העיר אישר זאת מבלי להתחשב בדיירים. לאחר מכן, כשהוסיפה ראש העיר שאינה מבינה את פשר ההתלהמות כלפי אקרמן, התפרצו לעברה בזעם שני תושבים. "המהנדס לא עשה כלום. הוא חבר של מיכה קליין (בכיר באפריקה ישראל)", טען אחד מהם. מדבריו עולה שהאינטרס של קליין לכאורה הוא קודם כל של החברה ולא של הדיירים ומן הסתם שמדובר בניגוד עניינים חריף. "אחרי שיהיה פה מוות, כולם פה יעמדו לדין", זעק. "הוא מושחת, הוא מכור", הוסיף השני שדפק בעוצמה על השולחן בצעקות: "מחר כולם צריכים להיות בשטח של המתחם", לפני שהוצא החוצה על ידי המאבטחים. בהמשך יצאה ראש העיר החוצה על מנת לשוחח ולהרגיע את התושבים הזועמים ושבה לישיבה לאחר כחצי שעה. גורמים בעירייה מסרו כי מעבר לבדיקות שנעשו ועל מנת לנסות ולהשיב את הסדר על כנו, הכוונה היא להוציא צוות מקצועי של מנהל ההנדסה על מנת לבדוק את תנאי הבטיחות וכן לבחון את הרעשים במתחם באמצעות האגף לאיכות הסביבה.

חבר המועצה נפתלי בחטיאר, הממונה על ההנדסה, הגיב במועצה במקום אקרמן שלא היה נוכח "הגעתי לסיור בשטח יחד עם אלון אהרון הממונה על הפיקוח וראינו שהבעיה העיקרית היא בטיחותית וכן בעיה שפוגעת באיכות החיים של הדיירים. בנוסף הקבלנים הציבו שני קרוונים במקום, שמשמשים למטרותיהם וזאת ללא אישורים. מתבצעות במקום חפירות בטון במרחק מטר וחצי מחלונות הדירות וזאת מבלי לבצע בדיקת עמידות של הבניינים שנבנו לפני 50 שנה. העיר נתניה לא מוכנה עדין לפינוי בינוי ולתמ"א 38".

מעבר לסערה בסוגיית מתחם אנדריוס, שאילתא נוספת של הרצל קרן עסקה ביציאה נוספת מנתניה לכביש 2 מאזור מכון וינגייט. "צריך לשחרר עד כמה שאפשר את העומס בצומת פולג ולאפשר לתושבי פולג עיר ימים לצאת מיציאה נוספת דרך שמשמשת מעין כביש שירות חד נתיבי והדבר בהחלט אפשרי", אמר. למרות הדברים, עשרה חברים הצביעו נגד הצעתו של קרן ורק שלושה היו בעד. לסיום מחויך, בשורה משמחת התקבלה עבור חיילי המילואים בנתניה, שיזכו להנחה בארנונה.