הפרעות קשב וריכוז מה צופן העתיד לילדים הסובלים מ-ADHD צילום: fotolia

לילדים הסובלים מ-ADHD קשיים רבים ביכולות הקשב והריכוז, לעיתים קרובות פעילות יתר ובנוסף מגבלות ביכולות הלמידה, ההתנהלות החברתית ותחלואה רגשית נילוות. 

מכאן שההפרעה עלולה לפגוע בכל תחומי החיים של הילד והסובבים אותו. השאלה שנשאלת היא האם וכיצד תבוא לידי בטוי הפרעה זו בחייו הבוגרים של אותו הילד ובהשפעה על הסובבים אותו והאם הקשיים עלולים לגרום בעתיד להפרעה בחיים האישיים והמקצועיים.

מדובר בהפרעה כרונית שתגרום לילדים להפרעה בהשגים האקדמיים, בתפקוד החברתי בהתנהלות בתוך המשפחה ואם בעבר היה נהוג לומר "הוא יצא מזה" ידוע היום שבין 30-60% מהילדים, לפי מחקרים שונים, ייסבלו בעתיד מתופעות הקשורות לתסמונת.

השפעת ADHD על תחומי החיים

ההשפעות הנילוות ל - ADHD משתנות באופיין ובעוצמתן לאורך מעגל החיים של הילד מילדותו, בגן הילדים, בבית הספר ובחייו הבוגרים. 

הקשיים קשורים כמובן לפוטנציאל האקדמי, החוסן הנפשי והדימוי העצמי ,תמיכת המשפחה לאורך השנים וקבלתו עם כל קשיו,החויות שצבר בגן ובבית הספר, הטיפול הרפואי והרגשי לו זכה במהלך השנים ועוד. מטרת הטיפול שמקבל לאורך השנים היא לתמוך בילד ולעזור לו להגיע למיצוי מירבי של היכולת עם פגיעה מינימלית של הקשיים הנובעים מההפרעה בה לוקה.

עם השנים ובהתאם לצפייה ולדרישה של הסביבה מהבוגר שסובל מ-ADHD כך תבואנה לידי בטוי המגבלות ויבלטו הקשיים. בסביבה רגישה ותומכת הביטוי יהיה שונה מסביבה קשוחה ותובענית. בכל צומת בחייו עלולים להיווצר קשיים וכך למשל במסגרות קשיחות כמו שרות צבאי, בבניית קשרים זוגיים ובחיי- נישואין, בכניסה למעגל העבודה עלולים לצוץ הקשיים.

ל-ADHD ישנו מהלך טבעי שמשתנה לאורך מעגל החיים. בכל תקופה, בילדות מוקדמת, בגן הילדים, בבית הספר היסודי, בחטיבות העליונות, בחיים הבוגרים ובגיל מאוחר, הביטויים יהיו שונים אך "החלמה מלאה" היא כנראה נחלתם של מיעוט מהילדים.

התנהגויות מרדניות וכישורים חברתיים לקויים

בגיל מוקדם באות לידי בטוי בעיות הקשב, הריכוז, פעילות היתר והאימפולסיביות. יכולות לצוץ התנהגויות מרדניות וכישורים חברתיים לקויים. בבית הספר היסודי יצוצו לעיתים הכשלונות הראשונים בהשגי הלמידה, דחייה ע"י חברים לכיתה בגלל בעיות ההתנהגות והקשיים בוויסות רגשי . בגלל התנהגותם בבית ומחוץ לבית תתכן דחייה שלהם וגם של משפחתם ע"י הסובבים אותם. התנהלותם בבית וקשיי ההירדמות והשינה עלולים להתיש את הוריהם ולגרום לקשיים בכל תחומי החיים ואצל כל בני המשפחה, כולל פגיעה בזוגיות ההורים.

השפעת ADHD על החיים הבוגרים

 

בריאות - מה צופן העתיד לילדים הסובלים מ-ADHD
בחטיבות העליונות של בית הספר עשויה פעילות היתר להתמתן אך אי השקט הפנימי ובעיות הקשב והריכוז ימשכו ויתכן ויופיעו קשיים כמו התנהגות לא חברתית, אלימות, העצמה של העימותים עם ההורים, הידרדרות בלימודים. כנהגים צעירים עלולים להיות מעורבים בתאונות דרכים בגלל אי ציות לחוקי התנועה. בחיים הבוגרים צפויים לקשיים בחיי נשואין וביכולת להתמיד במקום עבודה.

הכותב: ד"ר יהודה סנצקי - מומחה לרפואת ילדים, לנוירולוגית-ילדים ולהתפתחות הילד.

רופא בכיר במכון לנוירולוגיה ולהתפתחות הילד במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל. תושב רמת פולג.

 

בלוגים נוספים שכתב ד"ר סנצקי:

ד"ר סנצקי כותב על הפרעות קשב, ריכוז ו ADHD