הפלה דרך כדורים - מה זה אומר? תמונה: depositphotos

הפלה תרופתית היא אחת משתי שיטות נפוצות להפסקת הריון יזומה, הכוללת שני שלבי טיפול ושימוש בשני סוגי תרופות: מיפריסטון (Mifepristone) ומיזופרוסטול 

(Misoprostol)מדובר בהליך שנחשב בטוח כל עוד את מלווה ברופא/ת נשים מומחה/ית, ורק כאשר הוא מאושר על ידו או על ידה, על בסיס בדיקה גופנית ובחינת הרקע הרפואי שלך. הפלה מסוג זה ניתן לערוך עד שבוע 9 להריון בלבד, ובנוסף, היא אינה מתאימה לכולם.

תהליך נטילת הכדורים

בשלב הראשון תתבקשי ליטול כדור בשם מיפריסטון, אשר חוסם את פעילות הורמון הפרוגסטרון שמאפשר את התפתחות ההריון.
בשלב השני, בדרך כלל לאחר כ-48 שעות, נוטלים את התרופה השנייה - מיסופרוסטול, שגורמת להתכווצויות, לדימום ולהוצאת תוכן ההריון.
למרות שמדובר ׳רק׳ בכדורים, חשוב שמתחילת ההליך תקבלי מענה רפואי, וכי תבצעי את הטיפול עצמו, וגם את ההכנות והמעקב במרפאה או בבית חולים מורשים.

תופעות לוואי אפשריות

לאחר נטילת הכדור הראשון, ייתכן שתחווי כאבים והתכווצויות בבטן התחתונה.
לאחר נטילת התרופה השנייהֿ, את עלולה לסבול מכאבי ראש, סחרחורות, בחילות, הקאות, שלשולים, כאבי בטן תחתונה - דמויי כאבי מחזור, ודימום, שלאחר מספר שעות עלול להתגבר ולכלול קרישי דם. הדימום עלול להימשך עד 4 שבועות לאחר סיום ההפלה.

חשוב לפנות למענה רפואי במיידי, במידה ואת חווה אחד או יותר מהתסמינים הבאים

o דימום כבד מאוד.
o נוכחות של קרישי דם למשך שעתיים או יותר, או אם הקרישים מאוד גדולים.
o הפרשות עם ריח רע מהנרתיק.
o כאבי בטן או גב חזקים.
o סימנים לכך שאת עדיין בהריון.
o אם החום עולה על 38 מעלות צלזיוס או נמשך יותר מ-24 שעות.
o הקאות או שלשולים הנמשכים יותר מ-24 שעות לאחר נטילת התרופה.

חשיבות המעקב הרפואי

הפלה עם כדורים לא יעילה בכ-1% מהמקרים. בסביבות 5%-2% מההפלות, נותרות שאריות של רקמת הריון ברחם, דבר הדורש השלמת הטיפול לסיום ההריון. מסיבה זו וגם כדי לוודא שמצבך הרפואי תקין, ישנה חשיבות גדולה לקביעת פגישת מעקב. כך ניתן לוודא שההליך הושלם, שההריון אכן הסתיים. לעיתים תתבקשי לבצע בדיקת דם כדי לבדוק שרמת הורמון ההריון אכן ירדה.

האם כל אחת יכולה?

לא, וזאת במידה ומדובר בהריון משבוע 9 ומעלה; כאשר יש הפרעה בקרישת הדם או אי ספיקת יותרת הכליה; במידה ואת אלרגית לתרופות מסוימות; ובהתאם למצבך הרפואי ולבדיקות שיערכו, הכוללות בדיקה גופנית, בדיקת אולטרסאונד, תיבחן ההיסטוריה הרפואית שלך ותבצעי בדיקות דם ושתן.

היתרונות של הפלה בכדורים, לעומת הפסקת הריון כירורגית

סוג ההפלה אותו תבחרי תלוי במספר גורמים, כדוגמת מצבך הרפואי וההעדפה האישית שלך. היתרונות המרכזיים של הפלה תרופתית, הם שלא מדובר בהליך פולשני, וגם שלב ההחלמה פשוט וקל יותר. לעומת זאת, ההליך ברוב המקרים דורש כמות ביקורים גדולה יותר אצל הרופא/ה, וגם הכאבים והדימום נמשכים בדרך כלל זמן רב יותר מאשר לאחר הפלה כירורגית. במידה ואת מתלבטת, מומלץ שתתייעצי עם רופא/ת נשים, מענה שאנו נותנים במרפאה שלנו.
את המאמר כתב ד"ר גוטמן גיא- רופא נשים בכיר.