בשורה לחולים במחלות כלי דם הנמצאים בסכנה לכריתת גפיים ד"ר יעל פורת | צילום: פוטו ריאו

חברת BioGenCell הישראלית מגייסת בימים אלה חולים הסובלים ממחלת הרגל האיסכמית ומעוניינים להשתתף בניסוי קליני שנערך בבית החולים לניאדו

חברת BioGenCell הישראלית מגייסת חולים הסובלים ממחלת הרגל האיסכמית, השלב הקשה ביותר של מחלות כלי דם היקפיות שאין להם שום אופציה טיפולית אחרת, לניסוי הקליני • בניסוי, שאושר על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני ומשרדי בריאות בארץ ובעולם, לוקחים את תאי הדם של המטופל, ובאמצעות טכנולוגיה ייחודית לחברה הופכים אותם בתוך כ-24 שעות בלבד לתאים בעלי פעילות שיקומית. תאים אלו, המותאמים אישית לחולה, מוזרקים בחזרה ישירות אל האיבר הפגוע שם הם מעודדים ייצור של כלי דם חדשים ובריאים. שיקום זרימת הדם לגפה מונע קטיעה ואפילו מוות ומאפשר לחולים לחזור לפעילות.
ד"ר יעל פורת, מייסדת ומנכ"לית BioGenCell: "מדובר בבשורה עולמית לחולים במחלות דם היקפיות הנמצאים בסכנה לכריתת גפיים". נועם ארליך, קיבל את הטיפול: "כמה חודשים אחרי הטיפול התחלתי שוב ללכת, והפעם ללא כאבים ועצירות כפויות. כיום חזרתי לפעילות מלאה, ואני ואשתי חזרנו לרקוד"

בגוף האדם ישנם כלי דם רבים, עד כדי כך שאילו היינו פורסים אותם, היו יכולים להקיף את כדור הארץ פעמיים. למעשה, בתוך 97,000 הקילומטרים (!) של כלי הדם בגוף שלנו, כל נקודה היא פוטנציאל לחסימה ולהיווצרות של מחלות-דם היקפיות; ואכן, חסימה של כלי דם זעירים היא תופעה שגורמת למוות בכל רחבי העולם, כאשר גורמי הסיכון המרכזיים לחלות כוללים השמנה, גיל, סוכרת, עישון כבד, טרשת עורקים ועוד. מחלת הרגל האיסכמית היא השלב הסופי והקשה ביותר של מחלות כלי הדם ההיקפיות.1 מתוך כ-3 אנשים שיאובחנו במחלת הרגל האיסכמית יאלץ להגיע לקטיעת גפה בתוך שנה ממועד האבחנה ואילו אצל 1 מתוך 5 זה ייגמר במוות.

חברת BioGenCell הישראלית, שמה לה למטרה לעזור לאותם החולים שהגיעו למצב של סף קטיעת איבר, באמצעות טיפול חדשני ובטיחותי, שיעילותו הוכחה בבעלי חיים, והראתה תוצאות מבטיחות בניסוי ראשון באדם ובטיפולי חמלה ועתה נכנס לשלב של ניסוי קליני שני ובינלאומי בבתי חולים בישראל ובעולם. הפתרון פורץ-הדרך של ד"ר פורת וצוותה זכה לאמון בית החולים לניאדו, אשר מהווה שותף בתהליך הפיתוח והניסוי, כמו גם אכסניה למעבדות החברה מזה יותר מעשור.

הטיפול של BioGenCell מבוסס על תגלית ביולוגית שזיהתה ד"ר פורת במהלך מחקר רב שנים שהראה שבזכות התהליך שפותח בחברה, התאים מהדם של החולה יכולים בעצמם להיות הטיפול שבזכותו ייבנו מעקפים טבעיים לכלי דם החסומים באיבר הפגוע וישקמו אותו. בחולי הרגל האיסכמית לדוגמא, יימנע הצורך בכריתת הרגל. יתרה מכך, חלק מתאי הדם הלבנים במוצר הופכים בתהליך של ביוג'נסל לתאים המשקיטים את מערכת החיסון והם אחראים להורדת הדלקת באזורים הפגועים.

