עובדי חברת החשמל בפעילות לאיתור כבל החשמל התת-קרקעי הפגוע המעבדה ששומעת את החשמל מגיעה לנתניה עובדי חברת החשמל בפעילות לאיתור כבל החשמל התת-קרקעי הפגוע

חברת החשמל מאתרת פגיעות ותקלות בכבלי החשמל הטמונים בקרקע באמצעות ציוד מיוחד ש'שומע' את איתותי הכבל הפגוע בנקודת הפגיעה המדויקת

בעת תקלה או כשל בכבלי חשמל תת-קרקעיים קיים קושי באיתור מקום הפגיעה הגורמת להפסקת חשמל באזור- בשל הסיבה כי הכבלים תת-קרקעיים טמונים בעומק האדמה - ולא ניתן לזהות את מקום התקלה ע"י סריקה חזותית, כמו לדוגמא, בקו חשמל עילי.

עובדי חברת החשמל בפעילות לאיתור כבל החשמל התת-קרקעי הפגוע

בעת פגיעה או תקלה בכבל תת-קרקעי, מגיע צוות מיוחד של חברת החשמל לאזור הפגיעה, שנמצאת בעומק האדמה. פעולות האיתור מתבצעות לאורך תוואי של מאות מטרים ועד מספר קילומטרים, בהתאם לאורך קטע תוואי הכבלים הממוצעים.

לצורך כך מפעילה חברת החשמל מעבדות ניידות, אשר מותקנות על כלי רכב וכוללות ציוד מיוחד לאיתור נקודתי של מקום הפגיעה, מבלי לחפור לאורך תוואי הקו. רכב המעבדה מגיע אל האזור שבו זוהה כי יש כבל תת-קרקעי פגוע או עם נזק, ציוד המעבדה מופעל ומתחילות בדיקות ומדידות חשמליות לאיתור מדויק של נקודת התקלה.

חדשות מקומיות - המעבדה ששומעת את החשמל מגיעה לנתניה

האיתור מתבצע בשני שלבים: בשלב הראשון, מתבצעת מדידה משוערת של המרחק עד מקום התקלה לאורך התוואי ובשלב שני, סימון נקודתי של המקום. טכנאי חברת החשמל עוקב אחר המסכים שבמעבדה הניידת וטכנאי נוסף עובד ונע על הקרקע, לאורך תוואי הקו עם ציוד ייחודי ורגיש הכולל מיקרופון רגיל ואזניות באמצעותן שומע את קולות הקו והפגיעה בו – וכך ומאתר את מקום התקלה המדויק. הטכנאי שומע באזניות המיוחדות המחוברות לציוד האיתור באמצעותו הוא עובר והולך לאורך תוואי הקו - קולות ורעשים מן האדמה. ע"י פיענוח הקולות והאותות המיוחדים שהוא שומע היודע לזהות את מיקומה המדויק של הפגיעה בכבל המוטמן כמה מטרים מתחתיו. כך ניתן לסמן את מקום התקלה עם דיוק מרבי.

עם מיפוי וזיהוי הנקודה מעל הקרקע שמתחתה נמצא חלק הכבל הפגוע, מסומן ומגודר המקום ומתבצעת במקום זה חפירה לעומק, עד להגעה בחפירה אנכית לכבל החשמל בנקודת הפגיעה. בבור שנוצר בנקודת הפגיעה מתבצעת עבודת התיקון ע"י עובדי חברת החשמל להחלפה או לתיקון קטע הכבל התקול ולהחזרתו לפעולה ולהחזרת אספקת החשמל ללקוחות באזור.