איך לשמור על העיניים שלכם נקיות ובריאות? תמונה: pexels 

אנו נעשה הכל על מנת לשמור על בריאות העיניים שלנו, הדרך שלנו לראות את העולם ולחוות אותו מבחינה וויזואלית. אומרים שהעיניים הן החלון לנשמה, אבל גם חלון זה עלול להתלכלך – זיהומים וחוסר הגיינה, שעורה וכדומה עלולות להתרחש

ידיעה כיצד לשמור על בריאות וניקיון הגוף ובפרט העיניים יכול לחסוך לכם המון צער, תסכול וכאב ראש.

שעורה בעין הינה למעשה דלקת בעפעף במיקום של בלוטת החלב, הנובעת מאוסף של מוגלה מתחת לעור. ברוב המקרים, הגורם לזיהום זה הם חיידקי הסטפילוקוקוס.

שעורה - האם יש צורך בהתערבות רפואית?

ברוב המקרים, דלקת זו עוברת עד שבוע או יותר. אמנם במקרים מסוימים ייתכנו סיבוכים או עיקובים בהיעלמות והדעיכה שלה, מה שעשוי להוסיף אי נעימויות עם זאת, או פגיעה אסתטית והיו מעוניינים לפנות לגורם רפואי מקצועי לצורך טיפול נוסף.
במאמר זה ננסה להבין קצת יותר על שעורה בעיניים, הקשר שלה עם ניקיון העיניים והדרך הטובה להתמודד עם זה.
שעורה בעיניים עשויה לכאוב או שלא לכאוב – זה מאוד תלוי בגודל של הצטברות הדלקת, במיקום שלה והרגישות התת עורית של האדם שסובל מכך. לעיתים קרובות מאוד, השעורה עוברת לבד ללא שום צורך בהתערבות רפואית. אמנם אם השעורה נמשכת הרבה יותר משבוע או שהיא משפיעה לרעה על הראייה שלכם, יש לפנות לטיפול רפואי באופן מיידי.

מהם התסמינים של דלקת השעורה?

לאדם הסובל משעורה בעיניים ניתן תהיה נפיחות אדומה וכואבת על גבי העפעף. נפיחות זו גורמת לעין להיות בעלת גוון אדמדם בשל הלחץ שהשעורה מייצרת מבפנים כלפי חוץ על העור ועל כלי הדם, ולייצר דמעות באופן תכוף יותר. המראה הכללי של השעורה דומה למעין פצעון נפוח.
בדרך כלל השעורה פוגעת בעין אחת, אך לעתים נדירות השעורה פוגעת בשתי העיניים בו זמנית, או שתי שעורות באותה עין.
תסמינים אחרים של שעורה עשויים לכלול קרום נוסף בשולי העפעפיים, תחושה בוערת, גירוי אינטנסיבי, טשטוש ראייה, הפרשה של ריר מהעין, רגישות לאור, מצמוץ מכאיב או לא נעים ועוד.

מתי מומלץ להתייעץ עם רופא בקשר לנפיחות בעפעף?

כאמור, בבריאות העיניים צריך מאוד להקפיד אך במקרה של שעורה, רוב המקרים נגמרים בצורה פשוטה ובנאלית במיוחד – השעורה עוברת לבד. אך לפעמים ייתכנו מקרים שיש צורך בהתערבות רפואית, אם למשל השעורה או הדלקת נמשכים יותר משבוע או שהתסמינים חריפים וכואבים מדי. מומלץ מאוד ליצור קשר עם רופא אם מתעוררות אצלכם בעיות ראייה מפאת הדלקת, הנפיחות כואבת במיוחד בזמן מצמוץ, אם קיים דימום או שהיא מתפשטת. כללו של דבר, כל חריגה מגבולות המוגלה הדלקתית צריכה לעורר אצלכם נורה אדומה.

מהם הסיבות לדלקות וזיהומים בעיניים?

בכל גיל ניתן לראות תופעה של זיהום, דלקת או שעורה בעפעפיים, אך אצל צעירים זה שכיח יותר. כך או כך, גורמים שונים עשויים להגביר את הסיכון לפתח שעורה, כמו למשל שימוש תכוף במוצרי קוסמטיקה, במיוחד אם הם לא בטיחותיים לשימוש או שהם אינם בתוקף, חוסר ניקיון והיגיינה כמו שטיפת פנים בכל בוקר, אי הסרת האיפור מעיניים לפני השינה, חוסר חיטוי וניקיון עדשות מגע לעיניים לפני הנחתן על גבי גלגל העין, לבישת עדשות ללא ניקיון וסטריליות כפות ידיים, תזונה לא מספיקה, חוסר בשינה ועוד.
טיפול ביתי לשעורה
ללא התערבות רפואית, ניתן לעשות בבית טיפול פשוט שיכול לזרז את ירידת הנפיחות והשעורה – באמצעות קומפרסים חמים. באמצעות קומפרס חמים הנלחץ בצורה עדינה כנגד העין עשויה לעזור בהקלה על התסמינים ולשחרר מוגלה בצורה מהירה יותר. יש לדחוס את הקומפרס כנגד העין במשך כ-10 דקות, לפחות שלוש פעמים ביום.