הפעיל החברתי דודו סלמה, ינהיג את 'המחנה הממלכתי' בנתניה צילום: זיו אורן

בראיון מספר דודו סלמה איך נולד החיבור עם בני גנץ, ארגון הפגנות הענק במחאה על הרפורמה המשפטית, היעדים להורדת הארנונה, קפיצת המדרגה המתבקשת בחינוך וגם איך קיבלו במשפחה את כניסתו לפוליטיקה "אני רוצה כמה שיותר מנדטים. השאיפה להיות הסיעה הגדולה במועצה"

את דודו סלמה כמעט אין צורך להציג לציבור הנתנייתי. מדובר בפעיל חברתי ותיק עם שורה ארוכה של פעילויות למען נתניה ומי שמוביל בתשעת החודשים האחרונים את המחאה בעיר נגד ההפיכה המשפטית. במסגרת זו הצליח למשוך מדי שבוע עשרות אלפי תושבים ותושבות למאבק להגנת הדמוקרטיה.

עוד הוביל בין השאר את המאבק הציבורי והמשפטי נגד תוכנית המלונות בחוף פולג, עצר הקמת פארק שעשועים שאיים לפגוע אנושות בחוף פולג, ניהל מאבק ועצר בניית מבנים בני 8 קומות בשטחים ירוקים ברמת פולג המיועדים לציבור, הוביל מהלך לפתיחת פעילויות לילדים ולחיילים בשבתות בתחום התרבות והספורט, ניהל מאבק שהוביל לבדיקות בטיחות של מנופים באתרי בניה בקרבת מוסדות חינוך וניהל מאבק שהוביל לבדיקות חריגות קרינה במוסדות חינוך.

אנשים בנתניה - הפעיל החברתי דודו סלמה, ינהיג את 'המחנה הממלכתי' בנתניה

עכשיו הוא נכנס לפוליטיקה בכל הכוח ויוביל את רשימת 'המחנה הממלכתי' בנתניה. עבורו מדובר בהמשך טבעי לעשייתו הענפה וכן בשל תחושת מחויבות שהלכה והתעצמה להמשיך ולדאוג לתושבי העיר.
"אני כאן בגלל הרצון לחזק את הכוחות הליברליים, לנסות לחבר, לאחד ולהוביל אנשים שיבואו לשנות. הרציונל הוא לדאוג למועצה שעובדת עבור הקול הליברלי", אומר סלמה בראיון ל'נתניה נט'. "בשנים האחרונות השתלטו על המועצה מיעוטים שכופים את עצמם ולא נותנים לעיר להתנהל בצורה של חיה ותן לחיות. כילד שגדל בקריית שמונה, אני זוכר איך בכל יום עצמאות היינו מגיעים לנתניה, ישנים בכיכר במלון חוף והעיר הייתה שוקקת ופעילה. לצערי היום זה בית קברות, ולא רק בסופי שבוע. אין פה איזו סצנת בילויים יוצאת דופן. העיר השתנתה".

עוד לפני שהצטרפת ל'מחנה הממלכתי', ניהלת מגעים מתקדמים עם 'יש עתיד' שלא צלחו בסופו של דבר.
"נכון. הייתי מספר 1 ברשימה של 'יש עתיד' והחלטתי להסיר את מועמדותי. לא התחברתי לרצונות של אנשים להיות חלק מהרשימה. אני בא לתרום ולא רוצה להבטיח ג'ובים בשכר ומיקומים לאנשים, זו לא דרכי. קודם כל תתחברו לדרך ונבחר את הרשימה הטובה ביותר, ורק ביום שאחרי נדבר על תפקידים. זה לא מקדם את האג'נדה שלשמה באתי".

אי אפשר להתעלם מכך שבמשך תשעה חודשים הפכת להיות הפנים של ההפגנות בנתניה. עד כמה זה ישפיע על הבחירות?
"דווקא הפוך לדעתי. אולי יש אנשים במחנה הליברלי שנחשפו אלי יותר, אבל מצד שני מי שבעד ההפיכה ותומך במפלגות הקואליציה הפך אותי לשונא שלו. לפני ההפגנות יכולתי לתמרן ולהיות מתאים גם בעיני אנשים מקהל בוחרי הימין, על בסיס ההתנדבות שלי לאורך השנים. המחאות גרמו לקהל מסוים לפסול אותי, אבל אני לא עושה דברים כדי להיבחר, אלא כי אני מאמין בהם".
על הקשר עם יו"ר 'המחנה הממלכתי', חבר הכנסת בני גנץ, הוא מספר: "גנץ היה אצלנו בהפגנה בעיר. דווקא אנשים כעסו עלי כי העברתי עליו סוג של ביקורת כשהגיע. זו לא הייתה ביקורת אישית עליו, אבל ביקרתי את מפלגות האופוזיציה וטענתי שלא צריכים לתת יותר מדי זמן להידברות, אלא להתייצב כחזית אחת עם המחאה".
מי שיצר את החיבור הראשוני היה אביב מוזס, ראש המטה של המחנה הממלכתי בנתניה. בהמשך נכנסו לתמונה חברו הטוב של סלמה, ראש מועצת מטולה דוד אזולאי, ותת אלוף יום טוב תמיר שהיה ממפקדיו של גנץ בצבא. "שניהם מיודדים עם בני. הם לחצו ואמרו כמה חשוב שהחיבור יקרה בנתניה ואז העניין קרם עור וגידים וקיבלנו כוח ותמיכה גם מגנץ ו'כחול לבן' וגם מ'תקווה חדשה' של גדעון סער", הוא מסכם.

