אסף חודרה מנתניה תרם מח עצם אסף חודרה הדר

אסף חודרה, מורה לנהיגה מנתניה הופתע לקבל טלפון שבישר לו על התאמה מלאה של תרומת מח עצם מתוך עשרות מיליוני אנשים. הוא לא הסס לרגע והתגייס לתהליך. רגע אחרי הוא מספר על התגובות שקיבל, התחושה שחלה בשפעת והציפייה לעדכון הסופי שיבשר לו האם התרומה נקלטה בהצלחה. ראיון מלא תקווה בסביבת תאי דם 

לא בכל יום מתקשרים אליך עם בשורה מטלטלת לפיה אתה מתאים בצורה מלאה לתרומת מח עצם. לאסף חודרה הדר מנתניה זה קרה, והוא עצמו צריך היה לפשפש עמוק בזיכרונו כדי לשחזר כיצד בכלל השתחלה למאגר דגימת ה-DNA שלו.

"לפני משהו כמו עשור היה מבצע ארצי לאיסוף דגימות DNA על מנת לחפש תרופה לילד חולה סרטן. נתתי דגימה ושכחתי מזה", הוא מספר בראיון לאתר 'נתניה נט'. "לפני שלושה חודשים פתאום התקשו אלי, אמרו שאני מתאים לתרומה ושאלו אם אפשר לבוא לקחת דגימת דם. כמובן שהסכמתי".

לפני מספר שבועות העניין עבר לפסים מעשיים עוד יותר, כשאסף קיבל טלפון ממאגר מח עצם הדסה עין כרם, ומשם הדרך במונית ספיישל היישר לפגישה עם הפרופסור האחראי על המחלקה הייתה קצרה. מעבר להסבר מקיף על התהליך, נאמר לו כי יש התאמה מלאה בינו לחולה מבחינת ה-DNA של המערכת החיסונית – היחיד מבין כ-40 מיליון איש במאגר העולמי. "בגדול זה כמו הסיכוי לזכות בלוטו, ונאמר לי שללא התרומה שלי אין לה שום דרך אחרת להחלים", הוא מספר.

חשוב לציין שעל פי התקן הבינלאומי אין כל אפשרות לתת אינפורמציה על החולה, ולחודרה הדר נאמר רק כי מדובר באישה בת 60. "מעבר לזה אני לא יודע כלום – דת, לאום או אפילו האם היא מתגוררת בארץ או בחו"ל", הוא מאשר. חרף אי הוודאות, הוא נרתם מיידית לתהליך ונקבע עבורו מועד לאיסוף מח העצם. "לא הייתה לי התלבטות אפילו לשנייה. היו כמה שתהו בשביל מה אני צריך את זה, אבל בגדול התגובות מהמשפחה והחברים היו מדהימות".

מבוא לביולוגיה

אסף חודרה הדר (49), נשוי, אב לשלושה ומתגורר בשכונת עיר ימים. הוא אמנם מורה נהיגה במקצועו, אך שיחה קולחת עמו יכולה בקלות לגרום לך לחשוב שאתה מדבר עם ביולוג מנוסה. ככה זה כשאתה מזריק לעצמך במשך חמישה ימים שתי זריקות בכל יום – בוקר וערב, כדי להגביר את ייצור מח העצם בגוף.

"הסבירו לי שזה מאותת לגוף שיש תהליך דלקתי בגוף, מאותת למח העצם שיש בעיה וגורם לו לייצר כמות מוגברת ועצומה של תאי דם לבנים", הוא מסביר. "זה לא מסוכן, כי מדובר בתהליך טבעי של הגוף, אבל זה גורם לחולשה והרגשתי כאילו חליתי בשפעת, כולל חום גבוה, זיעה וכאבי שרירים. תהליך לא נעים, אבל אם אתה שם אותו על כף המאזניים מול הצלת חיי אדם, אין שאלה בכלל".

בריאות - אסף חודרה מנתניה תרם מח עצם

אלה ואסף חודרה. זריקה בכל יום.

בשלישי השבוע הגיע יום התרומה וכבר ב-6 בבוקר הגיעה המונית לאסוף אותו מנתניה לירושלים. "תהליך האיסוף נעשה ביום אחד. מחברים אותך למכונה עם שתי הידיים פרושות קדימה כמו ישו, מכניסים צינורות ליד אחת, שואבים ממנה את הדם והמכונה מפרידה בין תאי הדם האדומים ללבנים", הוא מתאר. "אתה יושב על ספה למשך כשש שעות ולא יכול לזוז. מעבר לתאי הדם הלבנים מחפשים גם תאי אב שמהם יוצאים כל תאי הדם הלבנים, כאלו היכולים להתרבות ולייצר תאי דם לבנים נוספים. המכונה יודעת להפריד אותם מהאדומים ולמשוך אותם לטובת הנתרמת".

הפספוס של מסי

בשש בערב כבר היה בחזרה בביתו בנתניה, לא לפני שנאמר לו שיוכל לחזור לשגרה, כמו גם לעבודתו, כבר ביום המחרת. "הסבירו לי שבכל שנייה נוצרים בגוף שמונה מיליון תאי דם אדומים וכמה עשרות אלפי לבנים", מסביר התורם שהפך בן רגע לבקיא בעולמות הביולוגיה והרפואה. "בסופו של דבר הגוף יודע לחדש את עצמו ולייצר תאי דם חדשים בשניות".

יחד עם זאת, התבקש אסף לישון טוב מיד עם חזרתו הביתה. הבעיה הייתה חצי גמר המונדיאל בין ארגנטינה לקרואטיה. אסף, אוהד מושבע של לאו מסי, לא התכוון לוותר. "תכננתי לראות את המשחק, אבל כבר במונית הרגשתי עייפות כאילו רצתי מרתון", הוא משחזר. "אכלתי, התקלחתי ופשוט התרסקתי למיטה עד 7 בבוקר. לא זוכר מתי ישנתי רצוף כל כך הרבה שעות. מסי? לא נורא, אני אראה אותו בגמר בתקווה שיניף את הגביע".

אשר לתרומה, סטטיסטית קיים סיכוי של 70% שהיא תיקלט בהצלחה. אסף צפוי לקבל עדכון על כך בפרק זמן שנע בין שלושה חודשים לחצי שנה, ובהמשך, בתקווה שהכל יבוא על מקומו בשלום ושני הצדדים ירצו בכך, יוכל להיפגש עם האישה לה תרם מח עצם.

"התגובות מטורפות מכל מי ששמע את הסיפור, קוראים לי צדיק ומחמיאים לי שהצלתי חיי אדם. בסופו של דבר אני עדיין לא יודע אם הצלתי חיים, אבל ברור שעשיתי את המיטב ואת המקסימום מבחינתי כדי שזה יקרה. זו הרגשה של התעלות אדירה ואני מקווה מאוד שהתרומה תיקלט בהצלחה והנתרמת תחלים".

לסיום, היית ממליץ גם לאחרים לתרום מח עצם?

"חד משמעית כן. מבחינתי כולם צריכים להירשם למאגר ולהציל חיי אדם. חשוב לי מאוד לעודד אנשים לתת דגימת DNA פשוטה למען המטרה החשובה הזו. הצוות המדהים של הדסה עין כרם עזר ליווה אותי לאורך כל הדרך וסייע לעבור את זה בקלות".