רחוב הרצל | הדמיה: עדנה ישי- וילסון ארכיטקטורה כמעט אלף שנים יעברו עד שרחובות נתניה יעברו התחדשות רחוב הרצל | הדמיה: עדנה ישי- וילסון ארכיטקטורה

הארגון הישראלי להתחדשות עירונית פרסם השבוע דו"ח לפיו רק בעוד 841 שנים תסיים נתניה להתחדש

העיר נתניה נמצאת במקום ה-18 בלבד במדד ההתחדשות העירונית מתוך 30 ערים שנבדקו. בעשור האחרון היא אישרה או העניקה היתרי בנייה ל-863 דירות בפרויקטי התחדשות עירונית, זאת לעומת 72,542 דירות שקיימות בעיר (שיעור של 1.2% בלבד) ורק בעוד 841 שנים תסיים נתניה את תהליך ההתחדשות העירונית.

רמת גן היא העיר המתחדשת ביותר בישראל, שם יקח רק 87 שנים לסיים את תהליך ההתחדשות העירונית. במקום השני נמצאת רעננה עם 123 שנים לסיום ההתחדשות העירונית ובמקום השלישי הרצליה, שם יקח 192 שנים לסיים את תהליך ההתחדשות העירונית. 

טבריה סוגרת את הרשימה, עם 155,130 שנים סיום ההתחדשות העירונית

הבדיקה של "מגדילים" (הארגון הישראלי להתחדשות עירונית) מבוססת על נתוני משרד השיכון לגבי מספר ההיתרים ואישורי הבקשות ומספר הדירות בכל עיר המבוסס על נתוני הלמ״ס. 

בן מסינג, מייסד ובעלי "מגדילים" "ארגון מגדילים שם לעצמו למטרה להביא לחזית העשייה את כל המתרחש בזירת ההתחדשות העירונית בארץ. תמונת המצב העגומה מדברת בעד עצמה, ומסבירה עד כמה מהותי  לקדם את התחום, לקצר את התהליכים ולפעול להסרת חסמים בירוקרטיים" עוד מוסיף מסינג "מדובר חד משמעתי בצו השעה הקורא לחידוש המרקמים האורבניים הוותיקים, העלאת איכות החיים בשכונות והערכות לקראת תכנון ערי העתיד. מאחר והמדינה טרם הצליחה לתת הפתרון האולטימטיבי, חשוב לנו להשמיע את דעת הקהל ולעלות את הנושא לסדר היום הציבורי, במטרה להשפיע ולהוביל שינוי".

מנכ"ל משהב, רו"ח עזרא ערוסי בתגובה לנתונים "הנתונים האלה מוכחים שאין מספיק התחדשות עירונית בישראל. לצערי הרב, רעידת אדמה בישראל או התקפת טילים הם רק עניין של זמן. התחדשות עירונית זו הצלת חיים של מאות אלפי משפחות בישראל ולכן, המדינה חייבת להכריז על פרויקטי תמ"א ופינוי בינוי כפרויקט לאומי. הנתונים מוכיחים שלמרות שלפעמים נדמה לנו שכל אזור המרכז עובר תהליך של התחדשות עירונית, זה פשוט לא מספיק. נוסף על כך, מעבר לר"ג, רעננה, הרצליה וקריית אונו אנחנו רואים שיעור אפסי של תמ"א ביישובים רבים בישראל שחלקם נמצא באזורי הביקוש. את זה הממשלה חייבת לתקן ולעודד את הרשויות המקומיות באמצעות תקציבים מתאימים ופיקוח לאשר את הפרויקטים בקצב מזורז".