שומר הסף

דודו סלמה (47) מתגורר ברמת פולג. נשוי למיכל ואב לשלושה – גל בת ה-16, ליעד ה-בת 12 ומתן בן ה-10, כשבמשפחה מציינים בגאווה גם את כלב השיצו שוגי. יליד קריית שמונה, בן להורים שעלו ארצה בשנות החמישים והשישים מטוניס ומרוקו. גדל בשנות ה-80 בעיר בתקופה ביטחונית מתוחה של התקפות קטיושות וחדירות מחבלים ליישוב.
בצבא שירת סלמה כפקח טיסה בחיל האוויר. הוא בוגר ראשון בניהול ומדעי המחשב ותואר שני (בהצטיינות) בממשל, עם התמחות במדיניות ציבורית. כמו כן עשה קורס דירקטורים באוניברסיטת בר אילן והוא חבר דירקטוריון החברה למען הספורט בנתניה.
מנהל בכיר בחברות הייטק בינלאומיות ושימש במספר תפקידים בכירים במחקר ופיתוח, תפעול וניהול מוצרים.

איך המשפחה קיבלה את ההחלטה שלך להיכנס לחיים הפוליטיים?
"האמת שקשה. אשתי והילדים ממש לא רצו שאכנס לזה. עם הזמן אשתי קיבלה את זה ותומכת בי, הילדים פחות אוהבים את הרעיון, אבל בסופו של דבר יצאנו לרחובות עבור הילדים ואני בטוח שיעריכו את זה מאוד כשיגדלו. יש לי צו 8 ואני צריך לעשות את זה".

עם הרזומה העשיר שלך, למה בעצם לא להתמודד לראשות העיר?
"יש לי את האתגרים שלי בעולם ההייטק. אני לא קם ועוזב, אלא בא כדי להתנדב. מעבר לזה, אני חושב שיהיר להתמודד לראשות העיר לפני שהייתי חבר מועצה. אני לא מרגיש נוח עם זה ובטוח שיש לי המון מה ללמוד תוך כדי תנועה".

מה הדברים שהכי חשוב לך לקדם עבור נתניה?
"קודם כל לדאוג להוריד את הארנונה, ונעשה זאת על ידי ניתוח מרכזי תעסוקה רציניים יותר. אזורי התעשייה בנתניה מיושנים וללא מרכזי תעסוקה שמותאמים לתקופה הנוכחית. נעשה את ההתאמות, נביא חברות הייטק ומאזן תשלומי הארנונה ישתנה, כאשר כעת הרוב מושתת על ארנונה ממגורים במקום מעסקים. אבל את השינוי לא עושים על ידי העלאת המיסים לעסקים, אלא מביאים יותר עסקים שיכניסו יותר מיסים".
נושא נוסף על הפרק מבחינת סלמה נוגע לתחבורה ובמילים פשוטות יותר – טיפול בפקקי הענק בעיר. "אני בא מעולם של נטוורקינג ושם פותרים פקקים ברשת כל הזמן", הוא אומר. "אי אפשר לתקן פקק בצומת ולהעביר אותו לצומת הבא. צריך לחשוב בצורה הוליסטית, לשלב בין תשתיות לתחבורה ציבורית יעילה יותר. אפשר וצריך לפצח את זה, בסוף זה לא מדע טילים ולא מדובר במשימה בלתי אפשרית".
כאב לילדים, מדגיש סלמה גם את החשיבות הגדולה של החינוך בעיר. "נתניה צריכה להיות מטרופולין עסקי, אבל גם בירת החינוך של האזור ואין ספק שכל תחום החינוך בעיר חייב לעשות קפיצת מדרגה", הוא מבהיר. "בעידן בו משרד החינוך די הופרט לידיהם של אבי מעוז וש"ס, חייב להיות שומר סף ערני על התכנים, ההדתה והגזענות שיגיעו מלמעלה".

לסיום, כמה מנדטים אתה מצפה להשיג עבור 'המחנה הממלכתי'?
"אני רוצה כמה שיותר מנדטים. השאיפה היא להיות הסיעה הגדולה במועצה הבאה".