ד"ר פורת פיתחה תהליך חדשני הכולל זיקוק והפעלה של תאים של מערכת החיסון מדמו של המטופל ושילובם עם תאים קדמוניים (תאים צעירים בעלי יכולת השתנות ושיקום) מאותו החולה. כתוצאה מהשילוב "מלמדים" תאי מערכת החיסון את התאים הקדמוניים לכוון בגוף ייצור מעקפים בריאים המאפשרים זרימת דם תקינה. בכך, בתוך יממה אחת בלבד, תאי הדם של החולה עצמו, לאחר "סדנת החינוך", מהווים את מוצר הטיפול למחלה. מרגע שיושתלו התאים המחונכים אל האיבר החולה, יעודדו צמיחת מעקפים ואת חידוש זרימת הדם, מה שגורם להקלה בכאב ומונע את קטיעת האיבר.

הטיפול מותאם אישית ויש לו יתרונות רבים: הוא בטוח וידידותי לחולה ולצוות הרפואי, נגיש, מהיר, מיידי וחד פעמי, עם השפעה ארוכת טווח. ובזכות הקלות התפעולית, הוא יוכל להתבצע בכל מרפאה על ידי איש צוות רפואי.
נועם ארליך, שקיבל את הטיפול, 62: "חסימת עורקים ברגל גרמה לפצע בבוהן שהחמיר לנמק וגרם לאיום ממשי של קטיעת הרגל. חשבתי שלא אצליח ללכת יותר ובוודאי שלא אצליח לרקוד. הטיפול של BioGenCell היה חדשני ומפתיע לגבי. מלבד העובדה שהוא היה ידידותי ולא כאב לי בכלל, תוך זמן קצר התחלתי לראות שיפור גדול - גם במצב הפצע וגם בתנועה. אחרי כמה חודשים התחלתי שוב ללכת, והפעם ללא כאבים ועצירות כפויות. בהמשך, חזרתי לפעילות מלאה, ואני ואשתי חזרנו לרקוד, דבר שמשמח אותנו כבר משנת 2017 ונמשך עד היום!"

אלן סעדה, גם הוא אחד ממשתתפי הניסוי, משתף: "סבלתי ממחלת כלי דם קשה, הדם לא זרם ברגליים שלי, עברתי כמה ניתוחים וסבלתי מכאבים איומים. בזמן הניסוי לקחו דגימת דם שלי שהוחזר לרגל חזרה אחרי יממה. חלק גדול מהכאבים חלף די מהר. חזרתי ללכת ואחרי חצי שנה חזרתי לעצמי. כיום אני מקפיד ללכת ברגל בסופי שבוע כ-2.5 ק"מ וישן טוב בלילה בלי כאבים".

ד"ר יעל פורת, מייסדת ומנכ"לית BioGenCell: "לאחר שנים של מחקר ופיתוח בסיוע בית החולים לניאדו, ולאחר קבלת כל האישורים, הגענו לנקודה שתאפשר לנו להנגיש את הטכנולוגיה הרפואית פורצת הדרך למי שהכי זקוקים לה ואנחנו נרגשים לפתוח בניסוי קליני בינלאומי, שכולל כמה מבתי החולים המובילים בעולם - בהם בית החולים של אוניברסיטת YALE בניו-הייבן קונטיקט, אוניברסיטת סן פרנסיסקו ומוסדות מובילים נוספים בארץ ובעולם. מדובר בבשורה עולמית לחולים במחלות כלי דם היקפיות הנמצאים בסכנה לכריתת גפיים., תחילת הניסוי מהווה אבן דרך בחזון החברה להיות חלוצה בפיתוח פתרונות חדשניים בתחום הרפואה התאית המותאמת אישית לחולים שמאפשרת איכות חיים משופרת וחזרה לתפקוד יומיומי".